Ingar Startet 24.September.2007 Del på Facebook Startet 24.September.2007 Dette gjelder egentlig en bilmotor (LandRover diesel), men er vel like aktuelt for båt. Motoren ryker blått i en mengde som er uakseptabel. Det er liten forskjell på kald og varm motor, mulig litt mindre røyk med varm. Motoren har ikke antydning til gjennomslag, såvidt det trekker litt ut av veihus luftingen. Var derfor sikker på at det måtte ha med ventiltettinger å gjøre. Byttet alle (paraplytype), de gamle var godt slitt . Men ingen bedring var å spore. Selv uten gjennomslag er det, slik jeg har forstått, mulig at årsaken er at oljeskrape ringene sitter fast. Fikk ett råd om å ta av bunnpanna og sprute parafin opp i sylindrene, skal kunne løse opp fastkoksete ringer. Hva da med å fylle parafin istedet for olje, ta ut glødepluggene og kjøre motoren på starteren en periode? Kan sveives også på denne bilen.. Eller om noen har andre tips. Whitespirit istedet for olje? Vanninjeksjon hjelper vel ikke for dette? Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 Et triks som brukes i forbindelse med røyk fra dieselmotorer er å helle ATF-olje i tanken.. Ca 1-2% visstnok. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 hva med å fylle sylindrene med parafin og la den så en tid .. selvsagt bytte olje etterpå . vet og om folk som har fyllt diesel i sylindrene for samme årsak.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Ingar Svart 24.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2007 Eller begge deler, spraye parafin inn gjennom plugghullene mens man tørner motoren med parafin i sumpen? Vil lagre etc. kunne ta skade? Det med ATF olje har jeg ikke hørt om. Har lyst til å gjøre noe drastisk, vil sannsynligvis ta for lang tid med innblanding av "noe" i dieselen. Hammerdown skal vel også gjøre noe med koksing. Om ikke parafintrikset fører frem tar jeg av toppen og ser, evnt ut med stempler. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 Det med ATF olje har jeg ikke hørt om. Har lyst til å gjøre noe drastisk, vil sannsynligvis ta for lang tid med innblanding av "noe" i dieselen.Om ikke parafintrikset fører frem tar jeg av toppen og ser, evnt ut med stempler. For å si det sånn.. Hvorfor gjøre det lett når det kan gjøres vanskelig? ATF er årsaken til at bilen til min far nylig ble godkjent, den røyk ganske mye, alt for mye for PKK-helvete, etter å ha kjørt en tank med ATF-olje innblandet (1 kvart gallon på 120 liter diesel) var den god som gull, og ble fint godkjent! Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 Ta ut dysene hel på parafin blandet med motorolje la det virke en stund,men når det ryker blått kan jo veivhusventilasjonen være tett. Vet ikke hvordan det er konstruert på din motor men har opplevd det samme på noen gammle OHC motorer til Ford der rengjorde jeg veihusventilasjonen da ble det betydelig bedre. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2007 Veivhusventilasjonen er ikke tett. Motoren har ikke OHC. Men den har utrolig nok rollercam! Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 ATF kan også brukes som innvendig motorrens (har jeg hørt). Oljen skal visstnok ha gode rensende egenskaper. Har aldri brukt det selv, men har lest på enkelte bilfora at det kan være effektivt bl.a. på hydrauliske ventilløftere som tikker. Off Topic: Var på Seljord forrige fredag, og kjørte bak en LandRover som det røk ille blått av. Var det deg Ingar, eller er dette et vanlig fenomen på LR Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Ingar Svart 24.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2007 Haha, det kunne sikkert vært meg. Om det er ett vanlig fenomen vet jeg ikke, er ganske ny innen dette "faget"... Sitér dette innlegget Link to post
Eimo Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 Hei! Jeg har vært borti en del dieselmotorer som ryker blått, har du sjekket innsprutnings tids punktet? Hvis dette blir for sent vil det ryke blått. Etterhvert som registeret i motoren blir slitt vil innspr. tidspunktet bli senere og senere. Sjekk dette før du finner på for mye annet. Eimo Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2007 Trodde blårøyk kun kom fra smøreolje? At feiljustert innspr. punkt ga sort røyk? vet det er endel VP eiere her på forumet som påberoper seg god erfaring med dette.. Sorry Eimo, kom på en ting som jeg har glemt å si... , motoren bruker olje. Ifølge tidligere eier 1l/tank. Nå vet jeg ikke forbruket enda, men jeg vil tippe dette gir omtrent 1l/50mil. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 (redigert) Hvis du vil fylle sylindre og motor vil jeg tørre å foreslå diesel, gjerne marin diesel om du har tilgang på det. Det er mer tunge oljeprodukter i denne, disse har bedre egenskaper som løsemiddel enn f.eks. parafin. Uansett mener jeg vanlig diesel bedre enn parafin til ditt formål. Er du forresten sikker på at den veivhusventilasjonen er åpen?? Redigert 24.September.2007 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 (redigert) Fant dette på nett.. Link Smoke Signals Telltale Signs of How Well Your Diesel Engine is Performing Observing the color of exhaust smoke of your diesel engine is on of simplest ways to tell how your engine is performing, and it can indicate serious conditions that may exist before damage can occur. A diesel engine's exhaust should be clear with the possible exception of sudden acceleration or extra loading or, idling or running under low loads for prolonged periods. Any other smoke or smoke condition is a sure sign of problems. The color of the smoke is a useful guide to help determine the source of the trouble. The following chart is a guide to smoke color and a list of possible causes. SMOKE COLOR AND ITS CAUSES BLACK SMOKE - Restricted air flow ( dirty / obstructed air filter; plugged exhaust; restrictions in exhaust system; defective turbo / supercharger); Overload; Improper injection (poor atomization, injector dribble, late injection) BLUE SMOKE - Worn or stuck piston rings; worn valve guides and stems; high crankcase pressure; worn / supercharger oil seals. WHITE SMOKE - Misfiring cylinders; water in fuel; air in fuel; water in cylinders (blown head gasket, cracked head or liner); lack of compression. Redigert 24.September.2007 av Wellcraft (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Birchwood 320 Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 Fant ein til.. Land Rover - Diesel Smoke Fault Finding BLACK SMOKE Black smoke is mainly attributed to over fuelling : The injector pump is set too rich, there is an excessive amount of diesel being sprayed into the cylinders. The turbo charger is not supplying sufficient pressure (air) into the engine. The injectors may be worn, posibly linke with some white smoke. BLUE SMOKE Blue smoke is only caused by oil in the wrong places: Blue smoke while idling and low revs, or a puff if smoke when accelarating from idle means the valve stem seals are shot. Blue smoke while driving shown the rings are worn, usually harder to detect than in petrols but always linked to higher oil consumption. Blue smoke on decelleration on long slow downhills, shows valve stem seals are shot. WHITE SMOKE White smoke is a result of incorrect injection pump timing, foreign fluids and air : Constant thin white smoke on idle, puffing when revving the engine. Water in the fuel system - Maybe from a bad tank of fuel ? Been wading in deep water lately ? Air in the fuel system - a badly sealing filter, or joint or tank return blocked. Ever experienced serious knocking and loss of power in the engine ? Petrol in diesel is more common than the fuel agents like to admit, the tank should be drained immediately and a sample taken for analysis. Petrol causes excessive injector pump wear and damage to the injectors. The block/pistons also suffer. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
index Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 Kanskje en omgang med QMI innvendig motorvask kan løse problemet? Hammerdown gjør det nok ikke, har i alle fall ikke gort noe med oljeforbruket på min båtmotor... Jeg har gått samme veien som du går nå. Sjekket kompresjon, skiftet ventiltetninger, skiftet /justert dyser m.m. uten at det hjelper nevneverdig. Så vinterens prosjekt for min del blir bytte til en nyere motorblokk jeg har fått tak i. Jeg ville ha prøvd QMI først i ditt tilfelle, hvis ikke dette hjelper er vel alternativet demontering/overhaling eller bytte til en bedre brukt motor. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bützfleth Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 (redigert) Interessant. Noen som har lyst til å overhale motorene mine? En bruker olje og har normal eksos. Den andre bruker ikke olje og har blå/grå røyk. Redigert 24.September.2007 av Bützfleth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2007 Takk for alle svar! Johannes, jeg er 100% sikker på at veivhusventilasjonen er ok. I tillegg har denne motoren et oljepåfyllingsrør som må være 4-5 cm i diameter. Det gjør ingen forskjell om jeg tar av lokket på denne. Kommer heller ikke noe "puff" når jeg åpner lokket. Som det fremgår av artiklene over er det normalt to årsaker til blårøyk og oljeforbruk, ventiltettinger eller utslitt motor. Ventiltettinger vil ofte avsløre seg ved at motoren ryker spes. mye rett etter oppstart, dette fordi oljen renner ned i sylindrene når motoren står. Min ryker omtrent like mye hele tiden. Når jeg ikke har noe gjennomslag kan ikke utslitt motor være årsaken. Så da står jeg igjen med fastkoksete oljeringer. Skjønner at diesel er bedre enn parafin. Hva med whitespirit? Eller fettløser? Den de selger på biltema er veldig bra. Så lenge motoren bare tørnes på starter kan det vel ikke gjøre noen skade? Det måtte være på simmerringer etc. Blir intr å prøve dette, vil iallfall få en skikkelig innvendig motorvask. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2007 En bruker olje og har normal eksos. Den andre bruker ikke olje og har blå/grå røyk. Har du sjekket om eksosslangene går i kryss?? Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 Har du sjekket om eksosslangene går i kryss?? Hmm du sier noe. Det er vel derfor jeg snubbler inn i maskinromet hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 Gutta med erfaring med LR/RR finner du her: Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 Har du denne bilen med ned til båthavna? Hvorfor ikke tilby dine medseilere litt nyrøkt makrel og fersk loff? Varmrøkt makrell er jo aldeles nydelig, eller......... Du sier at ventilstammepakningene var paraplyer, altså kun denne berømte gummiskiva rundt stammen. Hvis ja, finn en annen løsning, evt. sjekk slitasjen i ventilstyringer. Er disse i orden så er jeg redd du må ta ut "bøttane". Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2007 Den makrellen ville jeg neppe fått noe avsetting på... Kunne ikke kjenne noe slark i stammene. Er ikke paraplyer den beste form for tetning? Disse har også fjærring, omtrernt som en simmerring. Føler meg sikker på at bytte iallfal burde ført til en synbar forskjell dersom feilen hadde ligget her. Har gjort dette på en 350 motor og der var det bare en liten o-ring under fjærlåsen. Erstattet med paraply og all blårøyk var vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 25.September.2007 Del på Facebook Svart 25.September.2007 Jeg er aldeles enig hvis du har de tetningene som du presser nedpå ventilstyringen. Du ville også merket forskjell ved bytte så det spørs om du ikke må ta av toppen og bunnpanna og titte på stempelfjærene. Har ingen tro på at kjemikalier kan løse problemet permanent, kun delebytte og honing av sylindervegger duger, hvis der ikke er for store toleranser i sylinderen. Har du sett på dysene om de mye kokset på enden? Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 25.September.2007 Del på Facebook Svart 25.September.2007 For ca. 10 år tilbake da jeg fortsatt var i bransjen hadde vi et vidundermiddel som het Forte. Dette var i stand til å løse opp fastbeka stempelringer. Mener å huske at der var flere typer der en ble tilsatt i innsuget mens motoren gikk og en annen type tilsatt motoroljen før oljeskift.En spesiell prosedyre ble da fulgt før olje/Forteblandingen ble tappet av og ny olje påfyllt. Så sant der ikke var mekaniske defekter var en slik Fortekur meget effektiv.Dessverre husker jeg ikke lenger hvem som var leverandør og for den del kan Forte være borte fra markedet i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 25.September.2007 Del på Facebook Svart 25.September.2007 Stemmer i med Brutus, på Landroverforumet / diskusjonsforumet der er det kort og godt en ekstremt god kunnskap om LR-motorer. Det forumet er lekeplassen for alle landrovereiere, akkurat som dette er for båteiere. For øvrig presenterte jeg samme problemet med blårøyk fra båtmotoren min for en nabo som er bussmekaniker. De har en gammel veteranbuss, sånn snutebuss. For å løse opp i gugge i stempelringer tar de et dobbelt oljeskift. Ut med den gamle og på med den billigste oljen de finner, men 2 liter mindre enn motoren skal ha, så på med 2 liter diesel og la motoren gå på tomgang med det en stund. Da er teorien at guggen løser seg opp. Jeg antar det er av betydning hvor mye olje motoren tar, at det er vesentlig mer enn 2 liter , altså et visst forhold. Jeg vet andre har brukt slik innvendig motorvask, flere produsenter har slikt, det virker visst fint, men noen mener det virker for fint på gamle motorer som kan ha litt problemer med tetting rundt om, at disse "naturlig oppbygde" tettingene forsvinner, med manglende smøring som resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.