Jump to content

Mercruiser D 4.2 L, erfaringer? Oljekapasitet?


Rotax

Recommended Posts

Som ny bruker av dette forumet, ser jeg at det er mye kunnskap om mye forskjellig. Jeg forsøker derfor å søke råd bland forumets deltakere. Jeg har også søkt litt i dette forumet, uten å finne informasjonen jeg er ute etter.

 

Jeg kjøpte tidligere i år en for meg ny båt. Den har en Mercruiser D 4.2 L (220hk) 1997 mod. Den har viket veldig fint når jeg har brukt den, og den gjør det fremdeles. Jeg er interressert i andres erfaringer med denne. Videre har jeg søkt i alt som er av litteratur (både i båten og på nettet) og jeg har ikke greid å finne noe så banalt som hvor mange liter olje det er på motoren! Det er jo litt greit å vite nå som vinterkonservering står for døren. Er det andre triks/tips rundt drift/vinterlagring osv. som det er greit å vite om? Jeg har i alle mine tidligere båter kun hatt VP motorer.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Hei,

 

Jeg har akkurat samme motor fra 97 men den har vært produsert i sikkert 15 år så konstruksjonen er velkjent. Grunnmotoren er laget av italienske VM og er skrudd sammen i Belgia. 220HK versjonen er en forkammer motor mens de med flere hester (opp til rundt 350?!) er direkte insprøytede.

 

Min sitter i en Viksund 900 på ca. 4,5 tonn med ZF Hurth gear og fast aksel. Den går stille og mykt og jeg bruker i snitt ca. 8,5 liter diesel i timen. Jeg holder meg stort sett under 15 knop (max. 20).

 

Motoren har aluminiumstopp så ikke belast den hardt før den er driftsvarm. De fleste nyere motorer har kanskje alu. topper nå?!

Jeg er veldig fornøyd med min motor. Den har ruslet nesten 1000 timer og jeg har måttet bytte et rustfritt rør fra wastgate til eksosbend pga. lekasje.

 

Den tar ca. 12 liter olje og det ligger en slange på toppen av motoren som du kan tømme fra (sugepumpe). Ellers har den et digert oljefilter på st.b. side som jeg har et kjempe basketak med hvert år. Filteret vinner og lander alltid i kjølen så spruten står :smash: .

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Du kan nok finne det du ser etter her http://www.brunswickmarineemea.eu/download...#036;1997$

 

Denne på norsk er utgitt i -97 men gjelder -98 modellene men det skulle jo være ganske likt da http://www.brunswickmarineemea.eu/fileread...t/860094g80.pdf

 

Det står f.eks. "Hvis motoren blir stjålet, må man øyeblikkelig gi beskjed til politi eller lensmann på stedet, samt til Mercury Marine, og oppgi modell- og motornummer." :lol:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vrient å finne den rette manualen som oppgir oljemengde men i denne fra 2003 står det meste http://www.brunswickmarineemea.eu/fileread...e/860094g30.pdf

 

side 77 i pdf-fila (side 69 i gjeldende kapittel):

 

12 liter totalt, derav 1 liter i filter og 1 liter i oljekjøler.

 

Denne manualen er jo mye mere detaljert enn de som ligger til eldre årsmodeller, men mesteparten av det som står der er nok gyldig også for eldre modeller.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger. Den siste linken var nyttig, mye mer detaljert og relevant enn det som fulgte med motoren når den var ny. Lurer også på om oljepumpen som skal kobles til tappeslangen er noe som skal følge med motoren? Det fulgte ikke noe sånt med min, og hvor kan det ev. kjøpes? Den må vel ha rette dim. på gjengene? Jeg er som nevnt vant til VP og har alltid sugd oljen opp i hullet for peilepinnen (vil det fungere greit med denne motoren også, eller bør man bruke tappeslangen?)

 

På båten min ligger såvidt jeg an se impelleren helt i front av motoren. Her er det ca 5 cm frem til motorromskottet. Er det noen som vet hvordan man i huleste skal få inspisert/skiftet denne da?

Link to post
Share on other sites

Hvis du har motor med fast aksling så finner du en komplett engelsk versjon fra 2004 her:

http://www.brunswickmarineemea.eu/fileread...d/860096040.pdf

 

Den på norsk som jeg la inn lengre opp har de visst bare lagt ut for drev-versjonen.

Man må nesten gå igjennom alle årstallene både for engelsk og norsk, og inboard og stern-drive for å finne ut hva de har lagt ut og hvilken som kommer nærmest aktuell motor siden de ikke har lagt ut komplett info for hvert årstall, og siden informasjonen varierer fra mindre komplett til veldig komplett.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...