Jump to content

Hva er dette? Philips navigator


Bützfleth

Recommended Posts

Jeg hadde selv en slik philips ap navigator. Dersom det faktisk er den samme som min, går den på DECCA systemet, dvs at den beregner faseforskyvninger mellom signaler fra landstasjonære DECCA sendere som er master og slaver. Denne kan du bare fjerne og behold som minne om det siste landbaserte navigasjonssystemet før GPS overtok. Decca senderne opphørte å fungere ca 2000. Mulig jeg husker noen detaljer litt feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde selv en slik philips ap navigator. Dersom det faktisk er den samme som min, går den på DECCA systemet, dvs at den beregner faseforskyvninger mellom signaler fra landstasjonære DECCA sendere som er master og slaver. Denne kan du bare fjerne og behold som minne om det siste landbaserte navigasjonssystemet før GPS overtok. Decca senderne opphørte å fungere ca 2000. Mulig jeg husker noen detaljer litt feil.

 

 

Ah, skjønner! Takker for hjelpen! thumbsup.gif

Link to post
Share on other sites

Er dette helt riktig da ? Loran C er jo også landbasert og er vel fremdeles operativt (eller var i alle fall det senere enn Decca)

Beklager, jeg tenkte ikke på de andre landbaserte systemene. Visste faktisk ikke at Loran C fremdeles er i drift. Trodde ikke det var noen steder i Norge hvor slike landsignaler fremdeles sendes.

Link to post
Share on other sites

Jeg sakset følgende fra lenken bergen viser til:

Det er no fornya interesse i Europa for å etablere Loran-C som eit backup-system for satellittbaserte navigasjonshjelpemiddel, men det er i dag ingen endeleg avklaring i saka. Fiskeri- og kystdepartementet har blant anna fått oppmodingar frå EU og frå britiske og franske styresmakter om vidare drift av Loran-C. Storbritannia har starta nasjonal prøvedrift av Loran-C, medan Frankrike har bestemt å vidareføre systemet til 2015.

Også Russland har vist interesse for vidare norsk drift, og eit muleg samarbeid med det tilsvarande russiske navigasjonssystemet – Chayka.

 

Var ikke klar over disse vurderingene. Kjenner noen til nøyaktigheten til Loran-C? Den gang jeg benyttet DECCA mener jeg at nøyaktigheten var omlag 300 - 400 m. Men dette er lenge siden så jeg husker sikkert feil.

Link to post
Share on other sites

Kjenner noen til nøyaktigheten til Loran-C? Den gang jeg benyttet DECCA mener jeg at nøyaktigheten var omlag 300 - 400 m. Men dette er lenge siden så jeg husker sikkert feil.

Nå er det mange år siden jeg sist brukte Loran-C, men mener å huske at nøyaktigheten var vanskelig å bestemme. Rekkevidden til Loran-C var avhengig av om en brukte jordbølge (direkte signal) eller rombølge (signal reflektert en eller flere ganger fra ionosfæren). Videre vil signaler som går over land gi systematiske feil som kan bli ganske store. Ved navigasjon langs kysten f.eks var det viktig å velge signal som gikk mest over vann.

Innen jordbølgeområdet var feilmarginen mellom 15 og 500 meter. I Nordsjøen kunne den være mellom 70 og 200 meter.

 

Angående AP-Navigatoren, så var den et stort fremskritt i forhold til hvordan Deccasignalene ble tolket tidligere. Med AP-Navigatoren (og andre navigatorer som kom på midten av -80 tallet) så kunne du lese posisjonen ut som lengde og bredde, og gå inn i kartet med den. Tidligere var en nødt til å ha spesielle kart hvor hyperblene (rød, grønn og fiolett) var trykket over kartet. Og apparatet i seg selv var langt fra lett å forstå uten grundig opplæring.

 

Her er bilde av et gammelt Decca apparat:

Jeg tror vi skal være glade for at verden har gått fremover.... :lol:

 

decca_navigator_mk_12.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...