Jump to content

Diesel i eksosen


Tore B

Recommended Posts

Har i det siste lagt merke til at det kommer noe diesel ut av eksosen samme med kjølevannet, er litt usikker på hvor mye det kan være for det er jo ikke mange dråpene som skal til før det ser skikkelig ille ut. Regner med det er en dyse som lekker. Mener jeg lesete en gang om en motor som skar seg pga. lekk dieseldyse, da dieselen vasket bort oljefilmen på sylinderveggene. Finnes det noen lure metoder å finne ut hvilken dyse det er uten og demontere alle sammen. Og hvor farlig er det egentlig? Motoren er en Ford 2726. Motoren starter lett, går helt fint og ryker veldig lite.

Link to post

Litt usikker på dieselmotorer, men en bensinmotor med litt for høyt turbotrykk lekker i hvert fall bensin i eksosen.....

Smell som kan høres f. eks. når Rallybiler "går av gassen" før sving (bensin som antenner når den kommer til rødglødende eksosanlegg)

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Litt usikker på dieselmotorer, men en bensinmotor med litt for høyt turbotrykk lekker i hvert fall bensin i eksosen.....

Smell som kan høres f. eks. når Rallybiler "går av gassen" før sving (bensin som antenner når den kommer til rødglødende eksosanlegg)

 

Nå blander du kortene heftig!

De rallybilene har endring av tenningstidspunkt ved slipp av gass, nettopp for å skape tenning i eksosanlegget, slik at ikke turboen stopper opp.

På denne måten har de max turbotrykk med en gang de trykker på gassen igjen.

Populært kalt Antilag.

Link to post

Har sett samme fenomenet i dag etter å ha startet opp mine 2 KAD44 som ikke har vært i bruk en stund :nonod:

Ser det pipler opp "roser" som dannes i overflaten, som smelter sammen og lager en tynn film som sprer seg utover.

er usikker på om dette kommer fra begge, eller bare den ene motoren. Skal sjekke dette i morgen.

 

Har ellers ingen symptomer på noe som helst galt. De maler som katter, ryker likt nå i høstværet og er akkurat som de har vært gjennom de siste 8 årene og totalt 750 gangtimer. La merke til noe oljefilm i overflaten i sommer også, men tenkte det kanskje kom fra outboarderen på jolla. Men nå er jeg sikker på at det kommer fra hovedmotoren(e).

 

Er det normalt at det kommer litt diesel ut gjennom eksosen, eller bør jeg satse på en dysesjekk rund baut i vinter?

Link to post

Tviler på at problemet kommer fra dyse. Dette bruker og generere røyk. Tror heller på teorien om oljekjøler. Har selv vært ute for at oljekjøler for gir har lekket olje ut i eksos, med den konsekvensen at fremdriften forsvant (Hydraulisk gir.) En oljekjøler som går med saltvann vil nærme seg slutten på levetida etter 15-20 år. Jeg ville trykktestet oljekjøler(ne) før jeg begynte å plukke i motoren.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...