Jump to content

Hvilken lader skal jeg ha ?

Haba

Recommended Posts

:smiley:

Hei.

Har sikkert vært skrevet mye om samme sak, men finner ikke noe å sammenlikne med. Jeg skal ha ny lader, har sett meg ut to stykker, begge 25 A som skal lade en forbruksbank på 250 AH, samt brukes som spenningskilde når landstrøm er koplet til. Laderen må ikke gå inn i ny lademodus om kjøleskapet starter. Jeg har sett meg ut to stykker Waeco 25A og CTEK 25000. Waecoen er kjekk med to utganger + en mindre på 1A til startbatteriet. CTEK -en har også mange funksjoner og flere ladesykluser, men har bare en utgang. Waeco er 3 stegs lader og CTEK opptil flere steg har hørt mye bra om denne. Prisen er nokså den samme. Trenger jeg flere enn 3 ladesteg, hva er jeg best tjent med ? Kvaliteten på disse ?

mvh

Haba

Waeco , som du nevner er vel Mobitronic. Har selv mobitronic i båten og er fornøyd med den.

Jeg husker ikke helt syklusene på den men mener den lader opp mot 14.4 v for så å legge seg i vilemodus på 13.8v. Jeg tror den kan stilles opp til 14.8v.

Har også brukt mobitronic en del i jobbsammenheng. Og har bare gode erfaringer med den.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Kjøpte meg en Ladac i vår, som har gjort en storartet jobb. Den kan belastes med 5 amp uten å gå over i ladesyklus igjen. Det har vist seg å holde med både kjøleskap, lys, varme, radio og vannpumpe igang. Jeg har faktisk ikke sett at den har gått over igjen til lading ved landligge. Den er selvfølgelig også temperaturkompensert. Lader med 14,4 V ved 20 grader.

Valget sto mellom denne og Sterling fra Joerg Becker.

Ben Sin

Hadde en ctek 25000 lader (25amp)i vår forrige båt og den holdt batteriene på tå hev hele tiden.

Selv da jeg utvidet med enda et 110 amp. batteri gikk det flott....

Tror den klarer opptil nærmere 500 amp. batteribank hvis jeg ikke surrer for mye....

Kjøleskap og varmeapparatet gikk ved landligge uten problemer for ladingen.

Nå har jeg en annen på 25 amp. som jeg ikke husker navnet på, men der hører du godt viften gå ja, det gjorde vi ikke på cteken... kan heller ikke lese ut status på ladingen, hvor mye som gjenstår før batteribanken er ferdigladet... Det kunne vi på ctek.

Hva er prisen på denne laderen nå?

Edited by Gudrun (see edit history)

Jeg har som enkel bruker av fritidsbåter drøftet lading av baterier med flere forhandlere av batteriladere. Jeg vet ikke hva som er best, men har lyst til å legge ut litt informasjon fra Quick laderne:

Quick 3 stegs - automatiske ladere. *Fullt sikret mot korte overspenninger og overoppheting. *Kan brukes som powersupply uten tilkobling av batterier. *Gir full lading selv ved lav nettspenning. *Kan lade alle typer batterier. *Full ladespenning 14,2V Gel batterier 14,4V *Velikeholdsspeninng 13,4V * Fra 12V 30A / 24V 30A ladere er det individuelle sikringer på utgangene, variabel hastighet på kjøleviften, samt mulighet for tilkobling av tempføler på batteriet. * Quick anbefaler laderstørrelse på ca 10% av total batterikapasitet.

Her er det flere interesante opplysninger, bl.a. at Quick anbefaler ladestørrelse på omlag 10 % av batteribanken ombord. En 25 A lader fra Quick kjøpt hos Seatronick ligger på ca kr. 2.680.

Glemte å legge ved litt teknisk info om ctek fra hjemmesiden deres:

EGENSKAPER & FÖRDELAR

• 8-stegs helautomatisk primärswitchad.

• Återupplivar, laddar, kontrollerar och underhåller praktiskt taget alla typer av 12V blysyrabatterier (Öppna, MF, GEL och AGM) från 50Ah till 500Ah.

• Avsulfateringsläge med pulser.

• Mjukstart för djupt urladdade batterier.

• Rekonditionering med kontrollerad toppladdning återställer kapaciteten hos ett djupt urladdat batteri.

• Underhållsladdning med pulser ger batteriet bästa prestanda och livslängd.

• Supply-läge för användning som spänningsaggregat, batteribackup (UPS) eller float-underhåll.

• Laddar även tomma batterier.

• Temperaturkompensation för att alltid erhålla optimal laddspänning.

• Låg backström, lågt rippel och inspänningsoberoende (170-260V).

• Hög verkningsgrad: 85%

• Kan vara ansluten i månader, idealisk för säsongsfordon.

• Kompakt design med fästhål för fast montage.

Så det er ikke enkelt å velge nei....

Edited by Gudrun (see edit history)

Det er ingen som nevner Jörg Becker her med Sterling ladere.

Under megen tvil og smerte kjøpte jeg en Stirling lader av Jörg for en lang tid tilbake. Mitt forhold til utgiften var at utbetalingen er en kort smerte, men resultatet må jeg leve med. Så langt har jeg ikke angret. Sterling'en sitter der og tusler med mine 440 Ah forbruksbatterier med nensom hånd. Lader, impulskjører en gang i uken (eller noe slikt), fikser og ordner. Dette er 'gammeldagse' batterier fra Biltema. Sjekker vannet på batteriene en gang i året, etterfyller en skvett hvert halvannet år eller så. Kontroll viser at batteriene alltid er toppladet. Ikke nok med det. Om jeg gidder, kan jeg koble til to batteribanker til, som Sterling'en vil gjenkjenne og håndtere med samme nensomme hånd. Med all Huldas innebyggede skepsis til dubeditter, jeg er noe imponert.

Enig med Hulda.

CED laderne fra Jørg har det meste.

Virker som de ligger et hakk over det meste på markedet.

+ Multispenning 90 - 125Volt og 185 - 260 Volt. Automatisk tilpassning !

+ Multifrekvens 40 - 400 Hz. Automatisk tilpassning !

= 100% effekt også ved "dårlig forhold" f.eks. på lange brygger !

+ 3-trinns støyfilter = ikke noe forstyrrelser

+ Galvanisk skille = ikke noe tæring

+ Strømforsyningsmodus, også uten batteri

+ IUoUo-ladekarakteristikk (4-trinns) = 100% ladning

+ For alle Batterityper (åpent eller lokket bly/syre, GEL og AGM)

+ 3 uavhengige batteritiluttak f. opp til 3 batteribenker. 24 kt.forgyllt.

+ Lades også 100% ved opp til 40º C omgivelsestemperatur !

+ Temperaturstyrt kjølevifte

+ Overlastbeskyttet

+ Stabil mot kortslutning

+ Støtsikker og stabil mot vibrasjon

+ Parallellkopling av flere ladere er mulig

+ Digitalt softwarestyring

+ Automatisk kjenning og tilpasning av batteristørrelsen

+ Automatisk og riktig utjevningsladning

+ Automatikk mot batterisulfatering (hver 7 dager ! )

+ Temperaturstyrt ladning (også batteritemperatur)

+ Batterisensor er inkludert leveringen.

+ Automatisk reduksjon av ladestrømmen, hvis laderen bli for varmt

+ Batteri-overspenningbeskyttelse

+ Batteri-overvarmingsbeskyttelse

+ 8 innebyggte LED for å vise om tilstand og ladning

+ Mulighet for tilkobling av fjernkontroll / display med flere funksjon !

• 2 months later...

Vår batterilader tok kvelden her like før båten skulle på land, den kortslutter på 220V siden. Det er en Quick SBC 251.

Det aller enkleste er å erstatte den med samme modell siden jeg da slipper endre på kabler. Lurer defor på om noen hadde generelle kommentarer/meninger om ladere fra Quick. Som kurth skriver så har Seatronic den på "juletilbud" :smiley:

Edited by lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Med fjernkontroll til Sterlingladeren kan du steppe ned ladingen fra 100% til 50% eller 25%, slik at hvis det ikke er nok strøm på brygga, kan du fremdeles få ladet batteriene. Også nyttig hvis du bruker et lite agregat til og lade batteriene.

• 1 year later...

Puster liv i gammel tråd.

Har 1x110ah til start og 3x110ah forbruk - blybatterier, men ved oppgradering kan det jo bli de mer moderne AGM. Bruker kjøleskap, trykkvann, kvernedo og evt varme ved siden av. Kanskje til og med tv på en kveld tom for samtaleemner.

Holder 30A lader?

Ser i markedet for 30A p.t. (sortert på pris)

Quick SBC 250 til 2000,-

Ctek m300 til 2500,-

Ladac 3012MAR til 3000,-

Sterling 1230CED til 4000,-

Quick SBC 300 til 4000,-

Litt utydelig på noen av dem hvordan de håndterer forbruk ved siden av. Kjøleskap, trykkvann og dass som slår inn med sine A i tide og utide.

Men alle har til felles at forbruk under landligge spiser av amperen de leverer til lading?

Noen andre ladere som burde vært på listen? Er forberedt på å lage en ny eter råd om å heller tenke 40A.

Hva er det beste valget? Også sett i lys av prisen. :)

Det ble ikke forandret noe siden, klugg.

Etter 10%-reglen ville det være best med en 33A + 3A for startbatteriet.

Ønsker du rask lading f.eks. over natt, pluss at du kjører paralellt forbruk, da bør du regne forbruk i tillegg.

Så må du bar regne selv.

Her finner du en tabell fra meg, som sagt kan du glemme start men du bør regne ca. +3A isteden.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Jeg kjøpte Ctek M 300. Det kommer to ladere i pakken. En stor for forbruksbatteriene og en liten lader for startbatteri. M står for marine. Jeg er meget fornøyd, da det er "intelligente" ladere. Jeg betalt ca kr 1.900 for denne hos Sønnak, men jeg måtte si at den var til jobben, for å få forhandlerrabatten.

Kan bare legge tl en liten hyggelig histore om Ctek og service.

Klarte å få laderen som er en XS 7000 til å låse seg i feilmodus, ved å utforske laderens strømforsyningsmodus. Ringte kundeservice i Sverige og fikk proff service, hvor vi gikk gjennom resetting av laderen som viste seg å ikke føre frem. Han gikk så inn på dataen og fant frem nærmeste forhandler som hadde denne på lager(online system). Reiste inn til Tanumshede hvor forhandleren byttet laderen uten kvittering eller spørsmål og ønsket meg forsatt god ferie.

Med så gode ladere og proff kundeservice er det liten tvil om at min neste lader også blir en Ctek. :flag_sw:

• 2 weeks later...
Ctek m300 til 2500,-

Ladac 3012MAR til 3000,-

Jeg kan ikke lese meg til at Ctek M300 håndterer parallelt forbruk mens den går gjennom sine mange steg. Kan noen bekrefte om denne er vel så god, som strømforsyning/lader med forbruk i gjestehavn, som ladac 3012? Se lenkene over.

Ladacen skryter av å håndtere 10A forbruk mens den lader. Jeg må innrømme at jeg ikke forstår det tekniske bak dette. Men jeg kan jo tenke meg at det er om å gjøre å lade batteriene etter batteriladekunstens regler, uten å la seg vippe av pinnen når kjøleskapet slår seg på og noen kjører dokværna...

Edited by klugg (see edit history)
  • 3 weeks later...

Kjenner ikke Ladac'en, men CTEK M300 har jeg gode erfaringer med. Sjekket den ved å skru på alt jeg hadde av strøm i Snekka, (el-toalett, lys, kjøleskap ,varmeapparat etc.) Den lot seg ikke "vippe av pinnen" ved å starte syklusen på ny, men fortsatte å vedlikeholdslade. Denne har også en "nattmodus" om viftestøy er sjenerende. Dena lader da litt mindre, men bruker ikke vifta. Stiller seg tilbake etter 8 timer. Om du ikke er utsovet til da regner jeg med at du hører ikke vifta heller som forøvrig er veldig støysvak. Har sett at CTEK også leverer noe de kaller Twin Power, som sammen med M300 gir 50A, men vet ikke hvordan dette virker.