Jump to content

Diesel i eksosen


Tore B

Recommended Posts

Har i det siste lagt merke til at det kommer noe diesel ut av eksosen samme med kjølevannet, er litt usikker på hvor mye det kan være for det er jo ikke mange dråpene som skal til før det ser skikkelig ille ut. Regner med det er en dyse som lekker. Mener jeg lesete en gang om en motor som skar seg pga. lekk dieseldyse, da dieselen vasket bort oljefilmen på sylinderveggene. Finnes det noen lure metoder å finne ut hvilken dyse det er uten og demontere alle sammen. Og hvor farlig er det egentlig? Motoren er en Ford 2726. Motoren starter lett, går helt fint og ryker veldig lite.

Link to post
Share on other sites

Litt usikker på dieselmotorer, men en bensinmotor med litt for høyt turbotrykk lekker i hvert fall bensin i eksosen.....

Smell som kan høres f. eks. når Rallybiler "går av gassen" før sving (bensin som antenner når den kommer til rødglødende eksosanlegg)

 

Nå blander du kortene heftig!

De rallybilene har endring av tenningstidspunkt ved slipp av gass, nettopp for å skape tenning i eksosanlegget, slik at ikke turboen stopper opp.

På denne måten har de max turbotrykk med en gang de trykker på gassen igjen.

Populært kalt Antilag.

Link to post
Share on other sites

Har sett samme fenomenet i dag etter å ha startet opp mine 2 KAD44 som ikke har vært i bruk en stund :nonod:

Ser det pipler opp "roser" som dannes i overflaten, som smelter sammen og lager en tynn film som sprer seg utover.

er usikker på om dette kommer fra begge, eller bare den ene motoren. Skal sjekke dette i morgen.

 

Har ellers ingen symptomer på noe som helst galt. De maler som katter, ryker likt nå i høstværet og er akkurat som de har vært gjennom de siste 8 årene og totalt 750 gangtimer. La merke til noe oljefilm i overflaten i sommer også, men tenkte det kanskje kom fra outboarderen på jolla. Men nå er jeg sikker på at det kommer fra hovedmotoren(e).

 

Er det normalt at det kommer litt diesel ut gjennom eksosen, eller bør jeg satse på en dysesjekk rund baut i vinter?

Link to post
Share on other sites

Tviler på at problemet kommer fra dyse. Dette bruker og generere røyk. Tror heller på teorien om oljekjøler. Har selv vært ute for at oljekjøler for gir har lekket olje ut i eksos, med den konsekvensen at fremdriften forsvant (Hydraulisk gir.) En oljekjøler som går med saltvann vil nærme seg slutten på levetida etter 15-20 år. Jeg ville trykktestet oljekjøler(ne) før jeg begynte å plukke i motoren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...