roaldbj Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Jeg ser på dette så enkelt at jeg sjekker dieselfiltre ved oppstart om våren. Ferskvann ligger alltid i bunnen av tanken. Jeg tømmer ut noen milliliter disel etter en times tomgangskjøring fra alle dieselfiltrene ombord (5 stk), dermed er denne problematikken løst. Hos meg er det bare en teoretisk sak at vann skal kunne forsvinne/fordampe gjennom 1500 liter diesel. På enkelte områder er jeg en enkel praktiker - åpenbart at ikke alle er det i denne tråden.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 På enkelte områder er jeg en enkel praktiker - åpenbart at ikke alle er det i denne tråden.... Meg du sikter til? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Meg du sikter til? Det er nok meg... det er vel ingen andre enn meg som har kommet med teorier om dette... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
FredT Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Hei, Vil bare nevne at jeg 20/9 gjorde som lovet i innlegg #35. En deciliter vann i en PET-flaske og ett par deciliter diesel over dette. Vannstand merket med rød tusj, og en bomullsdott løst i tuten. For sammenlignings skyld tok jeg en annen flaske med bare en deciliter vann i - tettet på sammemåte og plassert samme sted. Så får vi se hva som eventuelt forsvinner av vann i flaskene i løpet vinteren. mvh FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
tuffff Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Vannet forsvinner raskere i flasken uten diesel fordi det ikke har noe trykk fra dieselen å overvinne før fordampning, men i begge flaskene vil du ha fordampning. Det blir uansett spennende å følge med. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 (redigert) hvorfor tok du ikke en flaske med bare diesel også ,for å se om det kommer vann \kondens i bunnen av den i løpet av vinteren..hadde vært morro å avkrefte kondenshysteriet en gang for alle.. gi oss for all del tilbakemelding utpå våren da.. ikke hell de ut , da vi kan få tiulbakemeldinger om et år eller to også :-) Redigert 30.September.2007 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
FredT Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 (redigert) Resultat av forsøket så langt: Uten å ha hatt fremme millimetermål: Ingen synlig fordampning fra flasken med diesel over - ca. 5mm fordampet fra den uten som bildet viser. Redigert: Da den mest interessante = vann/diesel ikke viste synlig fordampning i løpet av 3 mndr. har jeg nå veiet flaskene på digital kjøkkenvekt for nøyere å kunne følge forløpet. Har i tillegg d.d. tatt en egen flaske til ren diesel for også å ha denne som et kontrollobjekt. Har da altså nå 3 flasker: Vann = 150 gr. - Vann/diesel = 312 gr. - Diesel = 202 gr. mvh FredT Redigert 8.Desember.2007 av FredT (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Victora III Svart 8.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2007 Her skal det føres harde bevis. Men bildene var overbevisende nok de. Har forøvrig levert i retur luriumet som Volvo-forhanderlen lokalt mente jeg skulle helle på tanken etter en prat med Volvo Penta Norge AB. De mente dette var unødvendig og ville ikke hatt det på. På spørsmål om svaret også hadde noe med injector-problematikken, svarte han unvikende, men jeg oppfatter at det lå også som et moment for anbefalingen for å la være. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 8.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2007 Bruk Hammerdown så slipper du garantert å bekymre deg for verken vann eller kondens på tanken. Enkelt og greit. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Johannes Svart 26.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2007 Uten å ha hatt fremme millimetermål: Ingen synlig fordampning fra flasken med diesel over - ca. 5mm fordampet fra den uten som bildet viser. mvh FredT Har stor glede av å se at forsøket er i gang... Bruk Hammerdown så slipper du garantert å bekymre deg for verken vann eller kondens på tanken. Enkelt og greit. Å tro at en slipper å bekymre seg for vann på tanken hvis en tilsetter kondensfjerner er desverre bare tull Hvis du har litt kondens på tanken vil kondensfjerner kunne gjøre susen. Har du litt større mengder fritt vann må det fjernes manuelt. Ser forresten at vinterdiesel har vert dikutert i en annen tråd, der ble det nevnt at diesel nå har samme tetthet året rundt. Altså at det ikke tilsettes større andel lette komponenter i vinterdieselen. Mener det fortsatt er ulik tetthet på sommer og vinterdiesel i Norge selv om bruken av flytforbedrer har økt de senere år. En ekel test er å se ved hvilken temperatur dieselen blir uklar, dette vil vise andelen av lettere komponenter. Typisk vil sommerdiesel bli uklar ved ca -0 grader, "gammeldags" vinterdiesel ved ca -20 grader. Hvis temperaturen fortsetter å synke noen grader etter at dieselen har begynt å bli uklar vil filtrene begynne å tettes. Tilsettes flytforbedrer vil temperaturdifferansen mellom at dieselen blir uklar og tette filtre økes betydelig. Ha en fortsatt fin romjul Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 26.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2007 Å tro at en slipper å bekymre seg for vann på tanken hvis en tilsetter kondensfjerner er desverre bare tull Tror du missoppfatter litt her. Hammerdown er ikke en kondensfjerner i ordets forstand, men en emulgator (eller er dette bare to forskjellige betegnelser på samme funksjon?). Fritt vann emulgerer/tas opp i dieselen så snart det blir bevegelse i tankinhholdet eller på dråpens ferd ned gjennom dieselen mot bunnen i tanken. Akkurat denne siste teorien skal jeg ikke skrive under på da det kreves mekanisk energi for å emulgere inn vannet. Vann som kondenserer ut fra luften i tanken vil avsette seg på tankens frie vegger og tak og senere falle ned i dieselen og synke mot bunnen. Forhåpentligvis vil vanndråpen emulgeres inn i dieselen på veien ned mot bunnen i tanken. Faren for vannutfelling i diesel i båt vinterlagret på land tror jeg er liten i utgangspunktet. Fyller man opp tanken, som mange andre har skrevet før, er sannsynligehet for vannproblem enda mindre. En ting er sikkert. Jeg har brukt Hammerdoen på min diesel i fire år. Ikke funnet vann hverken i vannutskiller eller ved tømming av tank. Jeg bunkrer for det meste ved Vassøy Bunkringsstasjon. Er det Hammerdown som er det saliggjørende, eller er det et perfekt bunkersanlegg jeg frekventerer? Muligens begge deler. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
"Mathilde" Svart 27.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 Er det Hammerdown som er det saliggjørende, eller er det et perfekt bunkersanlegg jeg frekventerer? Muligens begge deler. Håper det er Hammerdown..........for jeg har nylig investert i en flaske. Produsenten lover gull og grønne skoger, men jeg er fornøyd bare det fjerner noe av eventuell fuktighet på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 27.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 Tror du missoppfatter litt her. Hammerdown er ikke en kondensfjerner i ordets forstand, men en emulgator (eller er dette bare to forskjellige betegnelser på samme funksjon?). Fritt vann emulgerer/tas opp i dieselen så snart det blir bevegelse i tankinhholdet eller på dråpens ferd ned gjennom dieselen mot bunnen i tanken. Akkurat denne siste teorien skal jeg ikke skrive under på da det kreves mekanisk energi for å emulgere inn vannet. Kjenner ikke Hammerdown i detalj, men har forstått at det blant annet fungerer som en kondensfjerner. Når det skrives at en ved bruk av hammerdown (er klar over at Hammerdown skal ha flere egenskaper) gjør at en slipper å tenke på vann eller kondens i tankene så er det galt. Hvis det er snakk om noen dråper kondens er det sikkert OK, men er man uheldig og får litt større mengder fritt vann i tanken må dette fjernes manuelt. Ellers er det vel ingen kondensfjerner som fjerner kondensen på annen måte enn at den taes opp i dieselen Hovedpoenget er at uansett additiv i dieselen, bør en ha jevnlig kontroll på om det er vann i tanken. Det kan f.eks. komme inn i forbindelse med fylling eller utett spuns for fylling. Oppdages det vann taes det aksjon, er det bare diesel.... vel Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 27.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 Hovedpoenget er at uansett additiv i dieselen, bør en ha jevnlig kontroll på om det er vann i tanken. Det kan f.eks. komme inn i forbindelse med fylling eller utett spuns for fylling. Oppdages det vann taes det aksjon, er det bare diesel.... vel Nettopp. Aldri stole på noe quick fix. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Mix Svart 27.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 Kjenner ikke Hammerdown i detalj, men har forstått at det blant annet fungerer som en kondensfjerner. Hammerdown er ingen kondensfjerner, det er en emulgator. Blir benyttet bl.a i forbindelse med emulsjonsdrift av dieselmotorer der en blander inn vann i forhold opptil 1:7. Sitér dette innlegget Link to post
ola dunk Svart 29.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2007 syns hele dette greiene her er rart. noen ganger stusser jeg litt på "sydvesten" ????? du svarer så vist på alt. kan du alt dette eller søker du på nettet og formulerer dette. er alle disse uttalelsene dine erfaringer eller er du teoretiker. har lest mye her inne. men denne tror jeg ikke helt på. setter du bort båten med lite diesel så er det klart det kommer vann i tanken. og nei den forsvinner ikke plutselig. har ikke lest alle innlegga her nå. men det er ikke dumt å fylle tanken godt over halvfull. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2007 setter du bort båten med lite diesel så er det klart det kommer vann i tanken. Hvorfor er egentlig dette klart? Har du personlig erfaring med dette? Jeg klargjorde nettopp et 200 liters parafinfat for lagring av dieselen fra båten siden jeg skal ta ut tanken. Dette hadde da stått tomt bak garasjen i 3 år siden sist gang det ble brukt, med åpen lufting. De få millilitrene med vann som var igjen i fatet var ikke mer enn vannaskilleren i båten uten problem hadde klart å håndtere! Om disse skyldes kondens eller om de har kommet inn i forbindelse med fylling av parafin ved en tidligere anledning vites ikke, men uansett har det overbevist meg om at kondens i tanker er et bortimot ikkeeksisterende problem. Lekkasje inn gjennom påfylling/lufting derimot kan nok være et problem, men det er en helt annen sak! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sydvesten Svart 30.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2007 (redigert) setter du bort båten med lite diesel så er det klart det kommer vann i tanken. Kan du forklare hvorfor det er klart at det kommer vann på tanken med lite diesel på.... Jeg fylte tanken på båten min den 30 juni, og den har ligget med litt over kvart tank siden den 20 juli, det manglet da ca. 130 liter på full tank (som er 210 liter). Siden oktober så har den ligget med tilnærmet tom tank, fyllt på 1000100 liter fra kanner her for en uke siden siden vi skal ut med båten i morgen.... Jeg kan ikke se at det er en selvfølge at det kommer vann i tanken selv om den er nesten tom.... Siden du muligens sliter med å lese minne innlegg her på baaplaasen så vil jeg anbafele deg å ikke lese dem, da sparer du deg for irritasjon og andre ting..... Hvovidt jeg er en teoretiker eller ei kommer vel an på øynene som ser vil jeg tro.... Redigert: Det snek seg inn en null for meget og det er rettet opp.. Redigert 30.Desember.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hulda Svart 30.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2007 fyllt på 1000 liter fra kanner her for en uke siden siden vi skal ut med båten i morgen.... Jeg kan ikke se at det er en selvfølge at det kommer vann i tanken selv om den er nesten tom.... Hva slags Bavaria er det du har, eller slenger det med en null- eller to for mye? Hvoromalt, Hulda greier i løpet av et års tid å akkumulere et halvt fingerbøl med vann. Slik dieseltanken er nå, mangler jeg 400 liter på full tank. Det bekymrer meg ikke i det hele tatt. Kondensprodusksjon på tank er betydelig overdrevet. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Hei, Da vil jeg gjerne få rapportere ståa med fordampningsforsøket per dato. Startet altså 20/9-07 med flasker merket med rød tusj ved veskenivåene. Veiet dessverre ikke flaskene da - dumt. Slik så flaskene ut 7/12-07: Og da ble de veiet på digital kjøkkenvekt, samt at en flaske med kun diesel ble satt opp. Diesel 202 gr., - Vann/diesel 312 gr. - Vann 150 gr. I går 5/4-08 så flaskene slik ut: Og da veiet de som følger: Diesel 196 gr. = minus 6 gr. Vann/diesel 308 gr. = minus 4 gr. Vann 124 gr. = minus 26 gr. Alt dette da siden 7/12-07. Så får de kloke se om de kan analysere seg frem til noe fornuftig....... mvh FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.