Ingar Svart 25.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 Takk! Circeline: Ja, de presses på styringen. Har heller ikke stor tro på kjemikalier, men har lyst til å prøve, om ikke annet blir motoren fullstendig renset innvendig. Hvis problemet skyldes generell slitasje ville jeg vel merket gjennomslag. Som nevnt har jeg nesten ingen luftlekkasje til veivhuset. Har hørt om andre her på forumet hvor spruten hat stått ut av peilerøret.. Ut fra kjørelengden bør den ikke være stort mer enn innkjørt. Nå er iallfall motoren fylt opp med diesel, dysene ute og fylt opp der også. Om dysene er unormalt kokset tør jeg ikke å se, skal se om jeg får tatt ett bilde av dem. brutus/Trond: Har spurt på LR forumet, men de hadde vel ingen andre forslag enn full overhaling. Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 25.September.2007 Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 Du var på Lr-forumet allerede ja ! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 Så klart! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.September.2007 Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 Hvis det er så at motoren er lite brukt kan det nok godt være at den har kokset seg ja! Snakket en gang med en som skrur mye på gamle biler, og hans faste prosedyre med motorer som hadde stått en stund var ut med stemplene, av med stempelinger, rengjøring av ringspor og montering igjen. Koster et pakningssett og "litt" arbeid, men så er man sikker at kompresjonen og oljeforbruket er OK, i det minste. Men jeg ville nok først ha prøvd QMI eller liknende, det er jo veldig enkelt i forhold samt koster ikke stort. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
barentz Svart 26.September.2007 Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 Hei Har jo surret en del med gamle motorer av ymse slag etterhvert. Har benyttet, og funnet en gammel metode ok for innvendig motor rens. Blander ny motor olje og diesel i forhold 1:3 til jeg har olje mengde for oljeskift uten filterbytte. Kjører motoren god og varm og tapper ut all gammel olje, lar det renne skikkelig tomt. Lar motoren avkjøle, tørner den slik at ingen av stemplene er på topp (Ex.vis en 4 syl rekke motor) Heller ca. 1/2 dl. parafin inn i hver sylinder (tennplugg hull eller dyse) Lar dette stå å virke minst en dag, helst lengere. Husk ikke tørn motoren! Når dette er klart skrur jeg bånn pluggen i bunnpanna som har stått åpen hele tiden, slik at evt. parafin kan renne ut. Jeg heller nå på den klargjorte blandingen av motorolje / diesel (1:3) Tørn motoren på starteren noen ganger for å blåse ut overskuddet av parafin. Her pleier jeg legge en gammel hånduk over plugg / dyse åpninger for å ta det verste sølet. Monter plugger / dyser og start motoren. Kjør den varm på lav belastning / turtall, poenget er å ha høyest mulig oljetrykk og unngå harde belastninger pga. den svekkede motor oljen som nå sirkulerer inne i motoren. Kjør motoren slik ca 1/2 time. Tapp ut olje/diesel blandingen -la det renne til det er helt tomt. Bytt oljefilter og fyll på ny olje av god kvalitet. Skal ikke gi garantier for behandlingen, men har bare hatt gode erfaringer med denne metoden. Tystere gange, lavere olje temp, bedre komp, piggere motor og lavere oljeforbruk for å nevne noen. Bør vel nevne at det kun er noe tilårskommne motorer jeg har gitt denne behandlingen som jeg lærte av min onkel som jobba som mekaniker/maskinist. Hans første bil var forøvrig en T-ford, bare så det er nevnt, for å gi et visst tidsperspektiv over metodens alder... Utvendig motorvask og generelt renhold er ikke dumt etter dette Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.September.2007 Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 Hei Har jo surret en del med gamle motorer av ymse slag etterhvert. Har benyttet, og funnet en gammel metode ok for innvendig motor rens. Blander ny motor olje og diesel i forhold 1:3 til jeg har olje mengde for oljeskift uten filterbytte. Kjører motoren god og varm og tapper ut all gammel olje, lar det renne skikkelig tomt. Kjøper hele argumentasjonsrekken. Tror ikke man skal ta motoroljevarianten hvis motoren er utstyrt med hydrauliske ventilløftere. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 I løpet av gårsdagen sveivet jeg den opp i bra turtall 5-6 ganger, hadde aldri trodd jeg skulle oppleve å ha bil med sveiv.. Har så mye diesel i bunnpanna at det blir skikkelig plaskesmøring av stemplene. Etter hver gang fylte jeg cs 1/2dl diesel i hvert dysehull og lot det stå. Har ikke inntrykk av at det renner noe særlig ned i bunnpanna mellom hver gang. Så nå det nå godt med diesel i eksosanlegget, kommer til å røykelegge halve bygda når jeg starter opp... Metoden barentz beskriver er sikkert mye mer effektiv, men jeg synes det høres skummelt ut å kjøre motoren varm med 75% diesel... Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 26.September.2007 Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 Gi beskjed Ingar, når du fyrer opp så skal jeg ta frem kikkerten og speide sydover etter røykskya. Mye røyk på kort tid- motor frisk Mye røyk på kort tid,så mindre- motor ikke frisk Ugh ugh..... Jeg er vel noget skeptisk til disse kjemirensingene innvendig med mye diesel og varmkjøring. Som Index nevner også, så er vel en demontering,rensing av fjærspor og kontroll av fjærene`s slitasje den langsiktige "rensingen". Det kan jo være kun en sylinder som er rufsete. Har ikke fått med meg om motoren har stått stille lenge? Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 Har stått i to år, men problemet var der før den ble satt bort også. Er forberedt på at stempler må ut, men vil prøve dette først. Har skrudd såpass mye de siste par månedene at det ikke frister å plukke motoren fra hverandre nå... En ting som var litt mystisk. Denne motoren har 3 langsgående rekker med topplokksbolter. Den midtre rekken holder også vippearmsystemet. Måtte derfor demonteres for bytte av ventiltettinger. Når jeg trykksatte sylinderene (3 bar) hørte jeg at det boblet nedi hullene for boltene. Spurte på LR forumet ang dette, men fikk ingen kommentarer på om det er normalt. (Toppen skal tåle at disse boltene skrues ut) Uansett er det vel lite sannsynlig at oljen kommer inn denne veien. Blir neppe noe oppstart i dag, du får ta frem kikkerten når du hører brannbiler.. Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 26.September.2007 Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 Kan du ha en liten lekkasje på en sylinder gjennom toppakningen og ut i et boltehull? Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 Det var det jeg tenkte på. Men det samme skjedde på alle sylindrene. Hadde ikke trodd at fjerning av boltene skulle kunne medføre at 3 bar var nok til lekkasje. Men hvis det var her det lakk så ville jeg fått eksos ut av ventilasjonsåpningen i toppdekselet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.September.2007 Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 Det var det jeg tenkte på. Men det samme skjedde på alle sylindrene. Hadde ikke trodd at fjerning av boltene skulle kunne medføre at 3 bar var nok til lekkasje.Men hvis det var her det lakk så ville jeg fått eksos ut av ventilasjonsåpningen i toppdekselet. Nei, det ville nok ikke boble eksos. Vær klar over at på en del motorer går topplokkbolter både gjennom olje- og vannkanaler. Jeg har aldri hørt om at de går inn i trykkammeret (sylinder/topplokk/forbrenning. Så scenario kan være at når du trykker med luft, så lekker trykket ned i bunnpannen, gir overtrykk og kommer opp i bolthullene, fordi det ikke står bolter der. Sjekk at veivhusventilasjonen er god nok. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Siden toppdekselet var av vil det ikke kunne være noe trykk i bunnpanna. Kan egentlig ikke skjønne at det finnes noen annen forklaring enn at det lakk langs toppakningen. I dag skulle det testes om behandlingen hadde hatt noen effekt. Men når jeg krabbet under bilen for å tappe av dieselen oggdaget jeg noen skiver på bakken. Det viste seg at det, i tillegg til kobberpakningene, også er en tynn stålpakning i bunnen av dyse hullene. Disse har tydeligvis blitt med ut sammen med dieselen når jeg tørnet motoren. Andre forkammermotorer jeg har sett har kun hatt kobberpakningen. Problemet er at jeg bare fant igjen 3 av de 4 pakningene. Skulle egentlig brukt bilen til hytta i helgen så dette passet dårlig. Noen som vet om disse "bunnpakningene" har en kritisk funksjon? Så lenge kobberpakningen holder tett kan det jo ikke lekke ut. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Så lenge dysen ikke kommer så langt ned at den enten bulker mot et stempel, eller dytter mot et forkammer, så skal det vel være ok. Generelt kan man vel si at det er bedre med for langt tilbaketrukket enn for langt inn. Sjekk om det ligger en pakning/skive igjen i bunn av et av hullene, f.eks. Ellers så har du vel rett i det med bunnpannetrykk og toppdeksel. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Jeg har også slike pakninger på min Ford Sabb. Fikk tak i nye hos den lokale Ford forhandler, da de gamle fløy rett til himmels i forbindelse med kompresjonsmåling .. Kanskje du finner nye hos din Ford forhandler? Hører til Ford Transit diesel før 1986, men de brukes også på andre motorer. Funksjonen til disse tror jeg rett og slett er varmeoverføring, for å forhindre overoppheting av dysespissen under drift. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Janoho Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Siden toppdekselet var av vil det ikke kunne være noe trykk i bunnpanna. Kan egentlig ikke skjønne at det finnes noen annen forklaring enn at det lakk langs toppakningen. I dag skulle det testes om behandlingen hadde hatt noen effekt. Men når jeg krabbet under bilen for å tappe av dieselen oggdaget jeg noen skiver på bakken. Det viste seg at det, i tillegg til kobberpakningene, også er en tynn stålpakning i bunnen av dyse hullene. Disse har tydeligvis blitt med ut sammen med dieselen når jeg tørnet motoren. Andre forkammermotorer jeg har sett har kun hatt kobberpakningen. Problemet er at jeg bare fant igjen 3 av de 4 pakningene. Skulle egentlig brukt bilen til hytta i helgen så dette passet dårlig. Noen som vet om disse "bunnpakningene" har en kritisk funksjon? Så lenge kobberpakningen holder tett kan det jo ikke lekke ut. Hei, det er vel de som kalles "heat shield", jeg fikk nye hos Sangvik service i Kristiansand så du kan jo høre med de. Jeg mener du bør ha disse Jon Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Takk Hulda! Nå kikket jeg litt nærmere og det viser seg at det er ett hull (rødt) i toppen ut fra mellomrommet mellom pakningene, hva nå det kan være til. Men da regner jeg med at begge pakningene må være der. Utrolig nok hadde Sangvik Service disse på lager så da ordner saken seg. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Noen som vet om disse "bunnpakningene" har en kritisk funksjon? Så lenge kobberpakningen holder tett kan det jo ikke lekke ut.Det spørs hvordan de ser ut, er det en vanlig kobberring med stort hull er det bare en pakning men er der mindre hull i midten er det flammeskjold som holder forbrenningsflammen borte fra dysen. Mange motorer har ikke disse så det har nok med utformingen av hullet dysen sitter i om de er nødvendige eller ikke. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Ingar Svart 28.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Har endret tegning for å vise hva jeg mener. orange er kobberpakning, grønn er den jeg mangler. Denne er av tynt stål og profilert slik at den kan komprimeres. Stemmer nok som du sier at det er flammeskjold. Skal spørre Sangvik hva det hullet er for. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 De visste ikke hensikten med det hullet. Men den nedre pakningen er flammeskjold. Tømte av diesel og fylte på olje igjen. Dessv ingen bedring. Siste forsøk før stempene demonteres er ATF olje, ligger endel omtale av dette på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Det er som regel ingen lettvinte vidunderkurer. Det er bare slik det er. Sitér dette innlegget Link to post
GMC 2500 Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Ikke har du gjennomslag, hva er det da som lager den blå / grå eksosen?? Har du forsøkt å stille fram tenninga på dieselpumpen. Din beskrivelse minner sterkt om for sein tenning ( innsprut ) Hva lukter det av eksosen?? Skal du forsøke å løse opp gammel avleiring rundt stempel ringer. Bruk følgende middel. ¾ L To-Takts olje ¼ L White Sprite Etter at dette er fylt på i sylindrene, må den stå minst en uke. Eller: Bruk motorolje som er parafin basert. Den vil løse opp avleiringer i hele motoren. De to merkene jeg kjenner til, som er parafin basert er. Reginols Diesel D ( Gamle Texaco Ursa ) Kendall Super D3 Tror begge leveres i 10W-30 og 15W-40 mineral olje. Brukes en av disse oljetypene, vil jag annbefale et filter skift etter halvkjørt olje skift distanse. Sitér dette innlegget V8 Diesel Tech Link to post
Ingar Svart 30.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Så langt jeg kan vurdere finnes det ikke gjennomslag, praktisk talt null luftstrøm ut av ventilasjonen. Røyken er helt klart blå, ikke hvit, grå eller svart. Dette bekreftes også av oljeforbruk. (har ikke kjørt så mye at jeg vet noe om dette foreløpig, men forrige eier sa 1L olje/70L diesel.) Det som også er merkelig er at blårøyken er mest påtagelig på tomgang. Motoren småfusker litt av og til og hver gang den "hoster" kommer det en ekstra markert blå røykdott... Under vanlig kjøring kan jeg ikke se at det ryker noe, selv under maks turtall og belastning. Har ikke forsøkt å stille noe på tenning. Takk for tips om rens, men siden vasking med diesel i 3 døgn ikke hadde noen effekt er jeg nå fristet til å åpne motoren. Har helt på en liter atf olje som ett siste "skudd i natten"..... Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Hva med QMI motorbehandling? Har brukt det på bensinmotor i bil med svært godt resultat, oljeforbruket gikk kraftig ned. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Hva med QMI motorbehandling? Har brukt det på bensinmotor i bil med svært godt resultat, oljeforbruket gikk kraftig ned. Jeg prøvde QMI på fredag Har 1987mod. Ford/Sabb 2728T som er en motor med følgende spec. : 5.9 liter, 200hk turbo, maks turtal 2450. Denne motoren var gått 1800 timer som i følge Sabb er lite for en slik "Bamse". Motoren har også en by-pass funksjon på termostaten( 3 slanger koblet sammen) noe som gjør at ved kjøring på under 2000rpm faller temperaturen til under 60 grader. Dette har Sabb bygget inn grunnet reklamasjoner på sprekte manufoiler etc. på tidligere motorer. Resultatet av denne by-pass er selvfølgelig masse kjøring med lav temperatur og dermed dårlig forbrenning av dieselen. Jeg har slitt med masse blå-røyk ved kald-start og også en del under sakte kjøring. Derfor kom besluttningen om å teste QMI sin innvendig motorvask, telflonbehandling samt dieseltilsettning. Resultatet lot ikke vente på seg. Etter rens og behandling på fredag gikk turen fra Drammen til Holmsbu, en time med 2300rpm på maskinen. Når jeg søndag startet opp med ca 12 grader i lufta var blårøyken nesten helt borte !!!!! Jeg lå også merke til at kjøleveske temperaturen på vei ut på fredag ble redusert fra ca 88 grader til ca 82-83 grader. Tror jeg på "lurium-på-boks" ? Etter denne opplevelsen, i hvert fall på QMI ! Vil også gjerne rette en stor takk til Thor Johansen hos QMI i Mjøndalen som tok seg god tid til å forklare bruk og fremgangsmåten Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.