Jump to content

Oppussing av motorrom Skilsø 750

Geir

Recommended Posts

Nå er det på tide å komme i gang igjen.

Har begynt å skrape under båten. Trodde jeg skulle få medrederinnen til å ta den jobben, men hun syntes det var litt for tungt å skrape, så jeg må nok delta i den jobben.

Uansett så har vi startet med skrapingen:

imgp4367.jpg

Som nevnt har jeg også puslet litt med teak i vinter, og det ble slik:

imgp4364.jpg

Nå venter jeg bare på ett par plussgrader, så skal jeg få malt motorrummet og startet med isoleringsjobben.

Geir

• 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Endelig ble det tid til å fortsette med denne jobben.

Er ferdig med å kle motorrommet med blyplater. (Skal få tatt bilde å lagt inn etterhvert)

Har malt med Toppcoat.

Har satt på plass nye simmeringer i pakkboksen.

Har montert ny klemflens.

Har montert nytt Cuttlesslager.(Benyttet sjansen når akslingen likevel var ute.

Jobber med å flytte batteriene. (Det ble en litt større jobb enn først planlagt, da jeg samtidig flytter sikringene og rydder litt i gammelt (og nytt) skjærereir.)

Har hatt på 2 lag med epoxyprimer under vannlinjen (det skal 3 lag til)

Her er det gamle cutlesslageret ute.

dsc00289.jpg

Her har jeg begynt med 1. lag med primer.

dsc00291.jpg

På fredag blir motoren løftet inn igjen......

Nå er det bare resten igjen før sjøsetting.........

Geir

Bestemt deg for pakkboks ? Jeg bruker Sleipners oljesmurte. Bakdelen er at den må luftes og siden varmtvannstanken ligger på tvers over propellakselen så er det litt tungvint. Men det er løst ved å ha luftingen i åpen posisjon og skru på en slange som ligger opp til vanntanken på bb side. Fungerer som et skudd.

Redigert av Amorøsa (see edit history)

Hei Geir takk for sist. Morro å se på prosektet ditt, dørken var kjempefin,jeg begynner å komme i mål med Hus oppussingen, nå så i dag polerte jeg båten, har ikke gjort noe spesielt med båten i år, hadde jo planer om diesel tank men det ble nytt bad i huset i steden, neste år har jeg tenkt å pusse opp badet i båten får jeg håpe, og deisel tank da, fikk jo lyst på ny dørk også.

Og det ser jo nå ut til att du vil beholde båten det er jo bra, mener å huske att du tvilte på det en gang,? :sweat:

aanton

Og det ser jo nå ut til att du vil beholde båten det er jo bra, mener å huske att du tvilte på det en gang,? :sweat:

Joda, tvilte en stund på det, men foreløpig ser det ut som om vi beholder den.

Vi er imidlertid en del plaget med at eksos trekker inn i båten akterfra, så jeg må se om jeg kan få noen til å lage en patent noe lignende din. Da blir båten perfekt.

Forøvrig har jeg fått løftet inn motoren igjen.

Her er den klar, og venter på kranbil.

dsc00303.jpg

Her er løftet i gang:

dsc00304.jpg

Og her er den på plass og montering kan begynne.

dsc00306.jpg

Nå er alle rør, slanger og de fleste kablene montert sammen. Prøvestartet i går ettermiddag, og den startet som ett skudd. (Kjørte først litt på starteren med stopphendelen aktivert for å kjøre frem litt olje)

Gjenstår å vaske motorrommet på nytt (Det har blitt skittent etter all tråkking, litt søl etc.)

Montere PMP1 og PDAR fra Sterling. (Har så begynt, men står en del igjen)

Vaske og polere. (I hvertfall under fenderlista. Over fenderlista blir tatt på sjøen (trur eg))

Sjøsetting skjer forhåpentligvis på fredag.

Det nærmer seg altså slutten på denne tråden, og her er en kort oppsummering over det som er blitt gjort siden den ble tatt opp:

- Overhalt Turbo hos Turboservice

- Lagd ny dørk i deler av forkabinen

- Byttet cutlesslager

- Byttet simmeringer i pakkboksen

- Byttet propellmutter til en jeg kan montere zink på.

- Skrapet/slipt båten under

- Hatt på 5 lag med Seajet epoxyprimer

- Hatt på 1 lag med Seajet hardt bunnstoff

- Hatt på 1 lag med selvpolerende bunnstoff.

- Montert skillediode, PMP1 og PDAR fra Jørg.(Holder på med dette)

- Flyttet sikringspanelet fra under styrekonsollen og ut på styrbord side.

- Flyttet batteriene slik at jeg har forbruksbatterier på styrbord og startbatterier på barbord side. (det var motsatt). Har også tatt ut ett forbruksbatteri, og håper at jeg klarer meg med 2 stk på 110Ah.

Geir

Vi er imidlertid en del plaget med at eksos trekker inn i båten akterfra, så jeg må se om jeg kan få noen til å lage en patent noe lignende din.

På min båt er eksosen forlenget med et slagestykke nesten til badeplattformens slutt. I litt fart er det helt tydelig at det er nok til at eksosen blir tatt av vinden bakover i stedet for å virvle rundt og lukte. I helt sakte fart er det jo ikke nok :crazy: . Vil fort tro at en slik enkel løsning hjelper mye - særlig hvis slagen ender å mot en hjørne av plattformen og kaster eksosen godt vekk.

• 1 måned senere...

Halløj!

Fint foto og dokumenteringsarbejde du har gjort, håber du har en super sejlsæson.

Et spørgsmål:

"Hadde tenkt å skifte pakkboks til oljesmurt, men pga. den finansielle situasjonen, og prioritering av annet, velger jeg å bruke den gamle pakkboksen, men jeg har skiftet simmeringer."

Hvilken type simmeringe har du brugt?

Jeg har en pakkboks magen til din i min saga7000, og der er utæt. Fedtet trænger ud ved simmerringen og så drypper der vand ud. Min er en 30mm aksel. Jeg vil gerne bestille simmerringe så jeg har dem inden jeg skiller det ad, kan du huske hvad de hedder? XX x XX x XX ?

VH René.

"Hadde tenkt å skifte pakkboks til oljesmurt, men pga. den finansielle situasjonen, og prioritering av annet, velger jeg å bruke den gamle pakkboksen, men jeg har skiftet simmeringer."

Hvilken type simmeringe har du brugt?

Jeg vil gerne bestille simmerringe så jeg har dem inden jeg skiller det ad, kan du huske hvad de hedder? XX x XX x XX ?

VH René.

Hei

Vet desverre ikke hva den heter her jeg sitter nå, men kan se om jeg finner fakturaen. (Men det får jeg ikke gjort før i sluttten av neste uke)

Jeg tok med hele pakkboksen til Otto Olsen i Lillestrøm, og de fant en type som passet uten problemer.

Geir

Redigert av Geir (see edit history)

Hei, har en tamd 30a i min skilsø og, har en tamd 31 på hånden, men den er uten gir, passer giret fra 30 motoren??

på forhånd takk

soa

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...