Jump to content

Dieseltilsetning ved opplag?

Victora III

Recommended Posts

Jeg ser på dette så enkelt at jeg sjekker dieselfiltre ved oppstart om våren. Ferskvann ligger alltid i bunnen av tanken. Jeg tømmer ut noen milliliter disel etter en times tomgangskjøring fra alle dieselfiltrene ombord (5 stk), dermed er denne problematikken løst. Hos meg er det bare en teoretisk sak at vann skal kunne forsvinne/fordampe gjennom 1500 liter diesel. På enkelte områder er jeg en enkel praktiker - åpenbart at ikke alle er det i denne tråden....

Meg du sikter til?

Det er nok meg... det er vel ingen andre enn meg som har kommet med teorier om dette...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei,

Vil bare nevne at jeg 20/9 gjorde som lovet i innlegg #35. En deciliter vann i en PET-flaske og ett par deciliter diesel over dette. Vannstand merket med rød tusj, og en bomullsdott løst i tuten. For sammenlignings skyld tok jeg en annen flaske med bare en deciliter vann i - tettet på sammemåte og plassert samme sted. Så får vi se hva som eventuelt forsvinner av vann i flaskene i løpet vinteren.

mvh

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

hvorfor tok du ikke en flaske med bare diesel også ,for å se om det kommer vann \kondens i bunnen av den i løpet av vinteren..hadde vært morro å avkrefte kondenshysteriet en gang for alle.. gi oss for all del tilbakemelding utpå våren da.. ikke hell de ut , da vi kan få tiulbakemeldinger om et år eller to også :-)

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

• 2 måneder senere...

Resultat av forsøket så langt:

fordampning3.jpg

Uten å ha hatt fremme millimetermål:

Ingen synlig fordampning fra flasken med diesel over - ca. 5mm

fordampet fra den uten som bildet viser.

Redigert:

Da den mest interessante = vann/diesel ikke viste synlig fordampning i løpet av

3 mndr. har jeg nå veiet flaskene på digital kjøkkenvekt for nøyere å kunne

følge forløpet.

Har i tillegg d.d. tatt en egen flaske til ren diesel for også å ha denne som et

kontrollobjekt.

Har da altså nå 3 flasker: Vann = 150 gr. - Vann/diesel = 312 gr. - Diesel = 202 gr.

mvh

FredT

Redigert av FredT (see edit history)

:lol::lol:

Her skal det føres harde bevis. Men bildene var overbevisende nok de.

Har forøvrig levert i retur luriumet som Volvo-forhanderlen lokalt mente jeg skulle helle på tanken etter en prat med Volvo Penta Norge AB. De mente dette var unødvendig og ville ikke hatt det på. På spørsmål om svaret også hadde noe med injector-problematikken, svarte han unvikende, men jeg oppfatter at det lå også som et moment for anbefalingen for å la være.

• 3 uker senere...
Uten å ha hatt fremme millimetermål:

Ingen synlig fordampning fra flasken med diesel over - ca. 5mm

fordampet fra den uten som bildet viser.

mvh

FredT

Har stor glede av å se at forsøket er i gang... :smiley:

Bruk Hammerdown så slipper du garantert å bekymre deg for verken vann eller kondens på tanken. Enkelt og greit.

Å tro at en slipper å bekymre seg for vann på tanken hvis en tilsetter kondensfjerner er desverre bare tull :nonod:

Hvis du har litt kondens på tanken vil kondensfjerner kunne gjøre susen.

Har du litt større mengder fritt vann må det fjernes manuelt.

Ser forresten at vinterdiesel har vert dikutert i en annen tråd, der ble det nevnt at diesel nå har samme tetthet året rundt. Altså at det ikke tilsettes større andel lette komponenter i vinterdieselen.

Mener det fortsatt er ulik tetthet på sommer og vinterdiesel i Norge selv om bruken av flytforbedrer har økt de senere år.

En ekel test er å se ved hvilken temperatur dieselen blir uklar, dette vil vise andelen av lettere komponenter.

Typisk vil sommerdiesel bli uklar ved ca -0 grader, "gammeldags" vinterdiesel ved ca -20 grader.

Hvis temperaturen fortsetter å synke noen grader etter at dieselen har begynt å bli uklar vil filtrene begynne å tettes.

Tilsettes flytforbedrer vil temperaturdifferansen mellom at dieselen blir uklar og tette filtre økes betydelig.

Ha en fortsatt fin romjul :santcheers:

Å tro at en slipper å bekymre seg for vann på tanken hvis en tilsetter kondensfjerner er desverre bare tull

Tror du missoppfatter litt her. Hammerdown er ikke en kondensfjerner i ordets forstand, men en emulgator (eller er dette bare to forskjellige betegnelser på samme funksjon?). Fritt vann emulgerer/tas opp i dieselen så snart det blir bevegelse i tankinhholdet eller på dråpens ferd ned gjennom dieselen mot bunnen i tanken. Akkurat denne siste teorien skal jeg ikke skrive under på da det kreves mekanisk energi for å emulgere inn vannet.

Vann som kondenserer ut fra luften i tanken vil avsette seg på tankens frie vegger og tak og senere falle ned i dieselen og synke mot bunnen. Forhåpentligvis vil vanndråpen emulgeres inn i dieselen på veien ned mot bunnen i tanken.

Faren for vannutfelling i diesel i båt vinterlagret på land tror jeg er liten i utgangspunktet. Fyller man opp tanken, som mange andre har skrevet før, er sannsynligehet for vannproblem enda mindre.

En ting er sikkert. Jeg har brukt Hammerdoen på min diesel i fire år. Ikke funnet vann hverken i vannutskiller eller ved tømming av tank. Jeg bunkrer for det meste ved Vassøy Bunkringsstasjon. Er det Hammerdown som er det saliggjørende, eller er det et perfekt bunkersanlegg jeg frekventerer? Muligens begge deler.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Tror du missoppfatter litt her. Hammerdown er ikke en kondensfjerner i ordets forstand, men en emulgator (eller er dette bare to forskjellige betegnelser på samme funksjon?). Fritt vann emulgerer/tas opp i dieselen så snart det blir bevegelse i tankinhholdet eller på dråpens ferd ned gjennom dieselen mot bunnen i tanken. Akkurat denne siste teorien skal jeg ikke skrive under på da det kreves mekanisk energi for å emulgere inn vannet.

Kjenner ikke Hammerdown i detalj, men har forstått at det blant annet fungerer som en kondensfjerner.

Når det skrives at en ved bruk av hammerdown (er klar over at Hammerdown skal ha flere egenskaper) gjør at en slipper å tenke på vann eller kondens i tankene så er det galt.

Hvis det er snakk om noen dråper kondens er det sikkert OK, men er man uheldig og får litt større mengder fritt vann i tanken må dette fjernes manuelt.

Ellers er det vel ingen kondensfjerner som fjerner kondensen på annen måte enn at den taes opp i dieselen :confused:

Hovedpoenget er at uansett additiv i dieselen, bør en ha jevnlig kontroll på om det er vann i tanken. Det kan f.eks. komme inn i forbindelse med fylling eller utett spuns for fylling.

Oppdages det vann taes det aksjon, er det bare diesel.... vel :yesnod:

Hovedpoenget er at uansett additiv i dieselen, bør en ha jevnlig kontroll på om det er vann i tanken. Det kan f.eks. komme inn i forbindelse med fylling eller utett spuns for fylling.

Oppdages det vann taes det aksjon, er det bare diesel.... vel :yesnod:

Nettopp. Aldri stole på noe quick fix.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

syns hele dette greiene her er rart. noen ganger stusser jeg litt på "sydvesten" ????? du svarer så vist på alt. kan du alt dette eller søker du på nettet og formulerer dette. er alle disse uttalelsene dine erfaringer eller er du teoretiker. har lest mye her inne. men denne tror jeg ikke helt på. setter du bort båten med lite diesel så er det klart det kommer vann i tanken. og nei den forsvinner ikke plutselig. har ikke lest alle innlegga her nå. men det er ikke dumt å fylle tanken godt over halvfull.

setter du bort båten med lite diesel så er det klart det kommer vann i tanken.

Hvorfor er egentlig dette klart? Har du personlig erfaring med dette?

Jeg klargjorde nettopp et 200 liters parafinfat for lagring av dieselen fra båten siden jeg skal ta ut tanken. Dette hadde da stått tomt bak garasjen i 3 år siden sist gang det ble brukt, med åpen lufting. De få millilitrene med vann som var igjen i fatet var ikke mer enn vannaskilleren i båten uten problem hadde klart å håndtere! Om disse skyldes kondens eller om de har kommet inn i forbindelse med fylling av parafin ved en tidligere anledning vites ikke, men uansett har det overbevist meg om at kondens i tanker er et bortimot ikkeeksisterende problem. Lekkasje inn gjennom påfylling/lufting derimot kan nok være et problem, men det er en helt annen sak!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
setter du bort båten med lite diesel så er det klart det kommer vann i tanken.

Kan du forklare hvorfor det er klart at det kommer vann på tanken med lite diesel på.... Jeg fylte tanken på båten min den 30 juni, og den har ligget med litt over kvart tank siden den 20 juli, det manglet da ca. 130 liter på full tank (som er 210 liter). Siden oktober så har den ligget med tilnærmet tom tank, fyllt på 1000100 liter fra kanner her for en uke siden siden vi skal ut med båten i morgen.... Jeg kan ikke se at det er en selvfølge at det kommer vann i tanken selv om den er nesten tom....

Siden du muligens sliter med å lese minne innlegg her på baaplaasen så vil jeg anbafele deg å ikke lese dem, da sparer du deg for irritasjon og andre ting..... Hvovidt jeg er en teoretiker eller ei kommer vel an på øynene som ser vil jeg tro....

Redigert: Det snek seg inn en null for meget og det er rettet opp..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

fyllt på 1000 liter fra kanner her for en uke siden siden vi skal ut med båten i morgen.... Jeg kan ikke se at det er en selvfølge at det kommer vann i tanken selv om den er nesten tom....

Hva slags Bavaria er det du har, eller slenger det med en null- eller to for mye? Hvoromalt, Hulda greier i løpet av et års tid å akkumulere et halvt fingerbøl med vann. Slik dieseltanken er nå, mangler jeg 400 liter på full tank. Det bekymrer meg ikke i det hele tatt. Kondensprodusksjon på tank er betydelig overdrevet.

• 3 måneder senere...

Hei,

Da vil jeg gjerne få rapportere ståa med fordampningsforsøket per dato.

Startet altså 20/9-07 med flasker merket med rød tusj ved veskenivåene.

Veiet dessverre ikke flaskene da - dumt.

Slik så flaskene ut 7/12-07:

fordampning3.jpg

Og da ble de veiet på digital kjøkkenvekt, samt at en flaske med kun diesel ble satt opp.

Diesel 202 gr., - Vann/diesel 312 gr. - Vann 150 gr.

I går 5/4-08 så flaskene slik ut:

test_50408.jpg

Og da veiet de som følger:

Diesel 196 gr. = minus 6 gr.

Vann/diesel 308 gr. = minus 4 gr.

Vann 124 gr. = minus 26 gr.

Alt dette da siden 7/12-07.

Så får de kloke se om de kan analysere seg frem til noe fornuftig.......

mvh

FredT

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...