olpi Startet 26.September.2007 Link til dette innlegget Startet 26.September.2007 Hvor mange rengjør og polerer propellen hvert år? Har det noen betydning å ha rengjort og polert propell? Båtmagasinets mening om saken... Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 26.September.2007 Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 En polert overflate er dårligere grobunn for rur, grønnske og sli vil legge seg men er lett å vaske vekk. Bruker man båten regelmessig så vil propellen holde seg tilnaærmet fin sesongen gjennom. Og sist men ikke minst, det gir deg ørlite lavere forbruk og mulig litt mer fart på båten. 0,5 til 1 knop er ikke uvanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.September.2007 Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 Akkurat dette kunne vært intr. å teste, ut fra min erfaring er det ikke store forskjellen. Selv om en propell ser blank ut gjør den neppe det for ruren. De fester seg uten problemer på gelcoat også. Skal se om jeg kan få hengt opp etpar plater under brygga. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 26.September.2007 Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 Legeringer i propeller kan være nokså forskjellige, og andel av kobber er ofte avgjørende om det gror eller ikke. Polert og fin overflate er i alle fall en fordel. Bunnstoff er en løsning for propeller med "problemlegeringer"( slites gjerne vekk i løpet av sommeren). Hyppigheten av båtbruken har selvfølgelig betydning, særlig i den perioden hvor rur setter setter seg mest(august, sept?). Det er lite hjelp i å bruke stoffer som forsvinner etter første tur på sjøen, f.eks fett, tush o.l. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 Prøv det. Poler den ene med autosol og legg et par lag med hardvoks på. Artig å se om det hjeloer, Jeg polerer propellen hvert år. At den er mer effektiv når den er ren og polert enn med masse rur er rimelig sikkert, men om det gror mindre på en polert og vokset propell skal jeg ikke mene noe bastant om. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 26.September.2007 Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 Hadde båten i krana idag , den var så godt som rein under ( etter over et år på vannet ) . Men propellen var stoffa så jeg , så det var kun noen få ruer på mutter og så godt som ikke noe på propellen . På gammle båten så polerte jeg propellen , den var også like fin etter et år på vannet . Så hva som er best er jo da ikke godt å si . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Arvid_A Svart 26.September.2007 Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 Jeg polerte ikke propellen før utsetting i vår, men pusset den med fint vannslipepapir. Ved opptak i går var det ingen rur på den. På "propellnavet" derimot, hvor jeg som et eksperiment, smurte på Biltema's kobberpasta, satt ruren tett i tett... Ruren har kommet i løpet av siste måneden. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 26.September.2007 Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 (redigert) Akkurat dette kunne vært intr. å teste, ut fra min erfaring er det ikke store forskjellen. Selv om en propell ser blank ut gjør den neppe det for ruren. De fester seg uten problemer på gelcoat også.Skal se om jeg kan få hengt opp etpar plater under brygga. Jeg skal ikke være så sikker på polert overfale, det er mer en oppfatning, fordi jeg selv ligger noe arbeid i å polere propellen, og er relativt lite plaget med rur. Men det kan også være at jeg er heldig med legeringen. På andre siden er det noen silikonholdige bunnstoffer som for det meste er basert "glatthet" og som virker bra med jevnt bruk av båten. Det kan også være lurt å ha i tankene når ruren "hekker", eller fester seg, og ta noen forholdsregler - f.eks et par døgn i nærmeste elv. Redigert 26.September.2007 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 26.September.2007 Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 Jeg har de 3 årene jeg har hatt propellen vasket den med aceton like før sjøsetting. Resultatet er at propellen selv etter 12 mnd på sjøen er som ny, uten hverken groe eller annet. Det var egentlig tilfeldig at jeg oppdaget dette, og jeg leser i båtblader at det er mange som gjør det uten å kunne forklare hvorfor det virker. Kanskje må propellen være blank og fin som min for at det skal ha noen effekt....? Ikke vet jeg. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 26.September.2007 Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 Prøv et år uten aceton - jeg vedder en falske rom på at propellern din er like fin. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 jeg vasket propellen grundig med aceton. Deretter TCnano for propell. Det kom noen få rur, men atskillig færre enn ved hardt bunnstoff på propellen Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 For at det ikke skal bli like mye bråk som sist er det vel best å klargjøre testopplegget på forhånd. Jeg tenker meg en messingplate (har ikke bronse) delt i 3 seksjoner: En oksidert og ubehandlet, en polert og en ubehandlet, men med tusj. Mulig at det er for sent på sesongen til at ruren gidder å slå seg ned på messing, så det er ett alternativ å bruke rustfri plate istedet. Platen henges helt i overflaten på flytebrygge. Dette bør vel gi ideelle gro-forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Dette kan jo bli spennede! Tusj brukte jeg noen år med godt rresultat, til det grodde like godt som uten. Årsaken var at den var blitt miljøvennlig, Non toxic eller noe i den du stod det på den.... Ellers er dette med nitidig polering med fille som Båtmagasinets artikel tar for seg noe å se nærmere på. Å bare bruke fint vannslipepapir var noe vi gjorde når vi skulle lakke en skjerm på den gamle kadetten, bl.a. for å få malingen til å feste skikkelig. Sparkling var ikke så nøye på en ny skjerm på en gammel og halvrustet bil, De som bare avfettet og sprøytet merket snart at malingen løsnet enkelte plasser. Gikk vel under begrepet "bruktbillakkering". Så noen bilder tatt med mikroskop av div. overflater etter forskjellige typer sliping, husker ikke i hvilket blad dette var...... Uansett, så var det masse groper i overflaten som så helt blank ut med det blotte øyet. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Skal scanne i 600px så dere kan avgjøre om poleringen er akseptabel. Overflatemikroskop har jeg dessv. ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Slurp Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 (redigert) Jeg kjøpte den største sprit PILOT MARKER BLACK fra Binders og "marked" hele propellen = 100 % clean forsatt siden sjøsetting 20 mars 07 :-) (Kobberpropell !!) Redigert 28.September.2007 av kjetpa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Det jeg mener med polert er så blank overflate at man speiler seg i propellen. Så blank og fin at man har lyst å sette propellen på peishyllen. Dette tar tid og man må nok til med maskin for å få det til. Roterende filtskive og poleringspasta er det eneste som duger. Den siste finnishen gjøres med autosol eller vanlig messingpuss. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Den siste finnishen gjøres med autosol eller vanlig messingpuss. Ser du bruker Autosol. Har også brukt Autosol rubbing fra flaske med godt resultat. Noen få rur blir det likevel. Vet du om Autosol på boks er det samme som Autosol rubbing på flaske? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 28.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 (redigert) Autosol er bra. Jeg bruker det på propellen. Bytter fille ofte. Så påfører jeg den hardvoks og polerer ut denne. Kjøper en "malingpøs" med autosol. Tube blir alt for dyrt. Siden det er en propell som av og til roterer kan det jo hende at groe påe blankpolert ikke ikke setter seg så godt og "sklir av" hvis båten brukes relativt ofte. Ingar kan jo sjekke om det er enklere å fjerne groen på den polerte delen enn på den ubehandlede hvis begge har mye groe. Redigert 28.September.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Hei Ingar Kjempemorro å se at du igjen er en handlingens mann og utfører praktiske tester. Når du først er i gang kunne du prøvd med 3 tilsvarende biter med litt sink på. Mener å ha lest om at om man bruker for mye zink så vil det også gi mere rur. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Hadde båten oppe og spylte den under i dag. Bare tynt slam men IKKE på propellen. Den var full av rur. Var på Bauhaus i fjor høst og kjøpte 2 flasker Yahtcare propellforsegling. BARE JUKS! Det var mer groe i år enn ellers. Ville teste det ut men nå går den andre flasken i søppla. Regnet fosset ned mens jeg holdt på men nå kommer sola i sør, ser jeg. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
JRK Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 (redigert) Hei, Lurer på det har grodd mer på propellen i år en tidligere. Ligger på Mågerø i Tønsbergfjorden. Vanligvis sprittusjer jeg propellen og det samler seg gjerne 5- 15 rur innerst på propellboosset. Men i år var det mye flere hundre og de gikk halveis ut på propellbladene. Eller har jeg fått en dårlig tusj Redigert 30.September.2007 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Tok opp båten på fredag og det var mye rur på messingpropellene. Akslingene som var smørt med hempel selvpolerenede var helt tilgrodde. Nabobåten satt ut og tatt opp samtidig har ikke antydning til rur på propellene og de blankle stålakslingene vår også rene. Han sprayer propellene med mange lag med konas hårspray og det virker tydeligvis. Så neste år blir det blankpussede akslinger og ¨hårspray på propellene. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Tok opp båten på fredag. Propell ble under vårpussen satt inn med noe Nano stoff greier på en liten flaske beregnet for drev og propeller. Flasken lånte jeg av en kjenning som hadde fått en prøve i butikken. Ikke vet jeg men propellen ( Skewback S-8 ) var like blank og fin og nanostoffet var der fremdeles. Sikkert noe giftige greier Var en 3 - 4 stk ruer på og rundt propellmutter. Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Prøv et år uten aceton - jeg vedder en falske rom på at propellern din er like fin. Det var fristende, men jeg er dessverre overtroisk, og sverger til acetonen som ingen kan forklare. Det var forresten 4-5 rur der i mai da jeg hadde henne på land. Hadde jeg vært tom for Captain Morgan's ombord, ville jeg nok prøvd ett år uten aceton også Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Jeg "glemte" å gjøre noe med propellen før uttak i påsken. Tok opp båten på lørdag, og det var mye groe på den (det var det forøvrig på skroget også) Tenkte jeg skulle pusse propellen blank og fin nå. Men hva er best til å gjøre det med? Kan jeg sette en slik rund skive med ståltråd på drillen?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.