TMe Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 (redigert) Jeg har tidligere i tråden foreslått "lurium" fra Forte. Min erfaring fra 10 år siden da jeg var i bransjen er at dette "luriumet" var effektivt akkurat på dette med fastbeka stempelringer. Trolig har QMI lignende effekt uten at jeg kjenner stoffet. Dog reparerer det ikke mekaniske defekter. Man skal ikke alltid kimse av "lurium". Redigert 1.Oktober.2007 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
naurstad?? Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 (redigert) Hei Ingar Det er i veldig mange tilfeller et tegn på utslitte dyser. det kan du lett finne ut med å få dei trykktestet på et diesel verksted. Visst en diesel motor røyker blått får den ikkje forbrent diselen, så enten er innsprøytningen feil eller kompresjonen. derfor er det lettest å begynne med dysene. Selfølgelig kan den røyke blått ved gjenomslag og høyt smørolje forbruk, men det vil du jo merke. Har lang erfaring og utdannelse med dieselmotorer Mvh Naurstad?? Redigert 1.Oktober.2007 av naurstad?? (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Takk for all hjelp. Kan dyseproblemer før til blå røyk? Trodde dette bare kom fra smøreolje. At feil på dyser fører til hvit/grå/svart røyk? Nå skal jeg finne ut av oljeforbruk før jeg gjøre noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
naurstad?? Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Hei igjen Ingar. Ja den er veldig lik den røyken du får ved høyt smøroljeforbruk, men den omtales som hvit røyk. Når du ser en gammel volvo lastebil starter eksempelvis ser røyken veldig blå ut, men det er uforbrent diesel Svart røyk betyr at motoren får forlite luft i dei fleste tilfella. men kan også vera feil innsprøytning. Ein turbo motor som får fult pådrag veldig brått gir ett puff med svart røyk før turboen får kjangs til å levere nok luft i forhold til innsprøytningen. Men selfølgelig visst motoren har et høght oljeforbruk vil du få mye røyk. Mvh Naurstad?? Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Du har ikke fortalt hva motoren heiter. fant dette i tekniksinfo. kan dette hjelpe? CIRCULATE TO:-SERVICE MGR. X WORKSHOP X SUBJECT E.G R - Poor Performance, Excessive Black 01/12/94 PARTS X Smoke and Pulse Noise From Air Cleaner 19/07/94/EN MODEL Defender, Discovery Range Rover Classic AFFECTED VEHICLES All dervitives fitted with 300 TDI engines E.E.G.R. Diagnostic procedure Symptom Black smoke emitting from the exhaust, poor performance and misfire. ( This indicates full E.G.R at all conditions) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Vet ikke hva motoren heter, men det er en 4 syl 2.3L som satt i landrover i en årrekke. Mener det var fra midt på 60 tallet til sent 70-tall. Forkammermotor av enkleste sort, med CAV rotasjonspumpe og injektorer. Naurstad: Har hatt flere dieselbiler og denne røyken helt klart blå, selv når motoren er varm. Men sammenhengen mellom hosting og blått røyksignal virker jo mystisk..... Oljeforbruket gir endelig svar. Skulle det være "bare" en injektor eller fler er jo det flott. Noen som vet sånn ca hva det koster å overhale en CAV tapp-dyse? Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 feil m dyser kan vaske av olje fra sylindervegg og gi økt forbruk av olje.. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Ok, det var jeg ikke klar over. Isåfall gir ikke oljeforbruk noe entydig svar likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Tarsis Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Hei Har eit tips som kanskje ikkje forklarer det store oleforbruket men du skriver at det på tomgang av og till komer dotter med meir røyk. Sjekk om slanger i veivhusventilasjonen er heile og tette. Har opplavd at fuktig falsk luft og olje laga grå klumper som nesten stoppet motoren når dei komm inn i forbrenningen. Tarsis Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Takk, men denne muligheten er eliminert. (har opplevd at motoren i båten (md21) gikk på kondensert oljedamp fra ventilasjonen) Sitér dette innlegget Link to post
atamund Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 hei jeg har hatt et par sånne landrovere og slitt med oljeforbruk på dem også. Løsningen min var å bytte ventilstyringer da dem gamle hadde en oring invendig som oljetetning men nye har utvendige paraplyer. Det hjalp på motorene mine Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 (redigert) Da har jeg fått den store frykten for cylinderpolering. QMI og helsyntetisk olje ble i går tappet av min FordSabb 2728T og erstattet med mineralsk 15/40 olje fra Biltema (Statoil produkt har jeg forstått). Dette skyldes til dels advarsler fra Hulda om faren for polering og dels en kar i båtforeningen som har overhalt en del av disse motorene. Det er hevet over en hver tvil at disse motorene SKAL ryke når de er kalde. Ved spørsmål om jeg burde sjekke dysene fikk jeg bekreftet at disse er helt ok. Hvis dysene trenger overhaling vil dette gi seg utslag i tungstartet motor samt at den reagerer sent og litt nølende på gasspådrag(min gjør ikke det). Når det gjelder kurer for å redusere røyk ved kald moter er det vist kun 2 ting som kan hjelpe, ombygging av dieselpumpe til og stenge tilførselen av diesel på 2-3 sylindere ved tomgang og eventuelt montere eksosspjeld slik Volvo har på enkelte motorer. Den beste garanti mot røyk ved kald motor(uten ombygning) er vist også å ha toppladete batterier slik at motoren starter momentant. Dette fordi dieselpumpen fungerer slik at den pumper MASSE diesel inn i sylinderene ved oppstart, hvis motoren ikke starter momentant vil overskuddet av diesel være så mye at røyken ikke forsvinner med det første. En mulighet er også å sette motoren i gir slk at den får motstand og forbrenner mer av dieselen(samme effekt som ved bruk av termostatstyrt eksosspjeld). Jeg trøster meg uansett med at jeg har en utrolig solid motor og er untatt D-problemer Redigert 9.Mai.2008 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Ingar Svart 9.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Har hatt flere dieselbiler og denne røyken helt klart blå, selv når motoren er varm. Men sammenhengen mellom hosting og blått røyksignal virker jo mystisk..... Har funnet ut at årsaken er for sen tenning. Dette gjør at den ryker blått. At det kom og gikk skyldes slark i overføringen mellom veiv og pumpe. (Som nevnt bruker motoren også olje, men dette er altså ikke årsaken til røyken) Så blå røyk kan også være diesel, selv på en varm motor. Sitér dette innlegget Link to post
Mysigt Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Trodde blårøyk kun kom fra smøreolje? Kan også ryke blått om ikke dysene er i orden dvs,spissene er slitt eller er justert til feil trykk, ved feil trykk kan man oppleve at dysen "pisser" dieselen ned i sylinderen istedet for å sende den i en tåkedusj Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
VannTro Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Nå skal jeg legge til et tips som i hvert fall for meg fungerte bra. Jeg kjøpte i fjor en flaske med QMI Turborens m/PTFE. Denne har intill denne helgen stått urørt. På fredag kjørte vi fra Drammen til Stavern. Langs Nøtterø går vi bestandig saaaakte. Dette resulterer i at motoren blir kald (50 grader) og det kommer støtvis MYE blårøyk. Motoren har maskturtall på 2450 og når vi går sakte går den på 12-1300 rpm. På lørdag behandlet jeg turboen og da vi i dag gikk samme ruta hjem igjen oppdaget jeg noe ganske fantastisk. Motortemperaturen hold seg på 70 grader og blårøyken uteble. Jeg har ingen anelse om hva som har skjedd, men jeg vil anta at mye gammel sot er borte fra turboen og at den sviver lettere. Dette vi jeg tro medfører med tilført luft og bedre blandingsforhold luft/drivstoff. At motoren hold temperaturen bedrer skyldes kanskje at turboen nå fungerte på dette turtallet og at det derav ble mer varmeutvikling. Ikke vet jeg, men en meget positiv erfaring var det i hvertfall. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Thorlyn Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 det var flott vanntro Selv så irriterer det meg at yanmaren ryker litt og soter rumpa på båten.. motoren er i absolutt topp stand med overhalt turbo og nye dyser osv.. men jeg vet jo hva det kommer av og gleder meg til og få fyllt opp tanken med BLANK diesel i sverige.. da ryker den NADA den forbannede nissedieselen vi har her på berget soter noe så vet om et fjellboringsfirma her i sandefjord som hvistnok kjører vanlig autodiesel på boreriggene netopp pga soting og det som verre er.. blank diesel på mariner ja takk for min del. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
VannTro Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 (redigert) Torsdag forrige uke så bar jeg 200 liter diesel i kanner fra bilen ut på brygga og fylte tanken. 2 grunner til dette, den ene er at jeg er sikker på at jeg på Shell stationen i byen IKKE får "marin gassolje" men "farget autodiesel", den andre er at jeg sparte 300 kroner på det Redigert 6.Juli.2008 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Thorlyn Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Du sier noe der VannTro. Vurderer og gjøre det samme selv men da fylle blank diesel i helger eller fra bil hvis mulig på 1000 liters fat.. men og gå noen turer er heller ikke utelukket Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.