Jump to content

Styrbord styrbord


prikk

Recommended Posts

Vi har en diskusjon gående....... :cheers:

 

Diskusjonen går på når to båter møtes - f. eks en nordgående og en sørgående. Vanligvis skal begge båtene svinge litt til styrbord og passere hverandre i "høyre" fil som på en vei med sin babord side mot den andre båten.

 

I noen situasjoner - f.eks når det ene fartøyet har begrenset manøvreringsevne (som ved slep) er det hensiktsmessig å avvike fra denne regelen og passere på motsatt side. En vil da ta kontakt med motgående fartøy på VHF og avtale passering på motsatt side. Her er kjernen i diskusjonen:

 

Avtaler en da å passere med komandoen "styrbord styrbord"? Hvis ja - er det da entydig (opplest og vedtatt) at begge båtene går med styrbord side mot hverandre?

 

Prikken

Link to post
Share on other sites

Sjøveisreglene sier at en skal holde til styrbord i leia, men i gitte situasjoner så kan dette selvsagt avvikes.. Det er greit å vise "godsia" til møtende båter, som er å vise sin babord side..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sjøveisreglene sier at en skal holde til styrbord i leia, men i gitte situasjoner så kan dette selvsagt avvikes.. Det er greit å vise "godsia" til møtende båter, som er å vise sin babord side..

 

 

Vel - jeg kjenner sjøveisreglene meget godt - spørsmålet er om kommandoen "styrbord styrbord" er entydig....?

 

Prikken

Link to post
Share on other sites

Avtaler en da å passere med komandoen "styrbord styrbord"? Hvis ja - er det da entydig (opplest og vedtatt) at begge båtene går med styrbord side mot hverandre?

 

Jeg vil svare Ja på begge spørsmålene dine. (Men jeg ville lagt en "mot" i mellom de to "styrbord styrbord". (Som forøvrig ikke er noen "kommando"). Et annet vel så ofte benyttet begrep er "grønt mot grønt".

 

Man kan aldri være for forsiktig i slike sammenhenger. Det kan derfor være fornuftig å si: "Jeg forandrer kurs til babord, så går vi styrbord mot styrbord".

Link to post
Share on other sites

Avtaler en da å passere med komandoen "styrbord styrbord"? Hvis ja - er det da entydig (opplest og vedtatt) at begge båtene går med styrbord side mot hverandre?

 

Prikken

 

svar: Ja Styrbord/Styrbord bruker dom säga.........eller grön/grön har jag oxo hört....

 

det er dokk en manöver dom starkt varner för på navigasjonskoler...du måste vare 110% sikker på att du snakker med

rett båt (idag visserligen noe enklare med AIS)

 

det har förekommit att man 'avtalet bort' sjövägsregler att han med vikeplikt skall behålla kursen o den andre skall vike...

 

sen händer inget o han med vikeplikten begynner o bli nervös.....

 

kaller opp på nytt.......får til svars OH yes I have already turned 40degrees.....

 

då er det noen annen båt som girat inom VHF-avståndet.....

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde i hvert fall ikke hatt noe problem med å si det på den måten, heller ikke om det ble avtalt "grønt grønt".

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Man bør også huske på at alle reglene om vikeplikt har en innskutt bisetning: " ..... møter hverandre på en slik måte at det kan oppstå fare for sammenstøt ...". I denne setningen ligger samtidig at hvis man møter hverandre på en slik måte at sammenstøt ikke er så aktuelt - så gjelder heller ikke regelen for vikeplikt.

 

I praksis kan dette være to fartøyer som kommer slik som beskrevet ovenfor, der man kanskje har bortimot parallelle kurser, men hvor avstanden mellom kurslinjene er så stor at man ikke regner noen fare for sammenstøt om begge bare holder kurs og fart. Dette skjer f.eks når det ene fartøyer ligger noe lenger over mot babord i sin fartsretning.

 

Intet i sjøveisreglene tilsier da at man skal "kave seg over på riktig side", man kan stille og rolig holde kurs og fart for derved å passere styrbord-styrbord eller grønt-mot-grønt som man ofte sier. Det er helt alminnelig å høre større skip klargjøre dette på VHF; som en ekstra sikkerhet for å unngå misforståelser.

 

En annen sak er at misforståelser allikevel kan oppstå. Det er spesielt farlig hvis min ikke er sikker på hvilket skip som nærmer seg; så gjør man en avtale som til og med blir bekreftet - men så viser det seg at den som bekreftet i virkeligheten var et helt annet skip som var i en tilsvarende situasjon med et fartøy som det slett ikke ble gjort avtale med :headbang::headbang: Det er da AIS'en er så god å ha . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette var et meget interessant innspill Poseidon. Dette viser kanskje noe av forskjellen mellom å ferdes til sjøss og på landjorda (veien). Et par ting: Foreligger det noen dommer i norsk rettsvesen eller andre land som viser at tolkingen din er holdbar? Det andre merknaden er knyttet til AIS. Dette systemet med sender ombord gir informasjon som - i alle fall i Norge - lagres i kystverkets databaser for en tidsperiode. AIS informasjonen kan dokumentere at motgående fartøy ikke svinger (ROT informasjonen) og at man selv heller ikke svinger, i tillegg til kurs og fart. Jeg skulle tro at dette må være sentral informasjon for å vurdere seilasen i ettertid. I så fall vil AIS informasjon få tiltagende betydning i fremtiden for gjennomføring av egen seilas. Jeg opplevde i sommer flere tilfeller hvor jeg i utgangspunktet hadde vikeplikt for hurtiggående ferjer i Kattegat, men hvor AIS informasjonen fra disse viste at de hadde en kurs som innebar at jeg kunne opprettholde min opprinnelige kurs. Det virker som om hurtiggående båter tilpasser seg den øvrige trafikk i seilingsleden.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette var et meget interessant innspill Poseidon. Dette viser kanskje noe av forskjellen mellom å ferdes til sjøss og på landjorda (veien). Et par ting: Foreligger det noen dommer i norsk rettsvesen eller andre land som viser at tolkingen din er holdbar?

 

Hvilken "tolkning"??? :wink:

 

Det står jo klinkende klart i de sjøveisreglene som omhandler vikeplikt at denne inntreffer når det kan være fare for sammenstøt. Ergo: er der ingen slik fare, så er det heller ingen vikepliktsituasjon . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Synes Poseidons innspill var svært så klart og det passer også utmerket med det jeg har lært både "i gamle dager" og på D5LA-kurset for få år siden. Dette er en vesentlig forskjell på sjøen og livet på landjorden. I bil har du med å holde deg på rett side av veien men på sjøen gjelder vikepliktsreglene bare når der er fare for sammenstøt.

Intet i sjøveisreglene tilsier da at man skal "kave seg over på riktig side", man kan stille og rolig holde kurs og fart for derved å passere styrbord-styrbord eller grønt-mot-grønt som man ofte sier. Det er helt alminnelig å høre større skip klargjøre dette på VHF; som en ekstra sikkerhet for å unngå misforståelser.
I det hele tatt inneholder sjøveisreglene langt mer fleksible føringer generelt men klare og tydelige regler i situasjonene de virkelig trengs. I tillegg pålegger sjøveisreglene deg å gjøre alt som står i din makt og bruke alle tilgjengelige hjelpemidler for å unngå sammenstøt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...