Jump to content

Smarte løsninger ombord


PerGunnar

Recommended Posts

Tilsvarende komfyr-løsning hadde jeg på min Nimbus 3003.l..veldig praktisk. Faktisk hadde jeg en 2,5 kg gassflaske bak der, og inn underdollbordet, i et spann med utlufting ut gjennom skroget. Gungerte svært bra. Ville neppe blitt "godkjent" i dag men likevel...

 

På min Skilsø 975 FB hadde jeg et bord inne til salongen som var en god del større enn originalbordet. Det gikk på skinner, og når vi bare var to, så skjøv jeg det helt inn til ryggen på den lange sofadelen, for da hadde vi svært god plass, til avsetning osv. Hvis vi hadde middagsgjester/frokostgjester inne, skjøv vi bordet ut slik at de fikk plass i sofaen, men vi beholdt jo den gode avsetningsplass selv om bordet stakk utenfor salongdelene. Fungerte helt perfekt, og ingen kunne oppvise maken eller tilvarende god løsning. Skal finne frem bilder senere.....En slik løsning ønsker jeg å få til på min neste båt!

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tilsvarende komfyr-løsning hadde jeg på min Nimbus 3003.l..veldig praktisk. Faktisk hadde jeg en 2,5 kg gassflaske bak der, og inn underdollbordet, i et spann med utlufting ut gjennom skroget. Gungerte svært bra. Ville neppe blitt "godkjent" i dag men likevel...

 

Der satt du meg på en god ide. Holder på med planlegging av nytt pantry. Blir noe dødrom bak komfyren. Hvis jeg monterer komfyren på skinner så kan jeg muligens flytte gasskassen bak der. Da vil jeg kunne frigjøre en skuff under benken. Kan ikke se at det skulle være noe ulovlig med det. Eneste er at det kan bli plundrete å sjekke lekasjetesteren og stenge/åpne for gass. Men det skal jeg vel finne en løsning på. tenke,tenke :crazy::crazy:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Der satt du meg på en god ide. Eneste er at det kan bli plundrete å sjekke lekasjetesteren og stenge/åpne for gass. Men det skal jeg vel finne en løsning på. tenke,tenke :crazy::crazy:

 

Ingen dum ide og samtidig så er det jo bare å montere gassalarm ,alt er jo samlet på et sted og gassen er jo tyngre enn luft :rolleyes:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Eneste er at det kan bli plundrete å stenge/åpne for gass.

 

Jeg har en løsning på det. Har en magnetventil inne i gasskassa som normalt er stengt, og en bryter ved komfyren. Skru på bryteren, ventilen åpner seg. Skru av bryteren - ventilen lukker seg, og brenneren slukker. Det er ganske idiotsikkert, og veldig praktisk..

Link to post
Share on other sites

Helt riktig at gassen er tyngre enn luft, men sett for all del gassbeholderen i en tett kasse med drenering ut av skrog.

 

Gass er glimrende når det er gjort riktig, og farligere enn cognac når det gjøres feil... :nono:

 

Har allerede gassflaska i godkjent kasse med drenering ut av skrog. Men den stjeler noe plass under benken. Hvis jeg får montert dette bak byssa, så vil jeg få frigjort litt mer benkplass.

 

Høres ut som en grei løsning med magnet ventil. Men er det lovligt? Skal man ikke fysiskt stenge eller helst koble fra koplingen på gassbeholderen, når anlegget ikke er i bruk?

Regner med at ventilen din ikke står rett på flaska? Men så lenge koblingen er inne i kassen så er det kanskje lovlig?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Skal man ikke fysiskt stenge eller helst koble fra koplingen på gassbeholderen, når anlegget ikke er i bruk?

En ting er iallefall sikkert. Hvis du legger opp sikkerheten slik at du skal koble fra gassen etter hver gang du har kokt kaffe, så har du i beste fall høye tanker om deg selv. Vedder en båt på at du aldri kommer til å gjøre dette.

 

Jeg har også en magnetventil inni gasskassa. Den er "fail safe", så når jeg slår av strømmen, stenger den. Jeg har en kurs som gir strøm til elektrisk tenning i ovnen og strøm til denne bryteren. Med en gang jeg er ferdig med kokkeleringen slår jeg den av. Enklere kan det ikke bli. Før denne ble installert stod gassen på hele sommeren. Jeg vet hva som er sikrest, så får regelmakerne mene hva de vil.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Nå var det var regelmakerne hadde lagd for regler jeg lurte på.

 

tenkte da på krav om tigjenglighet til flaska. I dette tilfelle så er jo planen at det skal kun være å dra frem komfyren så har en tilgang til gasskassa. for flaske skifte. Så det blir jo ikke så veldig kronglete.

 

Har gass i båten allerede og er første mann til å innrømme at jeg ikke skrur fra flaska mellom hver gang den er i bruk.

 

Magnetventil er med i planleggingen videre.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

God kveld alle sammen...

Håper jeg ikke er helt på landjorde når jeg kommer med følgende spørsmål her i denne tråden.Jeg lurer på om det bare er å glemme å montere wallas varmere i hekken på snekka mi.I det lille rommet er det en liten tønne tank (bensin) på bb side.På sb side demonterte jeg gamle tanken idag som ikke har vært i bruk på lenge.Det er hull til vertikal gjennomføring tilstede og nok plass.Jeg må inrømme jeg er betenkt ang.det sikkerhetsmessige.Håper på noen tips da dette skulle spart meg for mye jobb,plass etc.etc..

Ha en utmerket kveld :flag:

Link to post
Share on other sites

God kveld alle sammen...

Håper jeg ikke er helt på landjorde når jeg kommer med følgende spørsmål her i denne tråden.Jeg lurer på om det bare er å glemme å montere wallas varmere i hekken på snekka mi.I det lille rommet er det en liten tønne tank (bensin) på bb side.På sb side demonterte jeg gamle tanken idag som ikke har vært i bruk på lenge.Det er hull til vertikal gjennomføring tilstede og nok plass.Jeg må inrømme jeg er betenkt ang.det sikkerhetsmessige.Håper på noen tips da dette skulle spart meg for mye jobb,plass etc.etc..

Ha en utmerket kveld :flag:

 

 

Forstår jeg deg rett ,så er dette galskap å montere varmeren i samme rom som en bensintank,har selv dieselvarmeren montert i ett rom akter men uten noe flytende brennbart i nærheten.

Prøv å finne en anne løsning :nono:

Link to post
Share on other sites

Likte den Mc Peller dingsen til å ta ut impellere med! Skal rett og slett ta å lage meg en når jeg skal på jobb å maskiniste meg i 4 uker. Finner jo plenty rustfritt i skrapkontainerene i fra riggene og dreiebenk har vi i "kjelleren". En "frynsegode" med å jobbe på supplybåt :smiley:

Fatter foresten ikke at det er mulig å ta patent på noe slikt. Det er jo bare noen akslingstubber og en gjengestang..............

Link to post
Share on other sites

Forstår jeg deg rett ,så er dette galskap å montere varmeren i samme rom som en bensintank,har selv dieselvarmeren montert i ett rom akter men uten noe flytende brennbart i nærheten.

Prøv å finne en anne løsning :nono:

Hei...Måtte bare få bekreftet dette fra en annen person.Er jo rene galskapen dette i.h.holdt til varme,gnist etc.

Skal til båten nå,ta noen mål under sitte gruppe.Kansjke vinden løyer så det blir torsk til middag....

Takker for innspillet.. :fishing:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Bare å gå ned i maskinrommet, starte underverket, holde pusten en 10-15 minutter - vips har man fulle batterier :lol:

 

Man burde jo kunne erstatte den dynamoen med en 220V sak, koble på et vaffelhjern - så har man vaffler hvor man vil når man vil. For ikke å snakke om hårføner til tenåringen ombord :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare å gå ned i maskinrommet, starte underverket, holde pusten en 10-15 minutter - vips har man fulle batterier :lol:

En annen Pettersmart løsning er jo videre utvikle den med et eksos slange, el man kan plugge eksosen så er du kvitt hosten med en av disse pluggene:lol: :lol:

 

Tappepluggk.JPG

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man burde jo kunne erstatte den dynamoen med en 220V sak, koble på et vaffelhjern - så har man vaffler hvor man vil når man vil.

Dette er neppe reskap for å skaffe seg nye venner, med mindere du redder en med tomme batterier.

Vaffler til frokost blir neppe noen "høydare" hos naboene. :lol:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...