Marulf Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Trenger ikke å installeres i batterirommet så lenge de medfølgende kablene (som også har temp sensor) er lange nok. Den skal imidlertid monteres på et skott for å kunne være sprutsikker. Ikke liggende. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Har en slik Ladac lader, og er veldig fornøyd med den. Den er noe større og tyngre en de elektroniske, pga trafoen i den. Takler fint paralell last innenfor de oppgitte 10A. Har hatt den i 4-5år nå, og står på nesten hele året. Minimalt med vannforbuk på batteri. Ingen Vifte. Har den lille 5A utgaven på startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
AustAgder8000 Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Maritim har denne på tilbud nå, ser veldig bra ut: http://maritim.no/product.aspx?id=23360&am...upkey=006002091 Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 De fleste ladere har mange fancy funksjoner, men for meg er det en ting som irreterer... Min lader har VIFTE og den går på bare det er en lite forandring, som f.eks. at kjøleskapet starter og det gjør den jo noen ganger i løpet av natta. ( Kjøleskapet går veldig stille) Men det er verre med vifta fra laderen, den har en eller annen frekvens som får meg til å våkne på natta. Det dumme er at den stopper like fort som den startet, da kjøleskapet ikke trekker så mye strøm, laderen ombestemmer seg og slår vifta av. Det kunne jo vært en liten tidsforsinkelse?!?! Jeg har QUICK 250 lader og er ellers godt fornøyd. Det er bare en ting jeg lurer på med den, og det er om den er galvanisk skilt fra 12v siden? Er også litt usikker på hvordan man kan måle dette gjennom en switchet strømforsyning som det er i slike ladere. Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 (redigert) Har en slik Ladac lader, og er veldig fornøyd med den. Den er noe større og tyngre en de elektroniske, pga trafoen i den. Har den sjenerende during pga trafoen? Redigert 25.Oktober.2009 av klugg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Kan ikke si jeg har registrert noe lyd fra den i det hele tatt. Står i benk i akterkabin. Har sovet der, men er usikker på om den var på da. Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 9.November.2009 Link til dette innlegget Svart 9.November.2009 CTEK M300 har jeg gode erfaringer med. Sjekket den ved å skru på alt jeg hadde av strøm i Snekka, (el-toalett, lys, kjøleskap ,varmeapparat etc.) Den lot seg ikke "vippe av pinnen" ved å starte syklusen på ny, men fortsatte å vedlikeholdslade. Men dette svarer ctek om M300: "Om laddaren redan står i "underhållsladdning" när förbrukarna kopplas på så kommer en ny laddcykel startas om spänningen på batterierna plötsligt sjunker under 12,5V, vilket den troligtvis gör om du slår igång större förbrukare. " Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.November.2009 Link til dette innlegget Svart 9.November.2009 Hvilke av disse laderne har innebygget galvanisk skille som "standard"? Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 9.November.2009 Link til dette innlegget Svart 9.November.2009 Klugg: Hva CTEK skriver hvet ikke jeg, men til mitt forbruk og mine forbrukere i snekka virket det ihvertfall fint. Kanskje min M300 ikke hvirker som den skal Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 9.November.2009 Link til dette innlegget Svart 9.November.2009 Hvilke av disse laderne har innebygget galvanisk skille som "standard"? Alle! Det er ikke tillatt å selge ladere til dette bruk som ikke har galvanisk skille. Nettspenning skal alltid være skilt fra berørbare metalldeler/ledninger med to isolasjonsbarrierer. Den store forskjellen ligger i om de to isolasjonsbarrierene er utført med eller uten sikkerhetsjord tilkoblet. Ladere som er avhengig av jording kalles for klasse I apparat og har typisk en isolasjonsbarriere basert på ett galvanisk skille og en barriere basert på sikker jording. Ladere som ikke trenger jord er klasse II (eller dobbeltisolert) apparater der begge isolasjonsbarrierene er basert på galvanisk skille. Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Men dette svarer ctek om M300: "Om laddaren redan står i "underhållsladdning" när förbrukarna kopplas på så kommer en ny laddcykel startas om spänningen på batterierna plötsligt sjunker under 12,5V, vilket den troligtvis gör om du slår igång större förbrukare. " Og ladac svarer, om 3012MAR: "Når laderen ligger i vedlikehold og du begynner og bruke strøm vil laderen levere strømmen du bruker og vil deretter legge seg tilbake i vedlikehold når du slutter og bruke strøm. Tar du ut nettet og setter det inn igjen resetter du laderen og den vil kjøre en ny ladesyklus" Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Har to 75 Ah fritidsbatterier. Disse har jeg tenkt å vedlikeholdslade et par ganger i vinter. Har en Bosch KL 1204 lader. Slik som denne: På spesifikasjoner står det: Nom. strøm aritmetisk 2,5A, effektiv 4,0A Batterikapasitet 12 Ah - 60 Ah. Ser mange skryter av CTEK ladere. Hva er så spesielt med de vs. den Bosch jeg har? Er det spesielle egenskaper som gjør de bedre egnet? Ser f.eks. har Bilxta en som heter CTEK XS 800 med følgende info.: For ladning av alle typer 12 V bly batterier fra 1,2 Ah til 32 Ah. Spenning: 220-240 V, 50-60 Hz. Ladespenning: 7,2 V/0,8 A. Ladestrøm: 0,8 A. Pris kr 499,- Og så kom det en brosjyre i posten i dag fra Biltema der de har med noe de kaller en "smartlader", hva nå det betyr? Smartlader for gelebatterier • For lading/vedlikeholdslading av 12 V syrefylte blybatterier og gelebatterier. • Mikroprosessorstyrt. • Tre ladeinnstillinger for valg mellom små batterier, større batterier og en spesiell kuldeinnstilling: 14,4 V/0,8 A = 2,3–14 Ah 14,4 V/4,0 A = 14–120 Ah 14,7 V/4,0 A = 14–120 Ah • Utstyrt med gnistvern, samt vern mot kortslutning, polvending, overoppheting og overbelastning. • Leveres med to utskiftbare tilkoblingskabler, én med polklemmer og én med ringkabelsko. Merkespenning: AC 230 V Merkestrøm: 0,8 mA Ladestrøm: 0,8–4 A Ladespenning: 14,4 eller 14,7 V Ladekapasitet: 2,3–120 Ah Pris kr 399,- Er dette en lader i samme kategori og med samme egenskaper som CTEK? Hovedspørsmålet er altså om den Bosch jeg har holder mål eller bør jeg satse på den CTEK eller den fra Biltema, eller en ennå bedre? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
avmønstret5 Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Waeco , som du nevner er vel Mobitronic. Har selv mobitronic i båten og er fornøyd med den.Jeg husker ikke helt syklusene på den men mener den lader opp mot 14.4 v for så å legge seg i vilemodus på 13.8v. Jeg tror den kan stilles opp til 14.8v. Har også brukt mobitronic en del i jobbsammenheng. Og har bare gode erfaringer med den. Sikker bra så lenge den er bra. Min tok kvelden for en tid siden, men vil importøren i Sandefjord se på den ....nei helst ikke, men til full verkstedspris kunne de kanskje tenke seg.. Ikke mer mobitronic på meg. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Forventer du folk skal jobbe gratis for deg ? Eller var laderen innenfor reklamasjonsfristen ? Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Skal ikke si noe om dårlige og bra ladere, hvert til sitt bruk. Men grunnen til at jeg valgte Ctek, var at man kunne kjøpe ferdige kabler som kan stå fast på batteriet, og at det er skyveplugg for å koble til lader til hvert av batteriene. Vær obs på at de "nye" Multi Ctek laderen har oppgraderte slike kabler med led indikator på batteristatus på tilkoblingskablene. De "gamle" Ctek laderne har en hvit kontakt som ikke passer med "de nye" kablene. De nye har svart med orange lokk. Min nye Ctek Multi XS 7000 har nytt kabelsystem og har fungert perfekt til mitt bruk. Den kan også rekondisjonere "slitne" batterier, samt at den har en IP65 beskyttelse. Vær også obs på at endel havner på svenskekysten har begrenset strømuttak/landstrøm til kun vedlikeholdslading. Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Forventer du folk skal jobbe gratis for deg ?Eller var laderen innenfor reklamasjonsfristen ? Bare for å blande meg: Dersom et produkt tar kvelden før hva jeg definerer som forventet levetid er over (som i mange tilfeller er langt utover garantitiden), vil jeg gi leverandøren en fair mulighet til å opprettholde tilitten til produktet. Eventuelt går jeg selvfølgelig vekk fra det og over til en kunkurrent jeg enå ikke har negativ erfaring med. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Enig, men bare hvis laderen er under 5 år. Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Har hatt Mobitronic i båten nå siden 2004. Det er en 15 amp lader og den har jaggu fått kjørt seg. Brukker masse strøm når vi er på tur og har inverter på for 220volt.Laderen er egentlig for liten for mine 260Ah. Samme batterier siden 2004. Tar den kvelden nå så skyller jeg meg selv og ikke laderen. Og det blir Mobitronic igjen Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
avmønstret5 Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Forventer du folk skal jobbe gratis for deg ?Eller var laderen innenfor reklamasjonsfristen ? Nei til det første og vet ikke på det andre. Men når firmaet er vanskelig å få kontakt med både på e-post og tlf. og når en endelig får kontakt og ikke vet noe annet enn å antyde kr. 700,- pr time for å se på den, da blir ikke jeg noen gang kunde der. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 (redigert) Nå har vi sporet litt av - men angjeldende Mobitronic; jeg har selv en lader og en inverter som er 4 år gamle (dvs laderen var død 3 år gammel). Men det ble kjøpt av tidligere eier, så jeg har ikke kvitteringer. Importøren var ikke særlig behjelpelig - foreslo å kaste den. Så jeg tok ut laderen og kastet den. Men inverteren drøyde det litt med å ta ut og jeg ble ganske mye mer irritert på servicenivået på dyre produkter som var mindre enn 5 år - så jeg har nå en avtale om å få sendt den inn og undersøkt uten vederlag. Så får vi se. Men Mobitronic er strøket fra listen min, ja, og sterkt bidragsytende til det var imøtekommenheten (dvs fravær av) når jeg kontaktet importøren når laderen var defekt i en alder av omlag 3 år. Redigert 20.November.2009 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er skjult da det ikke følger reglene for sitering. Vennligst legg det inn på nytt med sitering iht 'reglene for Åpent Forum' Har to 75 Ah fritidsbatterier. Disse har jeg tenkt å vedlikeholdslade et par ganger i vinter. Har en Bosch KL 1204 lader. Slik som denne: På spesifikasjoner står det: Nom. strøm aritmetisk 2,5A, effektiv 4,0A Batterikapasitet 12 Ah - 60 Ah. Ser mange skryter av CTEK ladere. Hva er så spesielt med de vs. den Bosch jeg har? Er det spesielle egenskaper som gjør de bedre egnet? Ser f.eks. har Bilxta en som heter CTEK XS 800 med følgende info.: For ladning av alle typer 12 V bly batterier fra 1,2 Ah til 32 Ah. Spenning: 220-240 V, 50-60 Hz. Ladespenning: 7,2 V/0,8 A. Ladestrøm: 0,8 A. Og så kom det en brosjyre i posten i dag fra Biltema der de har med noe de kaller en "smartlader", hva nå det betyr? Smartlader for gelebatterier • For lading/vedlikeholdslading av 12 V syrefylte blybatterier og gelebatterier. • Mikroprosessorstyrt. • Tre ladeinnstillinger for valg mellom små batterier, større batterier og en spesiell kuldeinnstilling: 14,4 V/0,8 A = 2,3–14 Ah 14,4 V/4,0 A = 14–120 Ah 14,7 V/4,0 A = 14–120 Ah • Utstyrt med gnistvern, samt vern mot kortslutning, polvending, overoppheting og overbelastning. • Leveres med to utskiftbare tilkoblingskabler, én med polklemmer og én med ringkabelsko. Merkespenning: AC 230 V Merkestrøm: 0,8 mA Ladestrøm: 0,8–4 A Ladespenning: 14,4 eller 14,7 V Ladekapasitet: 2,3–120 Ah Pris kr 399,- Er dette en lader i samme kategori og med samme egenskaper som CTEK? Hovedspørsmålet er altså om den Bosch jeg har holder mål eller bør jeg satse på den CTEK eller den fra Biltema, eller en ennå bedre? Ingen som svarer her, prøver meg eg Bosch er for små bilbatterier. For liten den. Cetec er for moped/MC. Biltema sin har spec til å kunne holde batteriene i sjakk i vinter. MEN kva gjer du ellers i året med lading? Burde vel hatt en større og dyrer lader på 15-20 A med vedlikeholdsfunsjon Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.