Jump to content

Har planer om å kjøpe Daycruiser?


nennaj

Recommended Posts

Lurer litt på og kjøpe en Daycruiser Nor-Dan 660 DC EXCLUSIVE. 2004 mod, Mercruiser 4,3MPI innenbords, 220 hk bensin.

Har lite erfaring med båter. Så gode eller dårlige råd blir tatt godt imot.

Er dette noe og ha? Prisen ligger på kr 350000.

 

Det er iallefall fornuftig med en skikkelig stor maskin til den båten.. En kamerat har samme båt men med diesel (tror det er 130 hk el. ) han savner en større motor og angrer nå på at han valgte denne motor løsningen ..

Link to post
Share on other sites

Til denne båten blir Mercruiser 1,7TD for liten, som andre nevner her. Jeg skjønner ikke denne bensinskrekken, tenk på hva denne båten ville kostet med 200-dieselhester?

 

Og som påpekt, "avgiftsfri"-diesel er nok et tidsbegrenset gode som ikke vil vare evig. Har man da en moderne båt med en moderne bensinmotor, vil nok dette bli mer attraktivt enn med diesel, grunnet lavere innkjøpspris. Hvertfall i klassen under 32 fot.

 

Sjekk drevet nøye, sikkert Alpha på denne? Og kjenn om du har temperaturforskjell mellom riserne. Da må de snart byttes.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Nor-Dan er sikker en suveren båt, men det jeg ville fram til var at akkurat denne modellen kanskje ikke er fullt så attraktiv på bruktmarkedet som f.eks Skibsplast på samme størrelse. Ser at man også kan få Askeladden Beetle for denne summen..

Se på denne til 349.000,- med 220 HK (2001/02 modell) (var det lov å legge ut slike linker, forresten ? Om ikke søker jeg om tilgivelse !)

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=17&tot=622

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Valgte båt med moderne 4-takter - og har aldri angret en dag på dette valget :yesnod:

 

Jeg var sjøl fast bestemt på 655 med 4-takt, helst Suzuki 140 eller Honda 150. Men da jeg kom over båten jeg har nå til en lavere pris, fant jeg ut at jeg kunne dra nytte av billigere dieselpris så lenge vi får ha den. Det har i ettertid vist seg at jeg gjorde et bedre kjøp enn først antatt, og det sier ikke så rent lite. For å si det sånn, jeg hadde ikke tatt sjansen på å kjøre "halve landet" med overlast på båthenger om jeg ikke visste at jeg hadde potensiale til et bra overskudd. Også om jeg ble tatt til veiing...

 

Og jeg angrer heller ikke... Det er simpelthen et vanvittig bra konsept.

 

:cheers:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Ja, og likevel stemmer folk på idiotene!!!

Det finnes viktigere ting i denne verden enn dieselavgifter. Derfor stemmer folk på disse såkalte "idiotene". De som bare tenker på seg selv, slik som tydeligvis du gjør, stemmer vel kanskje på andre ting da. Eller lar være å stemme...

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Beklager avsporingen, men gratis tannleger finnes ikke! Alle tannleger skal ha betalt, ganske godt også, og hvis ikke du og jeg betaler ham/henne direkte så må det betales av det offentlige som igjen er deg og meg, men betalingen gjøres indirekte i form av økte skatter og avgifter! Kanskje vi skulle ha "gratis" tannleger i bytte med økt avgift på diesel?

 

"There is no such thing as a free lunch!" - Eller tannlege!

 

Til temaet; Personlig ville jeg gått for en daycruiser med en ny/nyere 4-takter utenbordsmotor. Billig i drift, lett å vedlikeholde, pålitelige og med behagelig lydbilde. Jeg ville også valgt en båt som ikke er større enn at jeg kan ha den på henger og selv flytte den til/fra båtplass/opplagssted - mye å spare på det også, spesielt her i området! Innenbordsmotor og drev er noe jeg har tenkt å holde meg langt unna!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mercruiser 4.3 MPI 220HK er en flott motor. Jeg byttet motor i min Marex 23 i våres, og angrer ikke et sekund. 220 gamper, elektronisk insprøyting, digitale instrumenter, V6, grom lyd, lite forbruk. En ny bensinmotor i en vanlig DC har jeg ingen betenkligheter. Dette at "ALLE" på død og liv skal ha en diesemotor ombord minner mer om hysteri etter min mening... :cool:

Link to post
Share on other sites

gratis tannleger finnes ikke!

 

Men gratis miljøkonsulenter, miljøsertifikatutstedere og grønnenergigarantister finnes selvsagt...? Ref: Global oppvarming-tråden. Ikke sant, Mouche? "There is no such thing as a free lunch, except for environmental consultants!" burde det stått. :lol:

 

Skal man ha diesel og hurtiggående båt, kommer man ikke unna drev.

 

På båt i dag, under 24 fot, ville jeg ikke hatt betenkeligheter med å velge bensin fremfor diesel, grunnet lavere innstegspris og fremtidig utjevning i drivstoffpris. Om alternativet var en gammel 2-takter, ville jeg heller valgt innenbords med drev. Men det optimale er nok en moderne 4-takter.

 

Ellers er nennajs potensielle båt faktisk en av de bedre i klassen, etter mitt skjønn. Og om det, mot formodning, skulle bli noen år til før kaoskameratene får utjevna drivstoffprisen rundt 20kr/l, er jo denne båten et yndet utgangspunkt for dieselkonvertering.

 

Slettes ikke noe dumt kjøp, i mine øyne. Her er en test av denne NorDan-utgaven mot endel av konkurrentene. God tidtrøyte, lese fordeler og bakdeler mens man vurderer prisene på finn.no...

 

:cheers:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Alltid morsomt å lese tester, men når båtene som testes varier i pris fra 267' til over en million så bør man lese testene på en litt annen måte enn når man leser Bibelen? Litt epler, pærer og mango som sammenlignes?

 

På samme måte som man bør ta med en klype salt det som skrives både av de som spår jordens undergang i morgen og de som påstår at det er ingen fare, alt er bare naturlige svingninger og "Don't worry, be happy!" :wink:

 

Forøvrig synes jeg at testen kommer veldig positivt ut for Nordans del, intet dårlig alternativ og til en fornuftig penge!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...