Noflow Startet 20.September.2007 Del på Facebook Startet 20.September.2007 har nå tenkt å sette motoren til rette for vintern dessverre men så vil jeg vite hva jeg burde gjøre annet enn å kjøre den i ferskvann, det har vi gjort tidligere år da, men nå lurer jeg rett og slett på hva annet jeg burde gjøre, motoren er en mariner 10 magnum:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 Visst motoren ikke skal stå tørt vil jeg anbefale å spraye WD-40 i plugghettene og andre elektriske steder for å forhindre rust. Kan vel også skifte girolje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kritrov Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 hei. skru ut pluggene og hell i litt to takst olje ned på stemplene. dette for å forhindre at det går tørt i sylinderen, og når du så skal starte så kan du ødelegge stempelringer ol. n år du skal bruke motoren igjen tar du ut pluggene og drar i snoren et par ganger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 når du skal bruke motoren igjen tar du ut pluggene og drar i snoren et par ganger. Evt setter inn nye ferske plugger visst det er 2 cyl da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 hei.skru ut pluggene og hell i litt to takst olje ned på stemplene. dette for å forhindre at det går tørt i sylinderen, Det finnes en fin konserveringsspray fra Marine Power. Den koster ikke meget, men hjelper mye. Det som er fastsatt er at du skal la gå motoren tomt for bensin. Da den begynner å dreie raskere spryter man konserveringsoljen bare inn i forgasserinntaket, med full gass, opp til motoren stopper helt. Ferdig med innesidig konservering. Utesidig kan du bruke enten også noe fra MP, eller annet som utestenger luft. => ikke sprøyt på forgasseren. Viktig er bare at alt man bruker er syrefritt, som ikke gjelder alle smøremiddler. Vanlig 2-takt-olje kan f.eks. sørge for at stempelringer limes fast. Det skjønner man skjelden etterpå. Men når man starter motoren for første gang igjen, da skjer det i så fall ofte at stempelen løper rett på sylindrene ved første "20.000" omdreiingene. ... og det er ikke meget fint. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Noflow Svart 20.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2007 er det bare vanlig olje som jeg har i bensinen som jeg skal helle på? motoren står helt tørt i naust umder en presenning Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kritrov Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 har i alle årene vi har hatt påhenger pleid å helle olje i sylinderen. har aldri hatt noe problem med motoren etter vinteren. det er også lurt å gå over ledninger og alle kontakter med 2.26 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Noflow Svart 20.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2007 ser nå at det kom et fint og langt svar mens jeg skrev mitt forrige innlegg, så da skal jeg altså sprøyte inn når jeg f.eks kobler ut bensinslangen så den går helt tom så det ikke ligger noe inni systemet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skvulpen Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 Det som er fastsatt er at du skal la gå motoren tomt for bensin.Da den begynner å dreie raskere spryter man konserveringsoljen bare inn i forgasserinntaket, med full gass, opp til motoren stopper helt. Når det gjelder dette med å "kvele" motoren på denne måten, var det en mekaniker som sa til meg for noen år siden at dette burde man slett ikke gjøre, dette er å gjøre vold på motoren. Jeg husker ikke eksakt hele begrunnelsen, men det var noe med at diverse komponenter i drivstoffsystemet da får en ekstrem påkjenning i det de ikke lenger får bensin, noe de ikke er konstruert for, men suger kun luft, systemet misbrukes, hoster og harker og membraner (?) kan skades ... (fritt etter hukommelsen). Han sa videre at ingen ville vel finne på å stoppe sin bilmotor på denne brutale måten? Han mente det var viktig å sprøyte inn konserveringsvæske, men deretter stoppe motoren på vanlig måte, det holder i lange baner, kvelning trengs ikke. Kan være at han hadde noe større påhengere i tankene, med mer avanserte systemer enn en 10 HK Mariner. De motorkyndige på forumet får gjerne komme med korrigeringer hvis dette jeg refererer er helt på jordet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cato Svart 21.September.2007 Del på Facebook Svart 21.September.2007 (redigert) Det som er vesentlig med å kjøre tomt for bensin er å få tømt flottørkammeret. Dette gjelder spesielt 2 taktere med olje blandet i bensinen. Hvis dette er fullt av bensin ved opplag vil etterhvert det flyktige i bensinen fordampe, mens tykk og seigtflytende rester blir liggende igjen (olje). Dette skaper ofte problemer for flottørnål og dyser når man igjen skal bruke motoren etter måneders lagring Motorer som bruker ren bensin uten olje er antagelig ikke kritiske mht dette. Redigert 21.September.2007 av Cato (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Noflow Svart 21.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2007 men hvilke merker funker bra da, konserveringsmiddel jeg prater om her... helst billigst mulig da jeg bare er 14 og tjener penger deretter... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 21.September.2007 Del på Facebook Svart 21.September.2007 Akkurat på den tiden på året båten skal settes vekk for vinteren er det deilig med e-tech motoren. Litt fikling med tomgangsgassen og vips så ordner motoren alt selv. Fra en starter tar det noen minutter så dauer motoren av seg selv og det er bare å koble til vannslangen der kjølevannsstrålen kommer ut og la det renne gjennom. Motoren bør nok være varmkjørt for at gjennomspylingen skal ha god effekt, men du verden så lettvint for alle som ikke er så veldig interessert i hva som er under motordekselet.... En slipper i alle fall å tenke på om en har gjort ting rett og husket på alt. Lettvint også om en vil ta seg en tur i løpet av vinteren - i alle fall så lenge en har tilgang til vannslange. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.