Jump to content

har du varme på i båten når den ligger på sjøen


ola_dunk

Recommended Posts

Bruker ikke varme men har en Clas Ohlson avfukter stående på året rundt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har Hylite varmerør på 80W liggende i motorrum,det holder fin lunk i motoren,har også avfukter fra Claes Ohlsson stående på,men den slutter å virke ved ca 5 grader. Varmerørene er helt topp,har også et liggende i salongen hele vinteren. Ingen bevegelige deler som termostater som slår seg av og på, godkjente vifteovner er meget dyre og skal ha jevnlig tilsyn.

Varmerørene koster ikke mange kroner og antenner ingenting, selv om et papir legger seg på vil det ikke ta fyr.

De fleste båthavner har også restriksjoner mot hvor mye strøm du kan bruke.

Link to post
Share on other sites

Har ikke varme på, kun et par Torrballer. Bortsett fra en vifteovn jeg bruker når jeg er nede i båten en tur da... Har termometer med føler i motorrom og i kabinen. Har hatt et par minus inne i båten, men aldri under null i motorrom så langt. Selv i perioder med 15-16 minus har dette gått greit hos meg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

I en Viksund 31 jeg hadde for noen år siden hadde jeg aldri varme på om vinteren men passet på at der ikke var noen lekkasjer og hadde litt gjennomtrekk alltid. Ingen problemer med fukt, klær og denslags som lå ombord føltes tørre hele året.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har to stk frostvakt ovner på 200 w ( like over sjøvannsinntakene ) og 300 w ( midtkabin ) ombord. Brukes fra desember til mars måned. Ellers brukes avfuktere. Fungerer fint. Ferskvann og varmtvannstank tømmes på den kaldeste årstid og har noe frostvæske i toalettsystemet.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har 20 m selvregulerende varmekabel à 10w pr m i motor rommet, og det samme inne i båten (ligger løst på dørken). Holder båten tørr og fin, har vanlige klær og håndklær liggende i båten om vinteren, ingen fukt og ulukt der, bare båtlukt :crazy: med en eim av diesel....

 

Motorrommet har ikke vært under 4 gr om vinteren.

 

Men jeg har båten i sitt rette element, på sjøen :yesnod: om vinteren.

Link to post
Share on other sites

Har varme, men termostatene slår ikke inn før ved 5 grader. I år har jeg tenkt å montere flere små varmeelementer med termostat. Slike som brukes for å holde det tørt i tavler og el. skap. Skal ha dem fastmontert slik at de passer på hele året så fremt landstrømmen er innkoblet. Dermed får jeg en slags helautomatisk frostsikring. Tenker å bruke 160W i motorrom, 100W i skapet på badet der hvor overbordventiler og vannpumper er, og 75W i skap i byssa som har overbordventil. Det geniale med disse er at de er selvregulerende med maks overflatetemperatur 55 grader. I tillegg kommer jeg til å plassere ut en Thermal 2000 ovn med forankoblet 5 grader termostat når båten pakkes ned.

 

Har også en absorpsjonsavfukter som regulerer luftfuktigheten til 50%.

 

Det går litt strøm, men ved å ha 5 grader som sett punkt blir det ikke så ille totalt sett.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en liten frostvakt fra Clas Olsson i maskinrommet en en maken liggende bak ved vannpumpa slik at denne ikke fryser. Jeg burde sikkert tappet ferskvannstanken og heller tatt med meg kaffevann ol på en kanne. Blir det ekstra kald vinter vil jeg gjøre det. Båten skal brukes i hele vinter.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...