Jump to content

Erstatning for Ford 2402E?


Anabelle

Recommended Posts

Jeg vurderer muligens motorbytte. Av naturlige årsaker blir jeg nødt til å gjøre det meste selv.

Der jeg kunne spart mest jobb hadde nok vært om jeg fant en motortype som passet noenlunde på samme motorfester i båten. (men så heldig er man kanskje ikke???). For meg er det kun aktuelt å sette inn en brukt motor.

 

Noen der ute som har skiftet ut sin 2402E (80HK)? Viksundeiere kanskje? Hva ble valget?

Eventuelle tips om hva som kan være greit å erstatte med? Båten er en Huwa 26.

 

Det enkleste og billigste hadde nok vært å fått tak i en bytte-topp, men det ser ut til å bli vanskelig.

 

AB

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post

Et alternativ er jo å sette inn en Ford FSD 2,5 liter motor, slik som jeg skal til med nå i høst/vinter. Disse finnes i Ford Transit fra -86 til -92, og er lettstartede og slitesterke, samt lette å få tak i deler til. Lancing Marine skaffer det som må til av mariniseringsdeler, evt. KD-Trading i Bergen. Denne er 75 hk, så du får ca samme effekt som du har nå. Du kan også evt få den med turbo, da med 115-120hk. Men da blir det kanskje litt ekstra arbeid å tilpasse. Gear, motorfester etc. kan benyttes fra den du har.

 

Ellers så finnes det jo motorer fra Yanmar f.eks. med betydelig mer kompakte mål enn Forden har, og betydelig roligere gange på kjøpet.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
quote.gif
Et alternativ er jo å sette inn en Ford FSD 2,5 liter motor, slik som jeg skal til med nå i høst/vinter. Disse finnes i Ford Transit fra -86 til -92, og er lettstartede og slitesterke, samt lette å få tak i deler til. Lancing Marine skaffer det som må til av mariniseringsdeler, evt. KD-Trading i Bergen. Denne er 75 hk, så du får ca samme effekt som du har nå. Du kan også evt få den med turbo, da med 115-120hk. Men da blir det kanskje litt ekstra arbeid å tilpasse. Gear, motorfester etc. kan benyttes fra den du har.

Ellers så finnes det jo motorer fra Yanmar f.eks. med betydelig mer kompakte mål enn Forden har, og betydelig roligere gange på kjøpet.

Hei index!

Mener du motorfestene er de samme på 2402E og transitmotorene? Du har vel 2401 og jeg vil tro den er litt kortere?
Blir spennende å høre hvordan det går med deg. Kanskje jeg skal følge etter? Får sjekke med Lancing hva det vil koste å marinisere en slik maskin.

AB

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post

De bakre festene står jo på adapterplaten til gearet, så de passer rett på. De to fremre må nok i ditt tilfelle flyttes bakover 25-30cm, skulle man tro. Høyre foran må lages nytt pga dynamoens plassering. Lancing selger komplette mariniseringskit til disse motorene. Selv har jeg kun bestilt ny sjøvannspumpe og oljefilteradapter fra KD Trading, da jeg jo kan benytte varmevekslerene jeg allerede har på den gamle motoren. Regner med å ende opp på en 10-12.000,- totalt med denne løsningen, i ditt tilfelle blir det vel nærmere 20.000,- siden du også må ha manifoil/varmeveksler. Som et økonomialternativ kan jo kanskje dette være interessant. Det er egentlig lite brukt å finne i denne størrelsen som passer, og nytt snakker vi om 100-150.000,- pluss montering. Greit nok om man planlegger å ha båten lenge, men det skal nå helst stå litt i forhold til båtens verdi også da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ser dette på Lancing sine sider, bare for å gi deg en ide hva vi snakker om i penger.

Frakt, moms og Hk vil jo seeelvfølgelig påløpe disse tallene.

Men finnes kanskje en bilopphugger i nærheten som har en slik stående?

 

USED DIESEL ENGINES, MARINISED READY FOR GEARBOX

QUANTITY DESCRIPTION

ALL ENGINES INSPECTED IN OUR WORKSHOPS

 

 

ONE

FORD FSD 70HP AT 3800RPM

2950£ = 32850Nkr.

 

ONE

FORD FSDTI 130HP AT 3800RPM

4350£ = 48450Nkr.

Link to post

Kjøper man motor komplett fra Lancing vil man jo måtte betale HK-avgift på denne i tillegg, pluss moms på det hele. Et ikke ubetydelig beløp, totalt sett..

 

Selv valgte jeg å kjøpe en bil med den rette motoren i, for så å plukke ut denne. Så hvis noen trenger en Ford Transit 7 seter uten motor så har jeg en som går til opphogging snart.... :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Jeg vurderer muligens motorbytte. Av naturlige årsaker blir jeg nødt til å gjøre det meste selv.

Der jeg kunne spart mest jobb hadde nok vært om jeg fant en motortype som passet noenlunde på samme motorfester i båten. (men så heldig er man kanskje ikke???). For meg er det kun aktuelt å sette inn en brukt motor.

 

Noen der ute som har skiftet ut sin 2402E (80HK)? Viksundeiere kanskje? Hva ble valget?

Eventuelle tips om hva som kan være greit å erstatte med? Båten er en Huwa 26.

 

Det enkleste og billigste hadde nok vært å fått tak i en bytte-topp, men det ser ut til å bli vanskelig.

 

AB

 

Jeg sitter ,med mye deler til denne motortypen, har akkurat overhalt en 2402E Har bla. topp. Ring meg på 90687474 hvis du er interresert

Redigert av Tellefsen (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...