Jump to content

3D-navigasjon


Gunga Din

Recommended Posts

var på ett foredrag häromdagen om elektroniske hjelpmidell i båt.....plotter,radar osv......

 

en av foredragshållarne gjorde oss uppmärksamme på en doktorsavhandling i emnet

 

http://www.diva-portal.org/diva/getDocumen...2__fulltext.pdf

 

avhandlingen handlar om hur vi som människor kan tillgodogöra oss info......

 

vi har north up på kartet, head up på radar, osv osv.......

 

Sleipnerolykken er med som eksempel bla......

 

avhandlingen er på 307 sider o jag har bare lest en del....men tror det kan ha intresse för en del her på BP :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har skumlest denne doktorgraden. I alle fall referansene til Sleiper-ulykken synes noe mangelfulle. Jeg var selv innom den ulykken som sakkyndig i Tingretten og Lagmannsretten i Norge og synes nok at doktoranden her er begrenset i sin analyse. Vi har i Norge doktorgrad knyttet til sjøforsvarets huritggående fartøyer som inkluderer et bredere perspektiv enn hva Thomas Porathe dokumenterer. Synes eksempelvis at det er høyst betenkelig at det ikke er mer inngående diskusjon av radarsystemets funksjoinalitet. Er glad jeg ikke satt i doktorgradskomiteen. I Norge er det vanlig at en doktorgrad består av 3 eller flere artikler som presenteres i internasjonalke tidsskrifter med kollegavurdering. Jeg kan ikke se at Porathes arbeid inneholder noe som er punlisert internasjonalt. Hans arbeid kan selvfølhelig være brukbart, men jeg synes analysen av 3D konseptet ombord har flere spørsmålstegn.

Link to post
Share on other sites

hej roaldbj

 

ingen aning om dette gav honom en doktorsgrad eller ikke, kansje som du säger bare en avhandling av flere...

 

han har ju dessutom gjort jobben på "Department of Innovation, design and product devlopment"

 

han försöker ju inte klarlägga orsaken til Sleipner utan mer problemen som en styrman har med 'mentala rotasjoner'...

 

 

jag försvarar ikke honom, tyckte bara att det kunde vara av intresse för högfartsnavigatörer.......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har kikket litt på denne doktoravhandlingen, om kvaliteten er god nok til en doktorgrad skal jeg ikke ha noen mening om (jeg parkerte mine visjoner om dr. grad for mange år siden), men jeg synes hele konseptet om 3D navigasjon er meget spennende og fremtiden innen navigasjonen vil jeg tro.. Skal kose meg mere med denne rapporten når jeg er tilbake på jobb, dette må da være som faglitteratur å regne..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

jepp sydvesten....jag skiter oxo i om det er tillräckligt för en doktorsgrad...

 

men tycker att det finns en hel del intressant i det han skrivit.

 

det var Jonas Ekblad som höll foredraget för oss, han skriver mycket i båttidningar om GPS,plotter,radar osv

og samtidigt om ulykker isamband med 'nitendo-navigering'

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Aldri lett å vurdere andres doktoravhandlinger, det er kvalitetsforskjeller mellom fagene og kravene er høyere i noen amner enn andre. Referanselista så jo forsåvidt grei ut og publikasjonslista så også grei ut, selv om det var overvekt av konferansebidrag, og der var i alle fall lista lavene enn for internasjonale tidsskrifter i mitt fagfelt.

Man må nesten stole på at komiteen har vurdert det til godt nok, men det er anledning for alle å møte opp i auditoriet og oponere ex. auditoria og det er eksempler på at doktorgrader er blitt underkjent pga slik oposisjon.

 

Jeg synes det var opplysende å lese om 3D naviasjon, snart er alt dette på små kartplottere i sub 10k NOK klassen.

 

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Vi har i Norge doktorgrad knyttet til sjøforsvarets huritggående fartøyer som inkluderer et bredere perspektiv enn hva Thomas Porathe dokumenterer.

Det er ikke usannsynlig at doktoravhandlingens opponent kjenner til denne. :wink:

 

I Norge er det vanlig at en doktorgrad består av 3 eller flere artikler som presenteres i internasjonalke tidsskrifter med kollegavurdering.

Nå er det vel litt forskjell mellom fakulteter og hvilken type doktorgrad det er snakk om, så oppgaven som sådan ser grei ut rent formmessig. En rask skumlesing resulterte dog i en del spørsmålstegn fra min side, men jeg tror jeg skal klare meg med å gjøre det sensurarbeidet jeg får tilsendt som betalt arbeid og ikke bruke tid på å etterprøve svenske doktorgradsarbeider. Dessuten hadde jeg tenkt å lese en biografi om Samuel Plimsoll denne helgen.

Link to post
Share on other sites

......................og ikke bruke tid på å etterprøve svenske doktorgradsarbeider. Dessuten hadde jeg tenkt å lese en biografi om Samuel Plimsoll denne helgen.

eftersom tråden har en tendens att handla mer om doktorsgraden enn om navigasjon......så kan vel jag oxo spore ur....

 

fann disse glasen i Danmark i somras.....så jag har oxo studerat Plimsoll på helgerna...

 

"Do not load over this level"

 

n2184.jpg

 

kansje jag skulle haft dette i

DoctorsS.mini.gif

 

har nu tagit bort 'doktorsgraden' så att vi kan återgå til Navigasjon o båtsnakk......... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

har nu tagit bort 'doktorsgraden' så att vi kan återgå til Navigasjon o båtsnakk......... :smiley:

La oss håper det hjelper litt slik at vi får debatten tilbake på rett kjøl igjen.

 

Jeg mener da at G2 vision kartene fra Garmin og de som finnes blant annet til Raymarine sine polttere har begynt å tenke i disse 3D banene.. med sine nye kart. For de av oss som liker at utviklingen innen navigasjon går fremover så er slike tanker spennende, og muligheten til foto "overlay" og annet snacks er jo ting som kan bli morsom å utforske videre...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er nok nok et Nintendoprogram fra Garmin og ikke noe 3D.

Som det står skrevet finnes det så godt som ikke 3D data tilgjengelig.

Og dessuten er det ett stykke frem til den navigasjonspresisjon som ville yte ett slikt system rettferdighet.

 

Men det var svært interessant lesning. Spesielt eksperimentet med head-up, north-up, 3D og papirkart ga ett helt annet resultat enn jeg hadde forventet.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...