ola_dunk Startet 19.September.2007 Del på Facebook Startet 19.September.2007 hvor mange har varme på i båten når den ligger på sjøen i vinter ? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 Ingen varme. Tar heim løse puter. Bruker fuktabsorberer (eller hva det heter). Ikke noe problem. Stenger kraner på skroggjennomføringer (undervanns). Tømmer ferskvannstanken og v.v.tanken, og har litt frostveske i toalettet. Sjelden over 10 minusgrader. Havna blir sjelden islagt. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 Bruker ikke varme men har en Clas Ohlson avfukter stående på året rundt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Catlina Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 Har Hylite varmerør på 80W liggende i motorrum,det holder fin lunk i motoren,har også avfukter fra Claes Ohlsson stående på,men den slutter å virke ved ca 5 grader. Varmerørene er helt topp,har også et liggende i salongen hele vinteren. Ingen bevegelige deler som termostater som slår seg av og på, godkjente vifteovner er meget dyre og skal ha jevnlig tilsyn. Varmerørene koster ikke mange kroner og antenner ingenting, selv om et papir legger seg på vil det ikke ta fyr. De fleste båthavner har også restriksjoner mot hvor mye strøm du kan bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 Vi har en 600W ovn på om vinteren. Temperaturen ligger på ca: 10-12 grader innedørs, ingen fukt og lukt i båten da. Koster ca: 1000,- i strøm, men det tar vi oss råd til. Bruker båten også om vinteren, så da blir den jo oppvarmet litt ekstra på de turene. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
SF Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 Har ikke på varme, har ei heller tilgang til strøm. Det blir så godt som aldri kuldegrader inne i båten og fukt holder jeg borte med tørrball / fuktsluker fra Clas Ohlson. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Pjolter Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 Har på en varmer i motorrom. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
bliss X Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 Har en Thermal 2000 stående på hele vinteren som jeg kjører på sparebluss. Brukte tidligere oljefylt ovn, men gikk over til Thermal pga alle advarslene mot oljefylte ovner. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 Har en Thermal 2000 stående på hele vinteren som jeg kjører på sparebluss. Samme bruker jeg. Har også kjøpt inn frostvakt på 200W. Men ikke brukt den. Har også 3 tørrballer. Tar ikke ut puter, men setter de på høykant. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
index Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 Har ikke varme på, kun et par Torrballer. Bortsett fra en vifteovn jeg bruker når jeg er nede i båten en tur da... Har termometer med føler i motorrom og i kabinen. Har hatt et par minus inne i båten, men aldri under null i motorrom så langt. Selv i perioder med 15-16 minus har dette gått greit hos meg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MVH Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 Har Tørrball 2 stk i kabinene, liten el ovn i nedre kabin og en frost vakt ovn i tank rommet. fungerer helt fint. Eller tar jeg hjem alle sengklær, puter og madrasser for vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 I en Viksund 31 jeg hadde for noen år siden hadde jeg aldri varme på om vinteren men passet på at der ikke var noen lekkasjer og hadde litt gjennomtrekk alltid. Ingen problemer med fukt, klær og denslags som lå ombord føltes tørre hele året. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Hansi Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 (redigert) Har to stk frostvakt ovner på 200 w ( like over sjøvannsinntakene ) og 300 w ( midtkabin ) ombord. Brukes fra desember til mars måned. Ellers brukes avfuktere. Fungerer fint. Ferskvann og varmtvannstank tømmes på den kaldeste årstid og har noe frostvæske i toalettsystemet. Redigert 19.September.2007 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fjordbuss Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 (redigert) Brukte og Thermal 2000 fordi den skulle være så sikker..... Sluttet å bruke den etter at den begynte å smelte...... Redigert 19.September.2007 av fjordbuss (see edit history) Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
TrondT Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 Jepp, varme er supert både foran, bak og under maskinen... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Kjelli Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 Har 20 m selvregulerende varmekabel à 10w pr m i motor rommet, og det samme inne i båten (ligger løst på dørken). Holder båten tørr og fin, har vanlige klær og håndklær liggende i båten om vinteren, ingen fukt og ulukt der, bare båtlukt med en eim av diesel.... Motorrommet har ikke vært under 4 gr om vinteren. Men jeg har båten i sitt rette element, på sjøen om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 Har varme, men termostatene slår ikke inn før ved 5 grader. I år har jeg tenkt å montere flere små varmeelementer med termostat. Slike som brukes for å holde det tørt i tavler og el. skap. Skal ha dem fastmontert slik at de passer på hele året så fremt landstrømmen er innkoblet. Dermed får jeg en slags helautomatisk frostsikring. Tenker å bruke 160W i motorrom, 100W i skapet på badet der hvor overbordventiler og vannpumper er, og 75W i skap i byssa som har overbordventil. Det geniale med disse er at de er selvregulerende med maks overflatetemperatur 55 grader. I tillegg kommer jeg til å plassere ut en Thermal 2000 ovn med forankoblet 5 grader termostat når båten pakkes ned. Har også en absorpsjonsavfukter som regulerer luftfuktigheten til 50%. Det går litt strøm, men ved å ha 5 grader som sett punkt blir det ikke så ille totalt sett. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 En liten oljeovn i forlugaren En liten oljeovn i akterlugaren En større oljeovn i salongen Eber gående 24/7 i kalde perioder Works for me! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Astor Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 Jeg har en liten frostvakt fra Clas Olsson i maskinrommet en en maken liggende bak ved vannpumpa slik at denne ikke fryser. Jeg burde sikkert tappet ferskvannstanken og heller tatt med meg kaffevann ol på en kanne. Blir det ekstra kald vinter vil jeg gjøre det. Båten skal brukes i hele vinter. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
bao Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 Ingen varme, men avfukter. I vinter skal båten opp. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 Varme og avfukter. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.