Jump to content

lading, for høy spenning ut av dynamo


kjell hugo

Recommended Posts

Hei

Ikke godt å si hva som er feil men mest sannsynlig noe rundt eller i spenningsregulator. Det første som slo meg var om du kan ha brudd på sense ledning. Viss du har sense ledning?

Du er sparsom med opplysninger om hvike utstyr du har i båten. Prøv å legge mer kjøtt på beinet.

Har du en uorginal spenningsregulator?

PS Du har ikke målt strømmen ut av dynamoen men spenningen viss du måler 17,8 volt.

Eller kanskje du mener 17.8 Ampere?

Hilsen Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Da har du sikkert en Lucas 10AC eller 11 AC. Disse dynamoene tror jeg ikke leverer så veldig høy strøm. Tror du må finne ut hva dynamoen heter og sjekke hva den skal levere. Tror maks strøm på disse kan ligge på 25 Amp. Mulig jeg tar feil.

Ivertfall bør du sjekke spenningen både på dynamo og batteri. Spenningen er faktisk mest interesan i denne sammenheng.

Du har sikkert en svart boks under ett blankt plastlokkopp bak på moteren. Den svarte boksen er antagelig spenningsregulatoren. Den kan antagelig justeres. Den heter antagelig 4TR

Å justere på denne vil jeg ikke anbefale før det er virkelig konstatert at spenningen er feil.

Hilsen Smaapala

Link to post
Share on other sites

Målte strømmen ut av dynamoen,målte den til 17.8v.Kan det være spenninsregulatoren eller dynamoen det er feil med.

Hvorfor tror du noe er galt? Strømmen som går fra dynamoen vil være avhengig av forbruk og ladetilstanden til batteriene....

Med andre ord ved lavt forbruk og opplada batterier, så kryper ladestrømmen ned mot 0A.

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...