Jump to content

BMC Leyland diesel 2.5 L er tung å starte opp


Slurp

Recommended Posts

Hei alle

 

Jeg har en Defender 15J Layland 2.5L Diesel med CAV pumpe.

Jeg sliter med at den drar tungt rundt og bruker 8-15 sec for å starte opp. ( Etter gløding på 15 sec )

Starter lettere på varm motor, men drar tungt. Lufter jeg dieslen ofte, så er den litt letter å starte

Jeg klarer aldri å starte på kun ett 110 amp batteri ( 3 stk nye Varta ) Må har 2 110 amp og må ha 3 x 110 amp hvis motoren har stått i over en uke.. Hva skjer a??

 

Har nye glødeplugger = hjalp ikke

Har vannutskiller= ikke noe vann

Har byttet dieselfilter = hjalp ikke

Eksosen er som damp, fra tomgang til 3000 rpm pluss! Ingen blå eller sort røk har jeg sett på 3 år..

Det har blitt tyngre og tyngre å starte opp denne sessongen..

 

Har koblet inn ny fet startkabel og jordingskabel. Har målt spenning = ok Starteren får nok strøm og batt er full ladet under kjøring og viser det via AMP Meter. Vi trodde feilen lå i for lite strøm, men det er ok.

 

Når motoren starter, så er den meget rolig og "lydløs". Ingen kakling, rasling eller banking..Går stabilt og sikkert.

 

Så hvorfor er den så tungstartet??

Kan det være CAV dieslpumpen? Ser at det finnes en plombert skrue der...hva gjør den?

Kan det være feil på ventillåpinger?

Kan det være kompressjon eller noe?

 

Help meg her for dette må jeg få løst i vinter.

 

Mvh

Kjetil

Link to post
Share on other sites

Defender motor hørtes litt kjent ut... :blush:

 

Hva med pluggene, har de ok spenning?

Monter en gjennomsiktig slange inn til pumpa så det er mulig å sjekke visuelt om det kommer luft. Kan nesten høres ut som om du har en ørliten lekkasje som gjør at dieselen siger tilbake til tanken når motoren står.

 

Er det slik å forstå at du ikke hadde dette problemet tidligere?

Link to post
Share on other sites

Du sier at den drar tungt rundt. Mener du da at starteren ikke kommer opp i fart slik at motoren løper raskt rundt i startøyeblikket? Hvis ja, så ville jeg igjen har sjekket alle kabler fra batteri, hovedbryter, batterikabelsko/terminaler og batteriets tilstand. Hvis ikke så kan jo starteren være sliten etter mange års drift. Hvor har du koblet disse fete kablene? Hvis starteren har dårlig minus forbindelse mot motorblokka så får du problemer med startkretsen hvis din minustilkobling er montert til motorblokka. Ta et friskt batteri og bruk skikkelige startkabler tilkoblet starteren direkte og se hva som sjer. Minus på starterens metallhus og pluss på den store ledningen som du skrur fast batterikabelskoen på. Er starteren frisk så skal motoren løpe raskt rundt. Med et 110 Amp. batteri så skal dette gå så det suser hvis startkretsen/starter er i orden.

Du sier noe om at den er tregere etter en uke? Har du målt hvilespenningen på batteriene etter en uke før du gjør et startforsøk? Er der annet som kan forbruke noe av batterikapasiteten på denne uka?

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du skal sjekke starteren din. Kontroller at alle 4 børstene ligger an mot kontaktor. og at denne er slett og fin . Bruk trykkluft og blås rent mellom kobberplatene etter at du har pusset disse med fint smergel. Puss lett ved rust på stålet på stator og rotor, men ikke bort på kobberviklingene. Jeg pleier og dusje lett med nordlandsvann, fks. 556 e.l. Sjekk og at børstene går lett i holderne, og at spiralfjærene som skal trykke på børstene, er hele. Så tilslutt kontroller lagrene i begge ender for slakk, og at rotor ikke berører stator. Lagre og bendixdrev kan med fordel smøres, da det ikke kommer clutsj-støv i båtmotoren.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Alle glødepluggene er nye fra Land Rover. Jeg testet dem mot et 12v batteri i garasjen før jeg koblet dem i motoren. Alle 4 glødet opp fra midten og ut i tuppene på under 10 sec.

Jeg har en klarslange montert for retur til dieseltanken. Der kan jeg se ørsmå bobler i ny og ned. Ingard: Hvor kan jeg få kjøpt en slange som er ferdig koblet med gjenger mot mitt CAV filter? Jeg ønsker ikke å klippe av den orginale for å teste. CAV filter

 

Tidligere eier har også hadt dette problemmet. Men han hadde kun 2 gamle 90 amp batterier og mente at nye ville fikse dette. Det gjorde det ikke og da mente han at kablene til strarteren var for tynne og gav for lite strøm..Så var det å bytte det overnevnte...

 

I 3 sessonger har jeg glødet til 15 sec og den har vært ok å starte hvis jeg gasset fort frem og tilbake.. Det kan tyde på at min CAV dieselpumpe kanskje må ha service?? Nå virker ikke det lengre. Jeg må bare la starteren gå mens jeg beveger gassen forsiktig frem og tilbake....plutselig så fyrer motoren... etter 10 sec pluss med startermotor da..

 

Hvordan kan jeg ser om starteren går sakte rundt? Den ligger under motoren nesten nede i dørken...kan jeg kjenne noe "viktig" ved å ha handa på den mens vi starter?

Dessverre så kommer jeg ikke til starteren, jeg ser kun "rompa" på den der konsolkabel og den nye strømkabelen er koblet med sko.

 

Jeg har 3 x 110 amp nye batterier. De er alle koblet mot en ny switchbox ( 2-both-1 ) i startskretsen.

De fetekabelene er kjøpt gjennom en elforhandler og kostet meg 350,- kr, "med presset sko" Kabelene er koblet mot ground på motorblokken. ( ingen irring noen steder ) Dynamo er overhalt i vinter og kabel er også som den nye fetekabelen. Samlet går alle via den nye switchboksen. En elektrikker har målt spenning alle veier og sier at det er nok strøm på alt. (Hovedbryter i sikringskapet setter av ved endt tur) Det finnes ingen strøm i båten, kun lading av batteribankene via landstrøm ( Dirkete koblet på polene )

 

o.b.lix: Hvilken type LR motor har du? 60 sec var veldig mye da... se på min: BN52 Layland

 

Nå skal motoren ut i vinter for vedlikehold og da skal startere`n også byttes. Erik Winther på Lierskogen har alle deler til land Rover og mener en starter koster ca 1500,-

 

Det som er godt å se er at ingen mener at dette har noe med motor å gjøre :cheers:

 

Hvis det finnes andre tester utenfor det som er nevnt, så bare kjør på så vil jeg testet det nesten ASAP :wink:

Link to post
Share on other sites

Prøv dette:

Monter en gjennomsiktig slange inn til pumpa så det er mulig å sjekke visuelt om det kommer luft. Kan nesten høres ut som om du har en ørliten lekkasje som gjør at dieselen siger tilbake til tanken når motoren står.
Høres absolutt ut som luftproblem.

 

Når motoren omsider har startet, fungerer den greit da?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Når den har startet opp, så fungere den flott.

Tidligere hadde jeg "jaging" når jeg fikk bølger fra siden, men kun når motoren gikk over 2.500 RPM. Aldri under. Dette har gitt seg mer og mer etter at jeg gir fulltank dieseltilskuddsmiddel og kondensfjerner.

 

Nå har båten stått i en uke og da pleier den å være tung å starte opp. I dag skal jeg tømme vannutskiller, lufte filter og CAV pumpen før jeg starter opp...

Så får vi se om det hjelper på starten. Hvis ikke, så må feilen ligge i CAV dieslpumpens justeringer og den tar i vinter under motor vedlikeholdet.

Link to post
Share on other sites

Må si takk til Svein Ha og Ingar som var sikker i sin tale: "Høres absolutt ut som luftproblem."

Jeg kommer fra havna nå og gjorde følgende:

 

Tømme vannutskiller ( der lå det sorte små partikler..ser ut som flisete lakk biter??? Hva kan det være??) renset den med diesel og satte den på plass,så

luftet jeg CAV dieselfilteret ved å håndpumpe mater`n. Det tok 2-3 min før det boblet som f**n! Og jeg pumpet bobler i nesten 5 min :eek:

Min blanke returslange var full av bobler!! https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9858/cav_dieselfilter.jpg

Jeg måtte også dra noen runder på starteren for å pumpe frem mer diesel ( uten gølding ) så pumpet jeg til det ikke kom mer bobler.

Jabcso CAV pumpen pumpet jeg manuelt via mater`n , der kom det bare litt bobler..( så strammet jeg alle lufteskruene godt! )

 

Før jeg starter opp, glødet jeg i 20 sek.. gass stod i fri og i tomgangsposisjon. ( tidligere måte jeg beveger gassen forsiktig frem og tilbake for å fyre motor`n )

 

Jeg vred på start og vips, så gikk motoren :cheers: Ingen tunge drag fra starter`n. Den bare startet som en normal bil/båt motor :lol:

Jeg stoppet og startet motoren uten gløding flere ganger...ingen problem. Startet helt normalt som en vanlig bil.

 

Dette er et lufproblem ja og jeg har ikke luftet motoren denne sessongen i det heletatt. Kun fordi jeg har trodd det var starter og motorfeil. Og fordi når jeg fikk start så gikk motoren helt feilfritt ( foruten litt "jaging" i sidebølger på høyfart )

 

I vinter skal diesltanken ut og alle dieselslanger skal byttes. Materne skal også byttes. Så blir det full service på Jabsco CAV pumpen!

Motoren vil få sin egen servce, slik at dyser og CAV pumpen står i korrekt posisjon i forhold til veihjulet i motor m.m

 

Kom gjerne med tips om hvor jeg skal lete etter en lekkasje som gjør at diselen trekker tilbake i returslangen gutter!

 

Jeg er vedlig lettet for om en uke stå hu på land og dette var i siste liten for siste test

 

takk :seeya:

Redigert av kjetpa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en BMW D636 med muligens samme problem som deg. Hos meg tror jeg diesel renner tilbake til tanken.

Det jeg gjør for å starte motor når den har stått en stund er at jeg pumper på håndpumpa til den er hard, da starter motoren med en gang.

 

Satser på at skifte av diesel slanger i vinter vil fikse dette.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips Asunde!

 

Dere der ute som har løst vårt problem..hva skulle til?? Kom med tips da :-)

 

Imorgen skal jeg først prøve å starte normalt "så glødet jeg i 20 sek.. gass stod i fri og i domgangsposisjon." Fungere ikke det slik som idag, så skal jeg pumpe slik du må.

 

Kommer tilbake med resultat imorgen kveld

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg hadde samme problem med min toyota 4-Runner og der var det dieselpumpa som var dårlig. Jeg sendte den til overhaling og problemet var løst. Det virket som om det var luft i systemet. Det begynte med at den noen ganger var litt tungstartet. Etterhvert ble det så ille at jeg måtte lufte den for hver start jeg hadde. I følge firmaet som overhalte den hadde jeg fylt dårlig diesel.

Link to post
Share on other sites

Jeg fyller diesel i Holmestrand. Er det noen som vet om det er dårlig diesel der?

 

Jeg ble litt iverig nå som den starter så lett, at jeg tok en tur i dag

Under kjøring på 2300 RPM lyste jeg på den blanke returslangen og ser at det er flere tusen ørsmå bobler som går tilbake til diseltanken

Hvis jeg sakter ned på farten så blir det færre bobler. Når jeg øker til 3000 RMP, så kommer det enda flere ørsmåbobler

 

Dette må være diesel pumpen ja!

Redigert av kjetpa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bor i vestfold, men jobber i Sandvika,

Tar du turen helt inn til Oslo er Jahre Motor dyktige på CAV/Lucas.

Brynsv. 2 /4, 0667 Oslo

22 65 50 40

Postadresse: Postboks 6172 Etterstad, 0602 Oslo

 

Ellers har du jo Tønsberg Turbo Diesel.

Jeg har ikke erfaring med dette firmaet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

...og ser at det er flere tusen ørsmå bobler som går tilbake til diseltanken...

 

Dette må være diesel pumpen ja!

Nja... skeptisk :lol: Før jeg sender pumpa avgårde til overhaling ville jeg satt på blanke slanger også før pumpa. Det kan godt være de boblene du ser i returen kommer fra sugesiden på pumpa. Bare vær nøye med at slanger, nipler o.l. er gullende rene når du jobber på slanger etter siste filter før pumpa.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg fyller diesel i Holmestrand. Er det noen som vet om det er dårlig diesel der?

 

Jeg ble litt iverig nå som den starter så lett, at jeg tok en tur i dag

Under kjøring på 2300 RPM lyste jeg på den blanke returslangen og ser at det er flere tusen ørsmå bobler som går tilbake til diseltanken

Hvis jeg sakter ned på farten så blir det færre bobler. Når jeg øker til 3000 RMP, så kommer det enda flere ørsmåbobler

 

Dette må være diesel pumpen ja!

 

 

Hei,

 

tror ikke det nødvendigvis er dieselpumpa, husk at det er normalt med bobler i returdieselen, men det skal ikke være det i røret inn til dysa. Så jeg ville nok sjekket endel andre ting før jeg betalte flere tusen kr for overhaling av pumpa.

 

Sjekk Matepumpa/nikkepumpe , det er ikke uvanlig at ventiler/membraner tar kvelden i denne. Det kan føre til tilbakesig av diesel slik at det tar lang tid å starte.

Bytt alle dieselslanger helt tilbake til tanken, sjekk filterholdere at filteret ikke er skjevt satt på.

 

Hvis du har luft i systemet så vil du normalt ikke få motoren til å gå, ellers så vil den gå veldig ureint i begynnelsen.

 

Sjekk det enkleste først, ikke bytt deler før det er helt nødvendig.

 

Lykke til :flag:

 

mvh

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Takk for alle tips

 

Matepumpen har jeg hadt opp og den er hel og fin. Den pumper som den skal.

 

I dag gjorde jeg den siste testen:

 

Med kun ett batteri på 1 i switchboksen, matet jeg 15 ganger manuelt og glødet i 20 sek

 

VRRRRRRRROOOOOOOOMM!!! :yesnod:

 

Jeg lot den gå i ca 10 min også stoppet jeg den. Vred uten glødning og VRRRRRRRRROOOOOOOOOM :lol:

 

Det blir herlig å sette henne på vannet til neste år for full service er bestilt i April 08

 

Da har jeg med MYE hjelp av båtplassens herlige folk endelig kommet frem til av CAV pumpen begynner å ta kvelden!

 

Ingen lade eller batteri feil, ingen motorfeil og ingen el-feil

 

Takk Takk og Takk igjen :seeya:

Redigert av kjetpa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Jon

 

Når jeg pumper med matepumpa og kommer opp i ca 15 pump, så forsvinner trykke etterhvert...til den ikke gir noe særlig mer..blir "løs pumping"

Jeg har hørt at pumpen skal bli hardere..stemmer dette?

 

Når jeg ser på "snabelveiva" inni matepumpen, så ser den skev ut..skal den være slik?

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9858/matepumpen02.jpg

 

 

mvh

Kjetil

Redigert av kjetpa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...