Jump to content

Overvintre i boblehavn


Kotnes

Recommended Posts

Har et par spørsmål i forbindelse med dette. Hva gjøres med motoren. Frostvæske i ferskvannsdelen er jo greit for det er jo allerede der men hva med sjøvannsdelen. Tas det på noe der eller ?. Ellers er det noe annet jeg bør gjøre. Pakke inn båten selvfølgelig og frostvæske i dass og septik og tømme vanntanker og slikt. Er mest opptatt av motordelen. Har tenkt å ha en varmeovn under motor og i cabinen. Noe mer jeg bør gjøre ? Hva med groe under båten. Blir det mye i løpet av en vinter ?

Redigert av Kotnes (see edit history)

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt min ute ett par sesonger. Det gror så å si ingenting om vinteren.

Sjøvannsdelen over vann blir varmet opp i motorrom, det under av sjøen.

 

Ville plusset på lista:

- Sjekk at du har nok sink å gnage på både skrog og motor. Fort gjort å glemme. Jeg kuttet landstrømmen og la

heller en egen ledning direkte til kun varme i motorrom i tilfelle jordfeil som spiser opp sinken.

- Enkelte båter krever at du stenger/tetter luftinntak for å unngå gjennomtrekk som slipper ut varmen, husk å ta det vekk til våren :-) (Spør Joda310 he he)

- Bunnventiler bør stenges, noen forsikringsselskap krever dette

- Sjekk at forsikringen gjelder når båten er på vannet vinterhalvåret. Få som dekker det uten tillegg!

- Varmtvannsbereder bør tappes hvis ikke i oppvarmet rom.

 

Hvis kalesje burde du lage en ekstra støtte under bøylen. Snøen kan bli tung..

Redigert av SvartRøyk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...