Jump to content

Simrad HT 52


prikk

Recommended Posts

fordi den lagrer siste kjente GPS posisjon, og sender denne ved et evt. distress signal.

Dette vil i praksis si om du f.eks har den i holdere ( tilkoblet GPS og lading ) i Skagen, og klemmer inn distress når du går på grunn ved Koster, vi de som skal redde deg ha et problem. Peiling med redninsskøyte og landstasjoner vil gi en posisjon, GPS signalet som sendes som distress melding en annen. Blir ikke lett å finne deg da...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det ville jo være veldig dumt. Det ville være så dumt at jeg ikke kan tro at Simrad ville utvikle noe slik og til og med kunne selge det andre steder.

 

Det jeg ble fortalt på messen engang, og jeg tror også Jo Erik sa det sammer her et sted: denne har GMDSS-funksjoner bare én vei: du kan sende ut et distress kall, men den bearbeider ikke innkommmende distress-kall.

 

Men som sagt - eller jeg sier det nå: helt sikker er jeg ikke  :boxing:

Link to post
Share on other sites

Hvis/når lytteplikten opphører må man ha mulighet for å sende DSC-nødmelding for å kunne komme i kontakt med stasjoner i nærheten, f.eks. når man ligger i flåten og venter på å bli oppdaget og man i det fjerne ser et skip. En stund så jo dette ut til å bli i 2005, men det ble det jo ikke noe av.

 

Det var vel i noen grad derfor disse modellene ble utviklet...? Uansett så ble det noen godkjenningsproblemer, jeg tror det var fordi den den ikke kan ta imot DSC-nødmeldinger.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Simrad sin HT 52 som innhar denne "Distress knappen" er bare godkjent i England, jeg tror heller ikke at denne kan kobles mot GPS da den ikke har noen RS inngang. Slik den fremstår i dag er det en dårlig løsning, den har ingen øvrige DSC-funksjoner dvs. at en ikke ville kunne motta hverken kvittering på en utsendt DSC-distress eller distressalarmer fra andre fartøy, ei heller ordinære DSC-kall. Shipmate hadde en stasjonær VHF med en slik knapp på for noen år siden, denne ble også tatt av markedet pga. mangelfulle funksjoner.

Med dagens teknologi burde det imidlertid være fullt mulig å inkludere de funksjoner som kreves av en klasse D-VHF også i en bærbar modell, dersom en gjør dette regner jeg med at flere land også vil godkjenne en slik modell.

 

I en tidligere tråd ble det diskutert hva som er forskjellen på en Klasse D VHF og en klasse A/B som er godkjent for bruk i yrkessfartøy.

Har sjekket litt rundt dette, og den største forskjellen er at en klasse A/B krever egen mottaker for kanal 70 med egen mottaker antenne, dvs. at en må ha 2 VHF antenner når en monterer en VHF i denne klassen.

I tillegg til dette er det på noen apparat forenklet DSC-funksjoner bla. kan funksjonen med automatisk oppringnig fjernet.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Simrad sin HT 52 som innhar denne "Distress knappen" er bare godkjent i England, jeg tror heller ikke at denne kan kobles mot GPS da den ikke har noen RS inngang. Slik den fremstår i dag er det en dårlig løsning, den har ingen øvrige DSC-funksjoner dvs. at en ikke ville kunne motta hverken kvittering på en utsendt DSC-distress eller distressalarmer fra andre fartøy, ei heller ordinære DSC-kall.

Enig, men finnes det noen andre håndholdte med DSC? Den korrekte modellbetegnelsen er forresten HD52, og den har oppkobling mot GPS via ladestasjonen.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

De skriver selv at de er verdens første, jeg har ikke sett noen andre som leverer håndholdt med DSC, men det kan selvsagt eksistere.

Det er vel også fullt mulig at denne modellen videreutvikles slik at den også blir godkjent i andre land, skulle tro at Simrad også er interessert i dette.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Ja, den blir sikkert videre utviklet og oppgradert. Prisforskjellen mellom HT50 og HD52 er ikke så stor i England i alle fall, men det er jo en fordel at VHF'n er godkjent da...

 

Jeg er i alle fall fornøyd med min HT50, men den har to svake sider; den er litt tung og det kunne vært bedre lyd i høyttaleren. Ellers så virker den veldig solid og batterikapasiteten er også veldig god.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...