Jump to content

Trenger råd om rengjøring/vaskemidler


hermansen

Recommended Posts

Jeg skulle vaske båten i dag og fikk meg en overraskelse. De midlene jeg har brukt fungerer ikke skikkelig. Båten ble sist vasket utvendig for ca 1,5 mnd siden (månedsskifte juli/august). Og jeg brukte samme som før: Bilteam Black Streak Remover, Biltema Båtrengjører samt en god båtshampo (som jeg ikke husker navnet på) fra en lokal leverandør. Har brukt dette i flere år, og på flere båter, med veldig godt resultat. Brukte det samme i vår, og da var båten mye mer skitten etter å ha ligget ute gjennom vinteren, enn den var nå.

Og jeg bonet båten i vår når den var nyvasket og helt ren.

 

Det som skjer er at på enkelte partier blir "skitten liggende". Har lagt med bilde for å illustrere dette.

 

22092007002.jpg

 

Dere kan se forskjellen, særlig mellom håndtaket og "knappen til venstre oppe på bildet". Noe er rent og mye er skittent. Jeg har gnidd og gnidd og gnidd men får ikke av skitten. Den virker neste limt fast.

 

Her er et til bilde for å illustrere.

 

22092007004.jpg

 

Båten er nyvasket men ser ikke slik ut.

 

Er det noen som har noen tips ? Båten er fra 2004 og virker litt tidlig begynne å rubbe ned gelkoten.

 

Skal en bruke avfettingmidler ? Kan det ødelegge gelkoten ?

 

Hva bruker dere ? :confused:

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Vil gjerne anbefale Universalstein.

Denne fungerer veldig godt både på skrog og rustfritt , uten å slipe slik som Hugo.

 

Jeg har brukt dette i flere år nå som "førstevalg" på vanskelige flekker.

Den er drøy i bruk og tar ikke hendene , selv etter flere timers bruk.

 

Der er ikke norsk leverandør , så jeg har bestill via den danske siden.

Link to post
Share on other sites

Vil gjerne anbefale Universalstein.

Denne fungerer veldig godt både på skrog og rustfritt , uten å slipe slik som Hugo.

 

Jeg har brukt dette i flere år nå som "førstevalg" på vanskelige flekker.

Den er drøy i bruk og tar ikke hendene , selv etter flere timers bruk.

 

Der er ikke norsk leverandør , så jeg har bestill via den danske siden.

 

Har bestilt dette produktet så får jeg se om det fungerer :smiley:

Kan være greit og prøve noe nytt.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi har hatt ekstremt mye skitten nedbør iallefall på østlandet i sommer. Jeg kan ikke huske jeg har hatt så mange sørgerenner som sitter såpass godt fast før.

 

I år har jeg testet ut båtpleiemidler fra Würth, med meget godt resultat. Særlig er Heavy Duty sprayen ekstremt virkningsfull. Men den tar også voksen så jeg bruker den kun når vanskelige flekker skal vekk. Påfører Hard voks umiddelbart etterpå. Har ikke funnet skitt hverken på egen eller andres båt den ikke fjerner lekende lett. Anbefales.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Hadde også skitt som satt dønn fast. Prøvde meg fram med litt forskjelige såper uten at det hjalp nevneverdig.

Prøvde så å polere ett litet felt for hånd, og resultatet ble så bra at det var bare å fortsette.

Polerte og vokset alt over fenderlista og det ble bra. Driten er vekk og vannet perler seg og renner lett av .

 

Har lagdt merke til at skitten løsner lettere etter at det har regnet et par dager før jeg vasker båten. Så det å fukte båten godt før vask er nok lurt.

Og ikke vask i sterk sollys. ( som om det skulle være en plage i år :lol: )

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Noe jeg har god erfaring med selv er Biltema høytrykksjampo..tro det eller ei..ett av få produkter hos biltema som funker..hadde noen gule skjolder påbåten som jeg ikke fikk rubba og polert vekk..ved en tilfeldighet ble det liggende rester av høytrykksjampoen opppå skjoldene og de forsvant..prøv og hold det fuktig ved skikkelig inngrodd skitt/eksos ja hva det skulle være..har ihvertfall veldig god erfaring med dette produktet.

Link to post
Share on other sites

Hei

Tok selv på land båten i går ( Fy F.... hvor tungt dette er når man er alene)

Etter at melkøya har begynt med dette:

P1020456liten.jpg

DSC00064modliten.jpg

 

så har det samlet seg mye sot på båt og kalesje . Dette er mye vanskeligere å få bort enn det meste jeg har vært borte i.

MEN, jeg kjøpte vanlig zalo, og jif samt en grov børste.

Gikk først over med vanlig høytrykkssvasker men dette hjalp ikke i det hele.

Tok så å blandet zalo i vannet og sprøytet over hele båten og lot dette stå en stund ( med stadig vanning med zalovann)

Gikk så over med høyttrykksvaskeren en gang til. Det ble mye bedre, men all sot gikk ikke vekk.

Gjorde dette to ganger men fikk ikke vekk alt , det ble samme resultat som på bildene til Øystein.

Men når jeg da brukte litt jif og en stiv børste så fikk jeg bort det meste med lett skrubbing. Kalesje bør jeg vel ta av for en skikkelig vask?

PS: grunnen til at sotet gikk vekk forholdsvis greit var nok at jeg hadde fuktet ganske lenge, så dette er nok et "must"

Mvh Beertrip

Redigert av beertrip (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemelding så langt.

 

Lurer på om jeg skal bestille en universalstein, men vil nok prøve med polering først. Er det noen som har tips angående gode poleringsmaskiner ? En som fungerer på gelcoat på båten ?

 

Og er det noen grunn til at noen sier "ikke bruk jif" men andre sier at "jif er ok" ?

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Jeg vil abslutt prøvd med hempel gelcoat cleaner. Brukte denne på skroget etter at hugos, jiff, syreløsning og båtshampo måtte gi tapt. Flere på havna kom bort til snekka vår og bemerket hvor fin den var blitt i fargen. Det er en paste som skal brukes med fuktig skrog, må vannes under virketiden (ca 20min) og spyles bare av etterpå.

Link to post
Share on other sites

ad; poleringsmaskin så valgte jeg å legge ett par tusen kroner i en god maskin. dvs at den er sterk og har justerbar hastighet. etter 5 års bruk, med god pute og voks så er jeg meget fornøyd med denne. (det samme er skulderene....hehe)

 

i sannhet en god invistering syntes jeg :smiley:

 

 

Merke ? Navn ? på poleringsmaskinen ?

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...