Tore B Startet 24.September.2007 Del på Facebook Startet 24.September.2007 Har i det siste lagt merke til at det kommer noe diesel ut av eksosen samme med kjølevannet, er litt usikker på hvor mye det kan være for det er jo ikke mange dråpene som skal til før det ser skikkelig ille ut. Regner med det er en dyse som lekker. Mener jeg lesete en gang om en motor som skar seg pga. lekk dieseldyse, da dieselen vasket bort oljefilmen på sylinderveggene. Finnes det noen lure metoder å finne ut hvilken dyse det er uten og demontere alle sammen. Og hvor farlig er det egentlig? Motoren er en Ford 2726. Motoren starter lett, går helt fint og ryker veldig lite. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 25.September.2007 Del på Facebook Svart 25.September.2007 (redigert) Er du sikker på at det er diesel. Dieselen vil jo bli forbrent selv om dysene lekker. Kan det være motorolje? Redigert 25.September.2007 av BjornLie (see edit history) Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Tore B Svart 25.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2007 Sikker og sikker, det er jeg jo ikke, men har jeg utette ventilstyringer eller gjennonslag i motoren ville jeg vel hatt noe blårøyk, ref. tråden om motor som ryker. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 25.September.2007 Del på Facebook Svart 25.September.2007 Er det et helt nytt fenomen eller er det først nå du ser det? Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 25.September.2007 Del på Facebook Svart 25.September.2007 Er det med varm og kald motor? Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Hulda Svart 25.September.2007 Del på Facebook Svart 25.September.2007 Jeg hadde også noe diesel i eksosen før jeg byttet dyser. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 25.September.2007 Del på Facebook Svart 25.September.2007 (redigert) Litt usikker på dieselmotorer, men en bensinmotor med litt for høyt turbotrykk lekker i hvert fall bensin i eksosen..... Smell som kan høres f. eks. når Rallybiler "går av gassen" før sving (bensin som antenner når den kommer til rødglødende eksosanlegg) Redigert 25.September.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Nemo Svart 25.September.2007 Del på Facebook Svart 25.September.2007 Har du mistanke om en dårlig dyse er det like godt å sjekke alle. Dersom alle dysene er like gamle er nok resten av dysene også slitt, selv om tilstanden noen kan være bedre. I tillegg til det du frykter med dysefeil, kan dyse som lekker føre til at temperaturen i den sylinderen blir høyere. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 25.September.2007 Del på Facebook Svart 25.September.2007 Litt usikker på dieselmotorer, men en bensinmotor med litt for høyt turbotrykk lekker i hvert fall bensin i eksosen.....Smell som kan høres f. eks. når Rallybiler "går av gassen" før sving (bensin som antenner når den kommer til rødglødende eksosanlegg) Nå blander du kortene heftig! De rallybilene har endring av tenningstidspunkt ved slipp av gass, nettopp for å skape tenning i eksosanlegget, slik at ikke turboen stopper opp. På denne måten har de max turbotrykk med en gang de trykker på gassen igjen. Populært kalt Antilag. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 26.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2007 Er det et helt nytt fenomen eller er det først nå du ser det? Ja det er et nytt fenomen, og det er spessielt mye etter å ha kjørt en lang etappe på marsjfart. Sitér dette innlegget Link to post
Caluna Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Har sett samme fenomenet i dag etter å ha startet opp mine 2 KAD44 som ikke har vært i bruk en stund Ser det pipler opp "roser" som dannes i overflaten, som smelter sammen og lager en tynn film som sprer seg utover. er usikker på om dette kommer fra begge, eller bare den ene motoren. Skal sjekke dette i morgen. Har ellers ingen symptomer på noe som helst galt. De maler som katter, ryker likt nå i høstværet og er akkurat som de har vært gjennom de siste 8 årene og totalt 750 gangtimer. La merke til noe oljefilm i overflaten i sommer også, men tenkte det kanskje kom fra outboarderen på jolla. Men nå er jeg sikker på at det kommer fra hovedmotoren(e). Er det normalt at det kommer litt diesel ut gjennom eksosen, eller bør jeg satse på en dysesjekk rund baut i vinter? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.September.2007 Del på Facebook Svart 28.September.2007 Er det normalt at det kommer litt diesel ut gjennom eksosen, eller bør jeg satse på en dysesjekk rund baut i vinter? Der som ellers, følg instruksjonsboken. Det er vel det beste rådet. Ellers så er vel ikke 750 timer så mye. Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 28.September.2007 Del på Facebook Svart 28.September.2007 Hvordan er oljeforbruket ditt? Spør fordi jeg merket samme fenomen etter å ha gått lengre tid på marsjfart. Hos meg var det en ørliten sprekk i oljekjøler som førte til lekkasje av motorolje inn i sjøvannskretsen når temperaturen kom høyt nok.... Sitér dette innlegget Link to post
Caluna Svart 28.September.2007 Del på Facebook Svart 28.September.2007 Vi er to stykker her nå i denne tråden med samme problemet, så jeg vet ikke hvem du spør, Ruby. Men for min del er oljeforbruket lik 0 og problemet er der allerede ved kaldstart. Lurer egentlig på om det er normalt med "litt" diesel i eksosen, eller om det skal være helt "tørt"! Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 28.September.2007 Del på Facebook Svart 28.September.2007 Jeg pleier å få litt oljefilm i eksosen ved første oppstart om våren, men den blir borte etter første turen. Regner med at dette er uforbrent diesel. Er det noen som vet om dette er et normalt fenomen på motorer som har stått ubrukt i flere måneder? Sitér dette innlegget Link to post
grunnstøtt Svart 28.September.2007 Del på Facebook Svart 28.September.2007 Tviler på at problemet kommer fra dyse. Dette bruker og generere røyk. Tror heller på teorien om oljekjøler. Har selv vært ute for at oljekjøler for gir har lekket olje ut i eksos, med den konsekvensen at fremdriften forsvant (Hydraulisk gir.) En oljekjøler som går med saltvann vil nærme seg slutten på levetida etter 15-20 år. Jeg ville trykktestet oljekjøler(ne) før jeg begynte å plukke i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.September.2007 Del på Facebook Svart 28.September.2007 Ja det er et nytt fenomen, og det er spessielt mye etter å ha kjørt en lang etappe på marsjfart. Da er det nesten garantert ikke et dyseproblem. Dieselfilm på vannet er gjerne et sak i f.b. m. oppstart kald motor (sammen med hvit røyk). Sjekk heller varmevekslere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.