Jump to content

hva må gjøres før vintern egentlig?


Noflow

Recommended Posts

hei.

skru ut pluggene og hell i litt to takst olje ned på stemplene. dette for å forhindre at det går tørt i sylinderen,

Det finnes en fin konserveringsspray fra Marine Power.

Den koster ikke meget, men hjelper mye.

 

Det som er fastsatt er at du skal la gå motoren tomt for bensin.

Da den begynner å dreie raskere spryter man konserveringsoljen bare inn i forgasserinntaket, med full gass,

opp til motoren stopper helt.

Ferdig med innesidig konservering.

 

Utesidig kan du bruke enten også noe fra MP, eller annet som utestenger luft.

=> ikke sprøyt på forgasseren.

 

Viktig er bare at alt man bruker er syrefritt, som ikke gjelder alle smøremiddler.

Vanlig 2-takt-olje kan f.eks. sørge for at stempelringer limes fast.

Det skjønner man skjelden etterpå.

Men når man starter motoren for første gang igjen, da skjer det i så fall ofte at stempelen løper rett på

sylindrene ved første "20.000" omdreiingene.

... og det er ikke meget fint.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det som er fastsatt er at du skal la gå motoren tomt for bensin.

Da den begynner å dreie raskere spryter man konserveringsoljen bare inn i forgasserinntaket, med full gass,

opp til motoren stopper helt.

Når det gjelder dette med å "kvele" motoren på denne måten, var det en mekaniker som sa til meg for noen år siden at dette burde man slett ikke gjøre, dette er å gjøre vold på motoren. Jeg husker ikke eksakt hele begrunnelsen, men det var noe med at diverse komponenter i drivstoffsystemet da får en ekstrem påkjenning i det de ikke lenger får bensin, noe de ikke er konstruert for, men suger kun luft, systemet misbrukes, hoster og harker og membraner (?) kan skades ... (fritt etter hukommelsen). Han sa videre at ingen ville vel finne på å stoppe sin bilmotor på denne brutale måten? :wink:

 

Han mente det var viktig å sprøyte inn konserveringsvæske, men deretter stoppe motoren på vanlig måte, det holder i lange baner, kvelning trengs ikke.

 

Kan være at han hadde noe større påhengere i tankene, med mer avanserte systemer enn en 10 HK Mariner. De motorkyndige på forumet får gjerne komme med korrigeringer hvis dette jeg refererer er helt på jordet.

Link to post
Share on other sites

Det som er vesentlig med å kjøre tomt for bensin er å få tømt flottørkammeret.

Dette gjelder spesielt 2 taktere med olje blandet i bensinen.

Hvis dette er fullt av bensin ved opplag vil etterhvert det flyktige i bensinen fordampe, mens tykk og seigtflytende rester blir liggende igjen (olje). Dette skaper ofte problemer for flottørnål og dyser når man igjen skal bruke motoren etter måneders lagring

 

Motorer som bruker ren bensin uten olje er antagelig ikke kritiske mht dette.

Redigert av Cato (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Akkurat på den tiden på året båten skal settes vekk for vinteren er det deilig med e-tech motoren.

Litt fikling med tomgangsgassen og vips så ordner motoren alt selv.

Fra en starter tar det noen minutter så dauer motoren av seg selv og det er bare å koble til vannslangen der kjølevannsstrålen kommer ut og la det renne gjennom.

Motoren bør nok være varmkjørt for at gjennomspylingen skal ha god effekt, men du verden så lettvint for alle som ikke er så veldig interessert i hva som er under motordekselet.... En slipper i alle fall å tenke på om en har gjort ting rett og husket på alt. Lettvint også om en vil ta seg en tur i løpet av vinteren - i alle fall så lenge en har tilgang til vannslange.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...