Jump to content

Oppussing av motorrom Skilsø 750

Geir

Recommended Posts

Primært vask og maling, men tenker også på å bytte motorromsisolasjonen.

Er ikke sikker på om jeg skal bruke standard Porolon (tror jeg det heter), eller slike blymatter som Biltema selger.

Porolon er en ren absorbent. Dvs den demper den luftbårne støyen. Tungplateisolasjon (blygummi, asfaltplater etc.) virker på en annen måte ved at de er så tunge at de hindrer forplantning av strukturbåren støy. En kombinasjon er å foretrekke. Dersom motorkassen er solid bygget og strukturen ikke forplanter nevneverdig med støy kan porolon alene være mer enn godt nok. Tungplater (ofte kalt asfaltplater i bilverdenen) er mye brukt til demping av karroseristøy i biler ved at alle dørsider, skjermsider, torpedovegger, bunnplater etc er kledd med dette under tepper og dørsider. Veldig vanlig at dette blir utstrakt brukt i billyd kretser ved montering av fete stereoanlegg i bil for at ikke hele karroseriet skal resonnere i takt med bassen. (Gir utroooooolig dårlig og vassen lyd)

Håper dette gav litt forståelse for forskjellene. Dermed er ikke dB tallet til isolasjonen god nok indikasjon, da dette kun beskriver demping av luftbåren støy.

Oso

Hei

Godt å se att det jobbes, I 750 båtene, jeg for min del pusser opp huset, så båten får vente til neste år da (nesten Skal legge diesel tank i stikkkøya) .

Men i vinter 07 lagde jeg nytt pentry og sete ved bordet bak,har oså planer om å utvide badet i Båen (hjemme også) puuu, :headbang:

legger ved ett bilde av penryet, og teker på hva jeg skal kose meg med å lage i båten til neste år :smiley:

Aanton

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2586/lite_pentry.jpg

Redigert av aanton (see edit history)
Men i vinter 07 lagde jeg nytt pentry og sete ved bordet bak,

Aanton

Dette så innmari fint ut Aanton.

Hva har du brukt av materialer her?

Slik vil jeg også ha det....

Forøvrig så er første grovvask gjort. Det gikk med en flaske med avfettingsmiddel for å få det slik i midten:

Bør dette pusses/slipes for å få heft for maling? Eller holder det med avfetting/vask?

Bruker man en eller annen topcoat (Biltema?) i motorrummet?

dsc00221.jpg

I mitt første innlegg i denne tråden spurte jeg om det var mulig å kutte kabelstokken for å få ut motoren.

Dette ble jeg frarådet, så jeg demonterte kontakten ved instrumentene og tredde hele den jæ*** kontakten gjennom halve båten.

Jeg mottok en IM fra Gudrun, som påsto at det var en slik kontakt også på motoren.

Jeg mitt dumme esel, nektet for det, men Gudrun (den vise) sto på sitt, og fikk fotalt meg at jeg tok feil. (Svært diplomatiskt uttrykt fra Gudrun sin side)

Jeg valgte å ta en tur i garasjen for å dobbeltsjekke, og selvfølgelig hadde Gudrun rett.

Til alles orientering er det en kontakt også på motoren.

At undertegnede var for dum til å innse det før "det var forseint" er en helt annen sak.

img_4268.jpg

Fortsettelse følger....

Geir

Velkommen til klubben for de som til tider har parkert hodet sitt Geir :lol::lol::cheers: At en gjør feil er jo tegn på at en gjør noe ihvertfall og når det er ferdig så er feilene en gjør nesten glemt :sleep: Er så fornøyd med at jeg fikk ut 8 liter olje av motoren i går jeg. Dessverre så er mine bedre 7/8 deler ikke interessert i høre på den historien. Truet med å dope henne ned med skrapebunnstoff dop men jeg har en vag anelse om at jeg må gjøre det selv.... :sad:

Er det noen spesiell grunn til at du vil flytte batteriene?

Forøvrig står mine batterier på styrbord rett bak septik'en.

:flag: TrondT

Vil ikke flytte batterier fra midt motorrom til styrbord pga det blir mer rank hos Skilsø 750 :nonod:

Synes best tyngdepunkt midt enn styrboad eller babord. :yesnod: Har kjørt ca 2-3 meter bølger og båten gikk fint sist sommer. :wink: Men kona liker ikke stor bølger :puke:

At-le :blush:

Er det noen spesiell grunn til at du vil flytte batteriene?

Forøvrig står mine batterier på styrbord rett bak septik'en.

Det er dit jeg skal flytte batteriene. I dag er batteriene i samme "rom" som vanntanken.

(3x110Ah forbruk og 1x90Ah start.)

Dette fordi på BB siden er vanntanken og ankerwinchen. Båten heller derfor litt mot BB.

Geir

Alternativet er å dra vannlinja 1 meter opp på bb side. Med så mye vekt på bb side + 1 stk lokal Ørnhild i bb stolen , da blir det skikkelig slagside. :eek:

Batteriene på stb og varmtvannstank over propell akselen er det her. Siden Ørnhild ikke akkurat er blitt særlig tynnere så kompenserer jeg slagsiden vha septik tanken. Men helt bra er det ikke.

Redigert av Slagskibet (see edit history)

hei

Sånn oppussig tar tid har ikke tid til å følge med her :cryin: jeg skal prøve å legge in bilde en annen gang men takk for tipset.

Når det gjelder slagside så er det det jeg har. Jeg har jo bygd båten selv så noen tabber gjør man, jeg har diesel tanken på styrbord side og ikke i mitten som er orginalt,

i tillegg septikken, og da jeg får brukt opp vannet i vanntanken på babord side (stikkøye side) har jeg slagside, tengte å fordele vekten litt bedre med 2 tanker , bør jo ikke ha fulle tanker heller, men har oppdaget att en godt lastet 750 blir støere også, for den er jo litt rank som dere vet,

Batteriene er i hoved sak (3 Stk) på styrb.+ett bak kjøleskapet babord+ (meg på styrbord :smiley: )

aanton

Nå har jeg kommet så langt at jeg har tatt ut motorfestene.

Jeg har en eller annen merkelig patent med at jeg har motorfeste under motorfeste

dscn4799.jpg

Etter det jeg kan skjønne, er denne kun som ett distansestykke.

Har tenkt å hive ut denne, og erstatte den med ett eller annet.

Hva kan jeg bruke istedenfor?

Har også tenkt å ta ut akslingen for evt. å skifte pakkboksen.

Klemflensen sitte noe inni h***

Som dere kan se av bildet, har den ikke hatt det bra nedi der, for den har rusta ille.

Forslag til hvordan jeg kan få løsnet skruene?

dscn4796.jpg

Det fuktige dere ser, er s-56 spray. Har sprayet hver dag i 4 dager, bøyd 2 umbrakonøkler uten at det rører på seg.

(Hva koster evt. en ny klemflens?)

Når jeg først er i gang, skifter jeg også motorfestene.

Hvor får jeg kjøpt det?

Har oppfattet at det er forskjell på motorfester.

Hva er forskjellene, og hva er det beste for denne motoren?

Geir

Jeg har en eller annen merkelig patent med at jeg har motorfeste under motorfeste

...Etter det jeg kan skjønne, er denne kun som ett distansestykke.

Har du byttet motor til en med lengre/kortere avstand mellom labbene :confused:

Jeg synes den løsningen var merkelig...det kan vel ikke være noen funksjon i den nederste.

Det kan jo se ut som om du må plastre eller sette inn noe annet som erstatning for det nederste festet.

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Har brukt varme for å få slike flenser til å gi etter. På en Viksund jeg hadde endte jeg opp med baufil, samme typen som må brukes for å splitte cutless-lagere....

(slik som hodene sitter til er det kanskje litt vanskelig, men i hverste fall bruk vinkelsliper. Du skal jo ha ny klemflens regner jeg med)

Sleipner Motor har det meste du trenger av flenser, fester etc...

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg skjønner ikke hva de greiene er som motorfestene er skrudd på er for noe. Mine motorlabber står rett på beddingen og enda har jeg antagelig motoren høyere i motorrommet enn deg tror jeg vi fant en gang :confused: Dette var merkelige greier. Vet ikke hvilken type labber motoren står på men det kan da sikkert ikke være så mange typer og fabrikat ? Finn eller Joakim hos Røed vet nok hva som er brukt. De satte ihvertfall motoren inn.

Her er det mye bra arbeid Geir. Du spør om det holder med avfetting før du smører på ny topcoat. Da vil den nye flasse av i store flak etter noen stund. Du må nok pusse deg litt ned med grovt sandpapir og sikre deg at det ikke er noe som helst fett igjen. Du må kanskje også støpe nye fundamenter for motorfeste. Har du funnet ut om det er orginal motor i motorrommet. I så fall hva kan forklaringen være på det konstruerte mellomstykket til motorfestet?

Du må kanskje også støpe nye fundamenter for motorfeste. Har du funnet ut om det er orginal motor i motorrommet. I så fall hva kan forklaringen være på det konstruerte mellomstykket til motorfestet?

Standard motor i denne båten var VP TMD eller TAMD 30. 31 motoren vil passe rett på motorfestene til 30 motoren. Således burde det ikke være behov for ombygging av motorbeddingen. Når 31 motoren settes på festepunktene til 30 motoren så blir det tilnærmet 0 klaring til forre skottet. Så min enkle sluttning er at motoren er blitt flyttet bakover for å lette tilgang til forkant av motoren, og at distansestykket er satt inn pga dette.

Det er så trangt at en kan få alvorlig klaustrofobi ved reim og impeller bytte, men det går hvis en er litt tålmodig. Til og med dynamoen er det mulig å få ut uten å fjerne varme vekseleren. :eek:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...