Jump to content

Rense gjengrodd dieseltank


Stephan

Recommended Posts

Snekka har en dieseltank av aluminium med skvalpeskott, ca 110 liter, med 20 års slam på bunnen. Eneste åpning er et hull på 4 cm i diameter til giver til dieselmåler. Jeg får skjære ut en skikkelig åpnimg, og så kommer jeg til spørsmålet: Maritim har et (mistenkelig billig) plastlokk som man skrur ned i en plastflens, som igjen er skrudd fast i tanken. Det hele er ca 20 cm i diameter. Har noen vært borti en slik løsning? Jeg tar gjerne imot synspunkter, eventuelt også forslag til andre (ikke altfor arbeidskrevende) løsninger. Et slikt lokk blir vel ikke utsatt for særlig store påkjenninger?

 

Stephan

Link to post
Share on other sites

hej Stephan!

 

jag hade ikke vågat bruke ett sådant plastlokk som 'manluke' i dieseltanken, fyller du på en sjömakk o fyller fullt....

dvs tils du ser att er fullt.....då utsetter du hela tanken för ett trykk motsv höjden på påfyllingsslangen fra tank o opp til

dekk...då tror jag ikke dette plastlokket håller tett.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ta først og bruk en våt støvsuger så godt du kan kobl på en litt mindre /tynnere slange litt stiv og blank så ser du dritten komme opp.Så pass på att du kan bøye den så du kommer til i kriker osv,Så ta og bruk foreks tynner eller lignende på en fille som sitter fast i en pinne og krafs i veg.Etter på kan du skylde med noe diesel.Ta og sug opp dette når du er ferdig foreks, bare ett tips møkka jobb men herlig når du er ferdig.Men klart hadde vært bedre med ett stort lokk mulig det kommer tips her lykke til.MvhBjørn :wink:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Det å oppleve lukten av dieselsøl inne i båten er drepen for den turen og mange mange turer fremover. Det lukter av klær og sengetøy i lange tider. Tanken må være tett, 100% tett.

 

Tja, jeg hadde nok tatt tanken med til et verksted i nærheten som driver med aluminiumssveising og fått de til å skjære hull, sveise på litt tykkere kant rundt (flens) som det lages gjenger i. Fått laget et lokk som passer til dette med hull for skruene.

Da er det tett med en egnet pakning og du kan løsne skruene endel ganger uten at gjengene forsvinner, som de lett gjør hvis det kun er den tynne originale platen (tanken)de er skrudd i...

Ellers ville jeg ha bedt de undersøke om det var tæregroper i tanken før de sveiste på flensen.

 

men det finnes sikkert andre løsninger og?

Link to post
Share on other sites

Det å oppleve lukten av dieselsøl inne i båten er drepen for den turen og mange mange turer fremover. Det lukter av klær og sengetøy i lange tider. Tanken må være tett, 100% tett.

 

Tja, jeg hadde nok tatt tanken med til et verksted i nærheten som driver med aluminiumssveising og fått de til å skjære hull, sveise på litt tykkere kant rundt (flens) som det lages gjenger i. Fått laget et lokk som passer til dette med hull for skruene.

Da er det tett med en egnet pakning og du kan løsne skruene endel ganger uten at gjengene forsvinner, som de lett gjør hvis det kun er den tynne originale platen (tanken)de er skrudd i...

Ellers ville jeg ha bedt de undersøke om det var tæregroper i tanken før de sveiste på flensen.

 

men det finnes sikkert andre løsninger og?

Link to post
Share on other sites

Lag et hull som gjør at du kommer til i hele tanken. Ta "hullet" med til en skraphandler og få en plate som er litt større enn denne + 4-8 cm slik at den nye platen dekker over mannhullet med 2-4cm. Borr ut hull i ytterkant av det nye lokket. Legg dette over mannhullet og merk av hullene. Borr ut alle merkene i tanken og sett inn mutternagler. Bruk pakningssilicon rundt og skru igjen. Da har du muligheten for å ta av ved senere anl. for rensing og du får noe som er tett og tåler trykket som måtte oppstå. Ville tro at passende skruestørrelse er M6, med 5 - 10 cm avstand...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei

Vil bare komme med ett tips. Ikke bruk diesel til å vaske rent med, det fører bare til en forferdelig lukt i båten og på klær i lang tid. Bruk heller parafin eller tennvæske som er nesten luktfri i fohold til diesel.

Litt parafinn igjen i tanken spiller liten rolle.

Viss en er nøye på det kan en jo skylle siste gang med diesel.

 

Hilsen Smaapala

Link to post
Share on other sites

Jo, å ta tanken ut og levere den til et verksted er nok optimalt. Men slik båten er konstruert, vil jeg gjerne finne en løsning "på stedet", så jeg slipper å demontere "halve båten". Å rengjøre via hullet til giveren (4 cm) i den ene enden er håpløst, det har jeg prøvd. Tanken er 80-90 cm lang, og etter ca 30 cm sitter et tverrgående skvalpeskott som hindrer videre øvelser med pinner eller ståltråd. Tro meg -jeg har som sagt prøvd. Jeg skjønner at forslaget med Maritims plastflens/plastlokk ikke har falt i god jord, men kanskje jeg kunne få tak i en "ring" av aluminium som fungerer som flens og skru den fast med gjennomgående maskingjengede skruer med skive og mutter på undersiden? Da burde den sitte betryggende fast. Så kan jeg gjenge hull i den påskrudde flensen og skru på et aluminiumslokk med passende pakning. Hvordan lyder det? Har jeg glemt noe vesentlig som taler imot det?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...