Jump to content

Dieseltank av syrefast stål


ares

Recommended Posts

Kondens oppstår gjerne ved raske temperatursvingninger. Når tanken avkjøles utenfra vil det lett oppstå kondens på innvendige flater. Plast leder varme vesentlig dårligere enn metall. Derfor vil KANSKJE plasttank gi mindre risk for kondens.

 

Ellers bør en være oppmerksom på andre fordeler med plast. En kan helt unngå sveising. Sveiseskjøtene vil som regel være tankens svake punkt mhp. tæringer (varmepåkjent, usikker legering) og utmatning (skvulping). Derfor har jeg valgt dieseltanker i epoxy i båten min. Aluminium ville jeg se helt bort fra. Det er en rekke innlegg på bp om pittings og lekkasje i aluminiumstanker.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Aluminium ville jeg se helt bort fra. Det er en rekke innlegg på bp om pittings og lekkasje i aluminiumstanker.

 

Har en Princess 40 med bränsle-, vatten- och septiktankar i aluminium. Detta skulle ju kunna låta vansinnigt, men samtidigt så är ju Marine Projekts som tillverkar Princess inga nybörjare precis, dom verkar ju veta vad dom håller på med. Så jag läser med intresse alla som vet något om aluminiumtankar. Jag har sökt i detta forum på Aluminium och Aluminiumtankar, men inte får jag några träffar. Vad refererar NilsPils till för 'en rekke av innlegg på bp om pittings og lekkasje i aluminiumstanker'? Hur hittar jag dem? Vad skall jag söka på?

Link to post
Share on other sites

Plasttanker gir mindre kondens enn stål og al. nettopp pga helt andre termiske egenskaper.

Korrosjonsskader er heller ikke noe problem.

Aluminium er utsatt for korrosjon i betydelig større grad enn rustfritt/syrefast stål.

Typisk har en septiktank i aluminium en levetid på ca 10-15 år.

Aluminium i til ferskvann/diesel vil normalt leve betydelig lenger.

Uansett er garanti og reklamasjonsrett "long gone", så ja, Princess og mange med dem vet nøyaktig hva de gjør...

 

Johannes

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er noen tråder jeg fant i farten:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=32834&hl=

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=31829&hl=

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=26841&hl=

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=32621&hl=

 

Det er ikke bare Princess, men også mange andre "anerkjente" produsenter som bruker aluminium.

Som en ser av innleggene, er det også noen som "bygger inn" tanken, slik at båten må ødelegges fo å få ut en korrodert tank.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare Princess, men også mange andre "anerkjente" produsenter som bruker aluminium.

Som en ser av innleggene, er det også noen som "bygger inn" tanken, slik at båten må ødelegges fo å få ut en korrodert tank.

gamle Nauticat 33 har vel disse problemen...både Al o inbyggd......

hur dom gör idag vet jag ikke

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Båtbyggeren min lager dem.

 

Du finner bilder her.

Flere detaljer av tankene finner du ved å klikke på "Archives" og velge post nr. 28.

Legg også merke til mannlokket som er støpt i bronse og har gjengetilkoblinger for rør. Ingen sveising her heller.

 

Tankene ble montert ETTER at skott og dekk var ferdige. det er også lett tilgang til mannlokkene.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...