Jump to content

Dimensjon på fall og skjøter, seilbåt


Sofaseileren

Recommended Posts

Må skifte alle fall og skjøter på Vegaen i løpet av vinteren. Det som er der i dag er såpass hummer og kanari at det ikke er noe å ta utgangspunkt i for å finne riktig dimensjon / tykkelse på tauverket. Har søkt på nettet for å finne noe som ligner en dimensjoneringstabell, uten å finne noe. Kan noen tipse meg om det finnes noen slik tabell, eller gi meg konkrete råd om hvilke dimensjoner som bør benyttes på en 27 fots seilbåt?

Link to post
Share on other sites

Må skifte alle fall og skjøter på Vegaen i løpet av vinteren. Det som er der i dag er såpass hummer og kanari at det ikke er noe å ta utgangspunkt i for å finne riktig dimensjon / tykkelse på tauverket. Har søkt på nettet for å finne noe som ligner en dimensjoneringstabell, uten å finne noe. Kan noen tipse meg om det finnes noen slik tabell, eller gi meg konkrete råd om hvilke dimensjoner som bør benyttes på en 27 fots seilbåt?

 

Finn noe som passer på kvernene, og som er godt å holde i. Styrken er uansett mer enn god nok.

Link to post
Share on other sites

Du bekrefter det jeg regnet med, at det først og fremst er en ok dimensjon å holde i som gjelder.

I og med at jeg også må skifte en del blokker + trinsene i mastetoppen (disse er beregnet for wire) står jeg relativt fritt, men lommeboken står i fare for å diktere for spinkle dimensjoner.

 

Trenger derfor synspunkter på hvor grensen for når tauet blir ubehagelig går.

Link to post
Share on other sites

Avlasterne (skjøteklemmer) er ofte det som er begrensingen. Har selv 10mm som fall på en 44 foter ! Sklir fint i trinser og er lett å justere. Kjøp skikkelig tau og for all del ikke wire noe sted.

8 mm tau er mer en nok til alle fall og skjøter. (ville vurdert 6 mm dersom det sitter i klemmene)

Sjekk polyropes.se

Link to post
Share on other sites

Hentet fra udkik.dk. Dette er tallene for vega

 

Veiledende dimensjoner av løpende rigg

Lengde Diameter

Storseilfall 21,0 m 8 mm

Fokke-/genuafall 21,0 m 8 mm

Spinnakerfall 21,0 m 8 mm

Fokkeskjøte 8,2 m 10 mm

Genuaskjøte 8,2 m 10 mm

Storskjøte 20,6 m 10 mm

Spinnakerskjøte 18,1 m 10 mm

Cunningham-hal 3,3 m 8 mm

Kickingstrap 6,6 m 8 mm

Bomuthal 6,6 m 8 mm

Link to post
Share on other sites

Hentet fra udkik.dk. Dette er tallene for vega

 

Veiledende dimensjoner av løpende rigg

Lengde Diameter

Storseilfall 21,0 m 8 mm

Fokke-/genuafall 21,0 m 8 mm

Spinnakerfall 21,0 m 8 mm

Fokkeskjøte 8,2 m 10 mm

Genuaskjøte 8,2 m 10 mm

Storskjøte 20,6 m 10 mm

Spinnakerskjøte 18,1 m 10 mm

Cunningham-hal 3,3 m 8 mm

Kickingstrap 6,6 m 8 mm

Bomuthal 6,6 m 8 mm

 

Å viss klemmene dine tar mindre diameter en det lista viser. så gjør du det. kjøp da Spectra tau.

(8mm blir til 6 mm, og 10mm blir til 8mm osv)

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

men 6mm er i klenaste laget för o vare gott o dra i ! :smiley:

 

Det sier du bare fordi du er vant til å dra i større diameter :lol:

 

6mm går fint , du blir vant til det meste.

 

Men vinsjer og klemmer må ta størrelsen. :yesnod:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ser det er "rimelige" fall til salgs Erlandsons Brygga 10mm x 35m Robline for 598SEK... Er det noe greier som kan være brukbart til spinnakerfall ombord... Blir neppe brukt til det hos meg med det første, men kan være greit å bruke til å heise jolla på dekk i allefall og til det bruket er det vel greit nok i allefall...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...