Jump to content

Vær og vind Oslofjorden

roaldbj

Recommended Posts

• 1 år senere...

Var en tur på havna nå i kveld kl 22.00 blåste bra men nå er det helt stille på Holmen Yachtværft kl.22.55. Sate på litt mer fortøyning i baug. Og strammet opp alt av fortøyning.. er det over allerede.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK. Fairline 31 Targa 1996 mod 2xAD41P

Har båten hjemme, men på værhardt sted. Sliter nå. Stativet har flyttet seg og midtstøtta er i ferd med å knele. Også et hull i "mønet" på presenning Intet annet valg enn å håpe at det verste er over og at de oppstrammingene jeg har gjort i kveld holder til det løyer. Ingen snø i lufta her sør. :sad:

Redigert av Møkkalasset (see edit history)

Har 2-delt presenning, den fremre delen var revnet og lå på fordekket, men med tett båt så spiller det egentlig liten rolle.

Får se om jeg ikke kjøper en ny og dekker til på nytt, men ingen krise. Det må ha blåst godt i natt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hørte en gang at 10 meter med 8mm tau, tilsvarer et gammeldags søplekasse lokk i vindfang, de runde galva lokkene som ble brukt før kildesorteringens tid.

Og da kan en jo telle søplekasse lokk oppover i riggen. Mange av de lokka henger høyt oppe, og kraft x arm= mye... :eek:

Det har forundret meg mange ganger at opplag på land med masten oppe er tillat, jeg tok masten alltid ned, både på colinarcher skøyta og Hallberg Rassyen.

da fikk jeg gått over riggen på en enkel måte, polert masta/pusset og lakket og jeg kunne sove bedre om natta når det blåste.

Men trist for de som får skadet båten sin i vinden, er det uansett, håper det løser seg raskt, så ikke hele sesongen blir ødelagt.

Fernanda

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

• 1 måned senere...

Jeg målte 16 m/s i går ettermiddag (ca kl 14). Samme forhold forrige helg, lørdagen (da jeg fikk tau i propellen) målte jeg 22 m/s. Søkte tilflukt nå som da i Middagsbukta. Her er vannet flatt :-)

Unormalt å oppleve såpass med bølger og vind i indre Oslofjord. Forrige lørdag tok jeg med meg noen gjester på tur - riktignok var værmeldingen ikke helt optimal, men liksom, hvor ille kunne det være i Indre Oslofjord? Ille nok - vi gikk rett fra Oksval til Gressholmen og ankret opp der for å være i le for vind og bølger. Det ble spying allerede på vei over til Gressholmen, og en av gjestene var fortsatt grønn mens vi andre lagde mat og åt mat. Ikke bra, lurer på om vi noensinne ser disse gjestene ombord igjen ...

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...