runes Startet 27.September.2007 Del på Facebook Startet 27.September.2007 Skal montere baugpropell på en Bav42Cruiser. Valget står mellom Sleipners Side Power (SP 95) og MaxPowers (CT100), de koster omtrent det samme. På papiret virker MaxPower sin bedre ift vedlikehold. Men samtidig er jo Side Power velprøvd og Norsk. Er det noen som har tips, råd eller meninger om valg av baugpropell? mvh Rune Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 baatsmann her på foumet her vel SP95 på sin 42 Cruiser, jeg er i løpya for det samme på min 39 Cruiser... hva en velger utgjør vel ikke den helt store forskjellen vil jeg tro.. men at den er "stor nok" og montert "dypt nok" er viktigere... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 ........ de koster omtrent det samme. ........... Side Power velprøvd og Norsk. Jeg ville gått for velprøvd og Norsk! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 (redigert) har som sagt Sleipner SP95. Grunnen til valget var den ble levert av Lunde Båt. Erfaringer: Den er sterk, ingen problemer med våre 10 tonn med kjøl. 2 propeller, tidsforsinket slik at du ikke tar splinten. Vi har både panel og bryter i gass/gir hendel. Det siste er en stor fordel, en hånd på rattet og en på gass/gir hendel. Den store baugen er ved store bølger, da trekker prop en luft. I slike tilfeller er en nedsenkbar mye mer andvendelig. Men da kjører jeg heller båten ut på spring. Ingen prob så langt. Redigert 27.September.2007 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
runes Svart 27.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2007 Vi har både panel og bryter i gass/gir hendel. Kan du forklare dette nærmere? Evt har du bilde? Jeg så for meg et bryterpanel eller en joystikk ved siden av gasshendelen.. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Jeg har solgt og montert endel sleipnerpropeller og har i hvertfall til dags dato ikke hatt en eneste reklamasjon på disse. Det eneste jeg har hørt om, som jeg ikke har erfart selv er at de har hatt litt problemer med touchpanelene sine, men det tror jeg ble utbedret i våres. Har ingen erfaring med maxpower, men erfaringene med sleipner er utelukkende positive! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Spinner Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Diskutert her også Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post Share on other sites More sharing options...
Ardea 870 Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Sleipner har svært høy kvalitet på baugpropellene sine og kommer nå med bedre propellere med 5 blader som og gir bedre skyvekraft og mindre støy. SP 75 blir 80 sp 95 blir 100. Slipper og oljetanken siden de er forhåndsfylt med olje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Kan du forklare dette nærmere? Evt har du bilde? Jeg så for meg et bryterpanel eller en joystikk ved siden av gasshendelen.. Har bryterpanel på pidestall hvor koppholder var montert. Spakene som brukes på 42, 46 og 50 er de samme som sitter på motorbåtene. De har mulighet for trimplan just i håndtaket. Det sitter et lite deksel som fjernes, slik at du får en vippe-bryter på hendelen. Dette ble montert av LP yachts i Danmark. Båten ligger nå i leangbukta, så du kan se der hvis du ønsker. Bryggen til Lunde BÅt. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Seiljåtten Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 baatsmann her på foumet her vel SP95 på sin 42 Cruiser, jeg er i løpya for det samme på min 39 Cruiser... hva en velger utgjør vel ikke den helt store forskjellen vil jeg tro.. men at den er "stor nok" og montert "dypt nok" er viktigere... Hvis tunnelen på SP95/100 er den samme 185mm tunnelen som på SP75/80, så er det alltid bra med ekstra kraft, men på min B38 har Sidepower SP75 med joystick og fjernkontroll vært helt suveren. Den har virkelig kraft i massevis, og det er viktig da det er i dårlig vær man trenger den. Slike godværs visper duger ikke. Jeg ville vurdert den nye SP80 på B39, tror den duger i ruskevær, selv om vindfanget ditt er større enn mitt Sydvesten. Uansett, fjernkontroll det er tingen. Når det gjelder Sidepower SP95/100 i en Bavaria 42 så høres det riktig ut. Sidepower har jeg bare godt å si om, og den var grei å montere. God monteringsanvisning for de som vil gjøre deler av jobben selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Jeg har fjernkontroll med ledige kanaler på til vinsjen, den kan jeg koble på baugpropellen... hva jeg ender opp vet jeg ikke... 75/80 og 95/100 bruker vel begge samme rør med 185mm så dett går bra... har planer om få en støpt inn tunnelen i høst, båten skal opp om en drøy uke... jobben gjør at et bruken er tilnærmet lik null nå om dagen.. Jeg skal i allefall ha en som er så stor at den funger i frisk bris til liten kuling.... om ikke annet så skal den holde igjen på avdriften Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Jeg skal i allefall ha en som er så stor at den funger i frisk bris til liten kuling.... om ikke annet så skal den holde igjen på avdriften Hulda har SP90, sterk nok for mine 13 tonn. Viktig for effekten å følge monteringsanvisningen slik at man ikke bruker energi til kavitasjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
runes Svart 27.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2007 Takk for gode svar, da blir det Sleipner Calidris: Hvor har du sett at SP95 erstattes av SP100? Finner ikke noe om dette på Sleipner sine sider Baatsman: Mulig jeg tar en tur ut for å se på cockpiten din. Går det greit å få senter av 185mm tunellen 20 cm under vannlinjen på B42C? Sliter du alikevell med at den trekker luft? (skal uansett ha dette montert av fagfolk, 2x18 cm hull i skroget er langt over min DIY'a-terskel ) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Ardea 870 Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Ser at sleipner ikke har noe om dette på sidene sine, med det skjer vel snart. Jeg har montert en sånn ny type allerede. Send en mail eller ta en telefon til de. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
koh Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Hei ! Jeg har en Sleipner SP55 som har fungert upåklagelig de to årene jeg har brukt den. Jeg bruker den ofte, og i og med at jeg på samme tid har kjørt 350 motortimer - vil det nok tilsi bruk over gjennomsnittet. Det er ikke snakk om godkjent for eller ikke. SP'n kan bruke en hvilke som helst vender. Rele og forsinkelse ligger i selve motoren. Jeg har koplet baugpropellen til trimbryter på enspakskontrollen (gassen/giret), og det er jo praktisk å kunne betjene den uten å flytte hånda fra denne. Det er en liten bryter på håndtaket som du betjener med tommelen. Når giret står rett opp (i fri) betyr det at når du trykker inn øvre del av knappen, så svinger baugen mot styrbord - det er greitt. Imidlertid, om giret står i reversj, blir det litt annerledes, det er selvfølgelig fortsatt øvre del av knappen som skal inn, men gjør du nå den samme håndbevegelsen som da giret stod i fri, går det motsatt vei. Skal du betjene både ratt, gir, gass og baugpropell samtidig, gjør denne detaljen at det skjærer seg litt oppe i hue mitt. Må innrømme at jeg har dunka i brygga en gang pga dette. Derfor starter jeg alltid bagpropellen nå bare når giret står i fri. Jeg hadde også en ledig kanal på fjernkontrollen til ankervinsjen, og denne har jeg brukt til baugproppellen, og det er praktisk - spesiellt når jeg drar inn dregg, og står bak og passer kjettingen. Drar vind meg i en uønsket retning, kan jeg kjapt korrigere. -koh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.