Jump to content

Spesiallaget teakdørk


jokki

Recommended Posts

Hei

Jeg har en Ryds 520 gtx som jeg er veldig fornøyd med. Motoren er en mariner 75 optimax som paser båten svært godt. Båten er på 17 fot og er en såkalt bowrider

Båten manglet en liten "touch" innvendig og det har jeg gjort noe med

 

Har en ivrig båtbyggende onkel som for tiden bygger båt i thailand. Snakket litt med ham om mulighetene om å få spesiallaget en teakdørk der nede. Jeg laget så maler av dørken på transparent plast (brukes som fuktsperre, kjøpt på obs bygg) og sendte det med min onkel. Ikke lenge etterpå fikk jeg melding om at dørken var ferdig.

 

Nå driver jeg og legger teakdørken. den dekker hele dørken innvendig og i tillegg er det plater på dreggluka foran og på badeplatform/motorbrønn bak.

 

Dørken kom i ferdige plater (ikke montert på noe og gjennomgående nating). Anbefalt montering fra båtbyggeren var liming direkte på gelcoat med sikaflex 298.

 

Sikaflex 298 var ikke å oppdrive i Ålesund og jeg gikk derfor for sikaflex 291. (Halv pris på Dyrkorn)

 

Jeg har vasket teaken med aceton, primet med sika 290 primer. Gelcoaten er vasket og avfettet. Har til nå montert mesteparten av dørken og arbeidet har vært morsomt (det blir skikkelig lekkert) og klissete (SIKA) Har vært nøye med maskering og tildekking av platene underveis.

Redigert av jokki (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dørken kom i ferdige plater (ikke montert på noe og gjennomgående nating). Anbefalt montering fra båtbyggeren var liming direkte på gelcoat med sikaflex

 

Når man limer teakstaver dirrekte mot dørken og så nater mellom er det MEGET viktig med silikonpapir under natene slik at disse ikke blir limt i dørken (man får noen helt syke krefter som jobber i naten om de også er limt mot dørken), hvordan er dette gjort her ? Har du latt vær å legge lim der natene er siden de er gjennomgående, eller er det hellimt ?

 

Dette er en ting til ettertanke ved limin av slike ferdignatede teakplater som kpmmer "på rull" enten de er fra din onkel ellr en av de andre leverandørene...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Når man limer teakstaver dirrekte mot dørken og så nater mellom er det MEGET viktig med silikonpapir under natene slik at disse ikke blir limt i dørken (man får noen helt syke krefter som jobber i naten om de også er limt mot dørken),............

Når natene er limt mot underlaget blir det en spenningskonsentrasjon i bunnen av naten dersom stavene beveger seg. Dette blir sannsynligvis et mindre problem i overflaten jo dypere natene er. I dette tilfelle er natene lagt i Sika mot underlaget, som gir noe elastisitet. Dette er i henhold til anbefaling fra leverandøren som har erfaring med metoden. Det ville dessuten ikke vært lurt å ikke lime natene som munner ut mot kanten av platene. Det ville kunne gi vanninntrenging langs bunnen av natene. Jeg tror dett vil gå veldig bra.

 

Hilsen Onkel Nils

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Kontaktet konsulent i Sika og spurte om det var nødvendig å tape natene og han sa at det var bare å lime platene direkte på uten å tape disse.

 

Når det gjelder prisen ble dørken litt dyrere en jeg hadde trodd. 8900 har jeg betalt totalt. Det er imidlertid førsteklasses arbeide og ferdigmontert dørk fra Ryds koster ca 16000 så litt har jeg spart. I tillegg koster det litt å legge dørken. Bruker totalt 13 rør med Sikaflex 291 (310ml) Fikk dette imidlertid på høstsalg (50%)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...