Jump to content

Konservering av ny firtaktstmotor.


kari1212

Recommended Posts

Skal snart ta opp båten for vinteren og lurer på følgende om motoren.

 

1. Etter å ha byttet olje og filter, bør da motoren kjøres litt for å få dette rundt i systemet?

2. Finnes det en lett måte å få olje ned i sylinderne på. Gjorde dette selv i fjor og det var mye annet som måtte bort for å få skrudd ut pluggene. Har sett at det går an å spraye olje inn i forgasser, men det har jo ikke jeg på min motor. Finnes det en enkel løsning på dette?

3. Har forstått det sånn at motor bør kinnes etter å tatt olje i sylinderne. Hvordan skal dette gjøres. Skal jeg ha kjørt motor tom for bensin først og så vri om nøkkel?

Link to post
Share on other sites

I min instruksjonsbok står det:

 

Skift girolje

 

Skift motorolje og filter

 

Fyll drivstoffstabilisator på bensintanken

 

Skyll motorens vannkanaler i.e. kjør motoren i tank med ferskvann eller spylemuffe/hageslange

 

Sprøyt tåkeolje (Foggingoil) i luftinntaket til det begnner å ryke fra motoren

 

Stopp motor, skru ut tennplugger, sprut Fogging oil inn i tennplugghullene, roter svinghjulet for hånd slik at oljen fordeles og vann dreneres fra vannpumpne.

 

Smør alle bevegelige deler.

 

Vask og voks motoren utvendig

 

Sett vekk i stående stilling på tørt sted

 

Motoren er en 90hk Suzuki fra 2007.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Fra trådens tittel så fremgår det at motoren er ny, har du ikke en instruksjonsbok for dette vil stå beskrevet i denne. Hvis du ikke har instruksjonsboken så be forhandler/importør hjelpe deg med å få tak i en.

 

En annen ting er at om motoren er ny så bør du tenke på om ikke det beste er å la verkstedet gjøre denne jobben slik at du overholder serviceintervaller, får stempel i boken og derved beholder alle dine rettigheter i forhold til garanti og reklamasjon?

 

Hvilken motor er det du har?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Skader ikke med en sprut olje inn i luft inntaket før lagring. Fogging oil eller vanlig motorolje er helt ok, kan bli treg ved oppstart og ryke litt. Men oljefilmen beskytter alle metall overflater. Ikke et absolutt must spør du meg, har hatt motorer stående i årevis uten og bare startet de rett opp fra dvalen..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...