Jump to content

Kondens(?) under sjøvannsfilteret

jo_no

Recommended Posts

Har i hele sommer hatt det tørt og fint i bunnen av båten.

(De som kjenner meg vet at jeg har 'noia' for lekkasjer)

Oppdaget i dag at det var noen dråper under sjøvannsfilteret. Tørket dem bort, kjørte en tur en times tid. Noen få nye dråper.

Det jeg lurer på er om andre har sett noe tilsvarende?

Mistenker kondens da sjøvannet ikke er særlig varmt lengre og motorrommet har god temp.

Sjøvannsfilteret sitter som på mange andre båter i motorrommet.

Nå skal jo båten snart opp så da kan jeg jo ta en nærmere titt. Like fullt: Noen med erfaring vedr. dette?

Det er ganske sikkert kondens. Mengden kondens vil øke med temperaturforskjellen mellom filteroverflaten og temperaturen i motorrommet. Denne temperaturforskjellen øker nå når sjøtemperaturen går ned. Vil du fjerne denne kondensen, må du isolere filtrene.

Vel, tenkte på smakstesten i etterkant - etter jeg kom hjem. Saken er vel at da det ikke akkurat innbyr til å smake på, kom jeg rett og slett ikke på det mens jeg var i båten...

Men det er her forumet kommer til sin rett:

En stiller et spørsmål og håper noen sier "ja, det er klart - har opplevd dette mange ganger" :wink: .......eller motsatt hvis det er det man ønsker.........