Jump to content

Import av motor fra Sverige


Frode35

Recommended Posts

Hjelp, svigerfar har blingset skikkelig ved et motorbytte i Strømstad skulle marinaen ordne alle papirer for å fortolle den korrekt inn i Norge.

Han sjekket ikke papirene så nøye, men nå 3 år senere oppdager han at marinaen ikke har fortollet den inn som avtalt, men betalt svensk mva til svenske tullen. Hva gjør vi? er det muligheter til å få refundert svansk mva om vi toller den inn i norge nå?

 

Kan alternativet være å late som båten har gått i sverige frem til nå, og dermed importere en 3 år gammel brukt motor som har en langt lavere verdi enn nypris?

Dette for å kompensere for dobbel momsbeskattning.

 

Noen forslag til hvordan vi kommer ut av denne knipa?

Link to post
Share on other sites

Hei Frode 35 og velkommen til Baatplassen.no

Problemet ditt er vel at dere nå har bestemt dere for å registrere båten/motoren, og da trenger papirer på at motoren er tollet/momset inn i Kongeriket. Dette kan løses enkelt ved å betale moms og HK-avgift nå selvfølgekig. Spørsmålet videre blir vel om det da er mulig å få refundert den svenske momsen. Normalt er dette kurrant ved innførsel av ny motor som er kjøpt/innstallert i utlandet. Hvordan reglene blir nå, 3 år etter er jeg mer usikker på. Jeg ville forhørt meg hos Toll og avgiftsdeptet. Skal du tolle den inn som en 3 år gammel brukt motor, vil du vel mangle faktura med riktig dato, ikke sant?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Korrekt - men om den har gått 3 år i sverige uten å ha vært i norge har det vel ikke vært nødvendig å tolle den inn heller?

Da blir vel fakturaprisen på motor justert ned til markedsverdi på tilsvarende 3 år gammel brukt motor. (håper jeg)

 

Dobbel moms og hk avg. utgjør en liten formue, så tips mottas med takk om hvordan vi billigst mulig slipper unna her.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...