Jump to content

Gode båttips av ymse slag

Sydvesten

Recommended Posts

:Starter en tråd som går på "gode" tips til å gjøre båtlivet lettere.. Vi går mot vintersesongen om mange skal til med forskjellige små ting ombord.. siden jeg snoker litt rundt så finner jeg alltind noen for meg gode tips. Dog er det ikke sikkert tipsene er gode for alle andre... Det som for noen er nyttig informasjon er for andre selvfølgeligheter. Jeg håper i det lengste at vi slipper kommentarer om at dette er gammelt nytt osv... :wink:

• Fikk et godt tips for å unngå å oljesøl ved filterskifte, det være seg olje eller drivstoffiltre.. Står det vanskelig plassert så kan man tre en plastpose over og skru ut filtert, da vil sannsynligvis det meste av oljen havne i posen og sølet i motorrommet blir redusert..

• Et annet stjal jeg fra en svensk forum og gjelder det å ta ned seil om det blåser for de av oss som har dette på rull... etterhvert som man ruller ut seilet så ruller man det opp og lager en rull uetnfor forstaget eller masten, deretter slipper man fallet og drar seilene ned og rullen ut på brygga i pen bue samtidig..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Fin tråd ! :smiley:

Bruker også plastpose rundt oljefilter. Men når oljen renner nedover filteret blir det så glatt at jeg har problemer med å få skrudd det av. Kanskje et tips å stikke hull på filteret med en syl først, og tappe det tomt slik at søl unngås ?

Ellers syns jeg det var vanskelig å få på plass impelleren ved bytte. Tok da å festet en kraftig strips rundt impeller slik at jeg fikk "dratt sammen" bladene. Da gikk det greit.

:seeya:

Har du problem med å få løsnet oljefilteret/dieselfilteret, kjører du en strutrekker inn i filteret (det skal jo kastes likevel). Da får du godt tak og skrur det av. Men en pose rundt eller en skål under er ikke dumt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Den forstod jeg ikke? Selvklebende kontakt? Hvilken spenning er de for og hvor mange candela lyser de med?

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En liten avsporing: hvordan fikkdu satt inn det europrisbildet Lars?

Jeg skannet inn papirblekken jeg fikk i postkassen, og så lastet jeg opp bildet da jeg skrev svaret ved å klikke på last_opp.gif osv. . .

Lars H.

For dei med saltvannskjølt motor er det mye lettere å konservere motoren på vannet enn på land. Mye lettere å kjøre motoren skikkelig varm (for at termostaten skal opne) enn på land. Gjorde dette med yanmaren i helgen. kjørte den varm, kjørte inn på opplagshengeren, stoppet motoren, stengde bunnkrana, kjørte gjennom 30l ferskvann, pluss 8 liter frostvæske. Alt var gjort på 5 minutt.

Bruker tre stk aaa batterier og festes med dobbelsidig tape som følger med. Tre candelaer

Jeg har et par slike ombord. Riktignok Osram sine til tre ganger prisen, men de ser ellers like ut. Skal visstnok holde 100 timer på 3x AAA batterier, og det må jo sies å være bra! Har limt den ene inne i et stort skap hvor det alltid er vanskelig å finne ting, og den andre i en mørk krok der det vanlige lyset ikke kommer til. Lyser godt, og monteres på to sekund. Minuset er at man må rive dem løs for å skifte batterier, og så montere dem igjen med ny tape. Men dette gjør man n ok ikke hver dag...

Jeg har ikke så veldig stor sans for å fylle opp båten med utstyr som drives av små batterier samtidig som båten har en stor forbruksbank som kunne vært brukt i stedet, men disse var nå herlig lettvinte da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...