Jump to content

Hvilket forsikringsselskap bør vi IKKE velge?

Enviro

Recommended Posts

Samme erfaring hadde vi da vi (endelig etter flere år i "søvntilstand") tok en skikkelig gjennomgang av forsikringskomplekset! Størst var forskjellen på kasko på bobil som yrkesbil; Nesten 8 lapper i Vesta og 2,7 i IF.

På noen av de forsikrede objekter var IF noe dyrere, men etter litt parlamentering (og argumenter om totalforsikring), kom IF best ut. (Samme person på alt.)

På pensjonsforsikring var det annen ansatt som måtte være kontaktmann (annen avdeling); Her gikk det noe tregere med å få orden på sakene, men prismessig kom vi godt ut.

Det må bemerkes at vi ikke har hatt skader av noen art enda... (Bank i bordet) :smash: :smash: :smash:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Jeg kjenner ikke til noen norske selskaper som forsikrer båter med verdi over 2 millioner. Har forsøkt flere - men ikke lykkes. Så hos oss er det enten Norwegian Broker eller Quality Broker som gjelder.

Norske Sjø har "tak" på 3 mill. Dette vil nå trolig bli hevet til 5 mill. Vår samarbeidspartner i Bergen, Fender Marine, kan nå ta båter til verdi over 3 mill.

Til orientering er også ulykkesforsikring for skipper og besetning tatt med uten tillegg i premien.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
For min del er jeg ihvertfall meget ferdig med Terra.

Takstmann som beskylder meg for svindel uten å ha noen som helst indisier på det blir for drøyt.

Dessuten er takstmannens jobb bare å takstere skaden, ikke å ta noen for svindel.

Vesta kommer jeg heller aldri til å være kunde hos, det grunnet hvordan de trenerer en utbetaling i det uendelige.. (ca 8år nå)

Skulle nesten tro vi hadde vært borti samme takstmann? Etter at båten fikk ett tre over seg(som er nevnt en del ganger tidligere) og ingenting ble gjordt, var jeg også ferdig med Terra mente jeg. Så ikke ut til å ta noen ende på unskyldninger og bortforklaringer for at ting tok tid. Samtidig som både verksted og takstmann bekreftet at til "uka" skulle de begynne på reprasjonene Til slutt ble jeg grundig lei og kontaktet saksbehandler i Terra direkte. Da ble det fart i sakene og ny vurdering ble gjort, båten ble vraket og pengene sto på konto etter 4 dager.

Jeg hadde allerede bestemt meg for å bytte selskap på alt, uten at Terra viste noe som helst om det. Nå har jeg alle forsikringer i Vesta :rolleyes: Vet ikke om det er lurt, for Terra har egentlig gjordt en god jobb bare de fikk greie på faktaene i saken.

Hører også med til historien at Terra ba meg lage en rapport på takstmannen for de ville gå vidre med at han ikke hadde fortalt sannheten når han var blitt kontaktet av selskapet for oppfølging.

mouche er du sponset av gjensidige forsikring :confused:

du er den første jeg har hørt skryte av GJENSIDIGE. På "folkemunne" heter de jo ... Gjenstridige" :lol:

Nei, værre møkka selskap skal man lete lenge etter. Tror det ligger ute noen statestikker ute på nettet også.

Her støtter jeg Mouche fullt ut. Hadde noen tilfeller over kortere periode hvor forsikringssaker dukket opp. Gjensidige hadde en meget fornuftig og ekspeditt kundebehandling. Ikke noe byråkrati. I de tilfeller hvor de ikke ville dekke utgifter, ble det dermed også lettere å akseptere dette.

At jeg nå har forsikringene mine et annet sted, vel det skyldes ihvertfall ikke saksbehandlingen hos Gjensidige.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Det som var viktig for oss var jo prisen på totalpakken.

For meg også, men med mange forsikringer så kan man fortsatt "dele seg" i to selskaper og allikevel få alle storkundefordelene, eller som jeg nå har gjort, trukket ut et par bilforsikringer og beholdt resten i Gjensidige.

Å tro at lojalitet til et selskap lønner seg har nå i allfall jeg sluttet å tro på for mange år siden. Det var den gang man stod med luen i hånden og bukket til de bankansatte og spurt om lov til å ta ut noen (av sine) kroner! No more!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Dette med uheldig valg av forsikringsselskap, eller hvem en skal styre unna kan nok oppleves subjektivt. Det vil være feil å si at et selskap er et ”dårlig” selskap selv om en eller noen har hatt negative opplevelser for det aktuelle selskapet.

Selv har jeg shoppet rundt litt de senere år for å kunne oppnå etter det jeg mener er en akseptabel bris på de forsikringstjenester jeg ønsker å kjøpe. Merker meg at etter et bytte av selskap så er prisen på samme nivå i ca 2 år før prisen skrus opp. For 2 år siden fikk jeg anledning til å kunne forsikre hus, hytte, båt og biler igjennom jernbanepersonalets bank og forsikring og opplevde det som et meget godt bytte. Hadde en skade på en bil forrige år og dette gikk helt ok, har nå en reklamasjonsak på en hytte vi kjøpte og dette selskapet er også behjelpelig med utgifter til leie av advokat slik at denne saken kan få sin løsning innenfor rettsystemet. Jeg tror jeg ville ha fått like god hjelp fra andre (konkurrerende) selskaper om jeg hadde hatt mine forsikringer der, det gjelder bare å sette seg inn i vilkårene selskapet gir før en bestemmer seg for hvilket selskap en ønsker å benytte.

Skal en sikre på en god måte så må en lese og ikke minst forstå vilkårene som den bestemte forsikringen gjelder for. Ved en skade så er det vel et verts selskaps politikk å prøve å begrense utbetalingene for å holde utgiftene nede. Men en skal jo forvente å få en objektiv vurdering av skyldforholdene rundt en skade, uten at de respektive selskap skal vri seg unna ansvaret.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Blir vel litt OT dette men her er resultatene fra min runde i mai

forsikringsrunde_mai_07.jpg

Tok da en runde med alle jeg kom på og som jeg kunne forsikre hos.

F eks Terra må man vel være medlem i sparebanken for å bruke. Vital er gjennom DNBNOR

If hadde jeg fra før og har vært der i 10 år. Etter flere ting som er litt kompliserte hadde jeg bestemt meg for å gå vekk fra de.

Derfor er dette prisene jeg hadde fra før. (Gadd ikke spørre dem om tilbud) Dessuten er jo dette det beste de kunne gi meg i fjor :lol:

Gjensidige har jeg på en meget billig måte funnet ut at jeg ikke skal bruke.

Det var en mobiltelefon som hadde spesiell "miste forsikring" Nettopp på grunn av faren for å miste den ved brygga osv.

Da jeg mistet den under snømåking (med traktor) fikk jeg den ikke dekket fordi det ikke var resultat av plutselig ytre påvirkning. :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Det ser ut som om det er helt tilfeldig hva man blir utsatt for av de ulike selskapene. De fleste normale båtbrukere vil bruke sin forsikring så sjelden at premien må bli veiledende for hvilket selskap man bør velge. Jeg for min egen del bruker nå Norwegian broker og sparer kr. 3500,- pr. år på dette. For mitt bruk har jeg bedre dekning og vilkår på papiret enn de dyrere store selskapene. Så får jeg håpe at jeg slipper å erfare hvor bra forsikringen er. Har forøvrig dårlig erfaring fra den ene gangen jeg brukte forsikringen hos et av de store norske selskapene. Deres takstmann prøvde seg med at egenandelen på 2500,- ville dekke den enkle reparasjonen. Da jeg sa at jeg ville kontrollmåle reparasjonen etter at den var utført kostet plutselig reparasjonen 12500,-.

Da jeg kjøpte meg et leketøy (bil) i 2002 sjekket jeg prisene..

Registrert på meg privat var følgende svar:

Vesta: Nei

Terra: Nei

Gjensidige: Nei

IF: Ja, ca 90k i året

Trygg-Hansa: Nei

OG alle andre jeg sjekket med: Nei.

Da jeg uansett hadde et firma satt jeg bilen på det, da ble prisene som følger:

Gjensidige: 95k!

IF: 9k

Ingen andre ville gi meg noen pris.

Dette var full kasko, bil til ca 200 store.

Ellers, i Terra må man ha konto i en bank som er medeier i Terra, det trenger i praksis ikke være aktivitet på kontoen.

Og han takstmannen jeg var borti var ansatt som lønnsmottaker i Terra, en av 2 på den tiden..

Han er en KØDD, og det har jeg sagt klart fra om.

Var også borti en forferdelig takstmann etter en uforkjøring på Nordmøre for noen år siden, først kjørte jeg på en sau, så havnet jeg seriøst i grøfta, bilen var MEGET stygg.

Takstmannen beskyldte meg så for å ha kjørt av med vilje, og i tillegg listet han opp en haug av feil på bilen..

Too bad for han at min far tilfeldigvis var i området, og er meget bilkyndig.

Takstmannen ble anmeldt for forsøk på bedrageri, og endte opp med bot i retten, If kuttet samarbeidet med han, og jeg fikk full erstatning, og en kompensasjon på kjøpet.

Jeg glemte å nevne kjøretøyet jeg har nå, det ene..

Pris i Gjensidige: 12k

Terra ca 11k

Vesta 14k

If 750,-

Alt sammen delkasko, verdi kjøretøy ca 40k, fri km og 4000 i egenandel.

Redigert av Anonym (see edit history)

En bekjent av meg hadde båten forsikret i IF. Helt ny båt til ca. 250.000,- (Ibiza 22 + utenbords). Betalte 13.000 i året i forsikring og sjekket ikke noe videre rundt dette.

Problemet reiste seg nå han var uhelidig og sank båten, viste seg da at han bare hadde ansvarsforsikring...for 13.000? Hvem hadde tippet det? Har selv en båt til den dobbelte prisen og betaler 1/3 av summer, INK. kasko.

Båten ligger forøvrig på 60 meters dyp i vente på å bli funnet og hevet siden ikke noen forsikringskroner dekker båten hans.

En bekjent av meg hadde båten forsikret i IF. Helt ny båt til ca. 250.000,- (Ibiza 22 + utenbords). Betalte 13.000 i året i forsikring og sjekket ikke noe videre rundt dette.Problemet reiste seg nå han var uhelidig og sank båten, viste seg da at han bare hadde ansvarsforsikring...for 13.000? Hvem hadde tippet det? Har selv en båt til den dobbelte prisen og betaler 1/3 av summer, INK. kasko.

Her er det åpenbart noe rart. Vår båt er forsikret omlag 17 ganger mer enn båten til Larspo, men vi bataler bare 6000 kr mer i forsikring sammenlignet med Larspo per år, med en rekke fordelen knytter til havari og motor. Forsikringsbransjen for båter er åpenbar et "snodig" tema?

Absolutt

se tabellen i innlegget jeg har tidligere i denne tråden.

Det dreier seg om 20 fot With dromedille m 140 Yamaha.

Verdi oppgitt til 140000 hvis jeg ikke husker feil.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Min erfaring med diverse selskaper er varierende. Har brukt stort sett IF/Storebrand hele livet. Men de siste årene har de rett og slett blitt for dyre. Greit nok at det er en pris før og en pris etter.

Når det gjelder Gjensidige (som får litt mye pepper her) så har jeg bare positive ting å komme med. Feks så drev jeg med teknisk dykking for noen år siden og hadde utstyr som var verd en god del. Det hadde jeg forsikret hos Gjensidige som "beregnet" risiko osv. Prisen for forsikringen: 1200,- i året ingen egenandel og forsikring dekket hver en skrue. Fikk aldri bruk for forsikringen. Men jeg synes det var ganske bra. Alle andre jeg snakket med gadd ikke tenke på det engang.

Men nå har det blitt sånn at selskapene er ikke lojale mot deg så hvorfor skal du være lojal mot dem?

Ah, en liten ting til. Er du medlem hos NAF eller Falken og ringer dem fordi du har gått tom for bensin blir det registret som skade hos forsikringselskapet! Gjensidige ringte meg en gang og spurte hva alle skadene var (var medlem hos Falken den gangen og trengte å bli tauet opp på veien igjen. Hadde en billig 4x4 som vi lekte oss med). Pris for å bli tauet opp 0,- så dem benyttet jeg flittig! Og hver gang ble det registret som skade. :nonod:

Så nå har jeg vel ca 1000 "skader" på meg. :lol:

Vi er meget godt fornøyd med Gjensidige!

Her er et eksempel:

Guttungen kjøpte ny honda nsr 125, fikk skade for ca 25000 og hadde ikke kasko fordi det var oppgitt til 14000 i året og det var for dyrt for ham.(Han var 16 år) Etter skade kom det tilfeldig frem at 14000 i året var for sykler med RS i navnet og gjensidige hadde gitt feil opplysninger her. Vi nevnte at dette var litt irriterende, for med den rette forsikringsummen ville han hatt kasko på sykkelen. Gjensidige var enige, de så at de hadde registrert og gitt feil opplysninger, ba oss sende et skriftlig klage og ikke lenge etterpå fikk guttungen alle utgifter i forbindelse med reparasjon dekket!

MEGET bra etter mitt syn og vi har alle våre forsikringer hos dem.

Da jeg kjøpte meg et leketøy (bil) i 2002 sjekket jeg prisene..

Registrert på meg privat var følgende svar:

Vesta: Nei

Terra: Nei

Gjensidige: Nei

IF: Ja, ca 90k i året

Trygg-Hansa: Nei

OG alle andre jeg sjekket med: Nei.

Da jeg uansett hadde et firma satt jeg bilen på det, da ble prisene som følger:

Gjensidige: 95k!

IF: 9k

Ingen andre ville gi meg noen pris.

Dette var full kasko, bil til ca 200 store.

Ellers, i Terra må man ha konto i en bank som er medeier i Terra, det trenger i praksis ikke være aktivitet på kontoen.

Og han takstmannen jeg var borti var ansatt som lønnsmottaker i Terra, en av 2 på den tiden..

Han er en KØDD, og det har jeg sagt klart fra om.

Var også borti en forferdelig takstmann etter en uforkjøring på Nordmøre for noen år siden, først kjørte jeg på en sau, så havnet jeg seriøst i grøfta, bilen var MEGET stygg.

Takstmannen beskyldte meg så for å ha kjørt av med vilje, og i tillegg listet han opp en haug av feil på bilen..

Too bad for han at min far tilfeldigvis var i området, og er meget bilkyndig.

Takstmannen ble anmeldt for forsøk på bedrageri, og endte opp med bot i retten, If kuttet samarbeidet med han, og jeg fikk full erstatning, og en kompensasjon på kjøpet.

Jeg glemte å nevne kjøretøyet jeg har nå, det ene..

Pris i Gjensidige: 12k

Terra ca 11k

Vesta 14k

If 750,-

Alt sammen delkasko, verdi kjøretøy ca 40k, fri km og 4000 i egenandel.

Dette innlegget ble veldig feil..

Redigert av tompa2 (see edit history)
Det var vel Storebrand når jeg ble "medlem" første gangen. Idag heter det IF, hvis de ikke har byttet navn igjen.
De byttet vel til If i 2000-2001 hvis ikke jeg husker feil

Og nå nylig er det startet opp ett nytt selskap som heter Storerbrand. Eller det er vel Storebrand bank som har begynt med forsikring, er det ikke det da?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...