Jump to content

Colin Archer i ferrosement,bygget i Drøbak ca.1975

Gunda

Recommended Posts

Hei !

For drøyt 30 år siden :eek: tjenestegjorde jeg i HMK's Garde, og i en periode var vi noen karer som hadde en kjekk kvelds- og helgejobb : Vi hjalp til med å bygge skroget til en Colin Archer skøyte i ferrosement. Knyttet ståltråd til den store gullmedalje ! Jeg er TEMMELIG sikker på at dette foregikk i Drøbak, eller deromkring ? Mener å huske at det var en hyggelig nordlending som var eier og "prosjektansvarlig" og skuta ble bygget like i nærheten av hans bosted. Skulle etter planen seiles fra Drøbak (?) til Bodø (?) når den var ferdigstilt. Skuta var langtfra ferdig når vi dimmet, men grovarbeidet med bl.a. støpingen var unnagjort. Er det kanskje noen der ute som vet noe om hvordan det gikk videre med dette prosjektet ? Venter i spenning ! :smiley:

Kan ikke være vår. Hun ble bygd i Stavanger og hadde navnet på "Ce.......". Du nevner Drøbakk så tenker jeg på "Red Admiral", men hun ble muligens fullført i Bergens område. Ein ble bygd i Trondheim / NTH. Et nybygg endte opp i Hordaland ett sted. Ellers endte mange som fyllmasse i moloer. Skulle ønske jeg hadde ett slikt skrogg igjen. Bang opp i moloen. Fram med cementsekken. Reparer. Off you go. Det kan du ikke gjøre med en Bavaria.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

• 4 weeks later...

Litt OT, men det ligger også et CA-skrog i ferrosement her i Skien - bygd for 25 år siden og har ligget på vannet de siste 20 år med påbegynt overbygg og innredning.

Nå skal den bort, og jeg har fått tilbud...det er kun skroget som kan brukes... eier har brukt 250 000,- til nå, men det vil han jo aldri få igjen. Hva er et slikt skrog verd. ca. 40 fot lang og 4 meter bred.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.