Jump to content

Sidepower vs Maxpower


runes

Recommended Posts

Skal montere baugpropell på en Bav42Cruiser.

 

Valget står mellom Sleipners Side Power (SP 95) og MaxPowers (CT100), de koster omtrent det samme. På papiret virker MaxPower sin bedre ift vedlikehold. Men samtidig er jo Side Power velprøvd og Norsk.

 

Er det noen som har tips, råd eller meninger om valg av baugpropell?

 

mvh Rune

Link to post
Share on other sites

baatsmann her på foumet her vel SP95 på sin 42 Cruiser, jeg er i løpya for det samme på min 39 Cruiser... hva en velger utgjør vel ikke den helt store forskjellen vil jeg tro.. men at den er "stor nok" og montert "dypt nok" er viktigere...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

har som sagt Sleipner SP95. Grunnen til valget var den ble levert av Lunde Båt.

 

Erfaringer:

 

Den er sterk, ingen problemer med våre 10 tonn med kjøl. 2 propeller, tidsforsinket slik at du ikke tar splinten. Vi har både panel og bryter i gass/gir hendel. Det siste er en stor fordel, en hånd på rattet og en på gass/gir hendel.

 

Den store baugen er ved store bølger, da trekker prop en luft. I slike tilfeller er en nedsenkbar mye mer andvendelig. Men da kjører jeg heller båten ut på spring.

 

Ingen prob så langt.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har solgt og montert endel sleipnerpropeller og har i hvertfall til dags dato ikke hatt en eneste reklamasjon på disse. Det eneste jeg har hørt om, som jeg ikke har erfart selv er at de har hatt litt problemer med touchpanelene sine, men det tror jeg ble utbedret i våres. Har ingen erfaring med maxpower, men erfaringene med sleipner er utelukkende positive!

Link to post
Share on other sites

Kan du forklare dette nærmere? Evt har du bilde? Jeg så for meg et bryterpanel eller en joystikk ved siden av gasshendelen..

 

Har bryterpanel på pidestall hvor koppholder var montert. Spakene som brukes på 42, 46 og 50 er de samme som sitter

på motorbåtene. De har mulighet for trimplan just i håndtaket. Det sitter et lite deksel som fjernes, slik at du får en vippe-bryter på hendelen. Dette ble montert av LP yachts i Danmark. Båten ligger nå i leangbukta, så du kan se der hvis du ønsker. Bryggen til Lunde BÅt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

baatsmann her på foumet her vel SP95 på sin 42 Cruiser, jeg er i løpya for det samme på min 39 Cruiser... hva en velger utgjør vel ikke den helt store forskjellen vil jeg tro.. men at den er "stor nok" og montert "dypt nok" er viktigere...

 

 

Hvis tunnelen på SP95/100 er den samme 185mm tunnelen som på SP75/80, så er det alltid bra med ekstra kraft, men på min B38 har Sidepower SP75 med joystick og fjernkontroll vært helt suveren. Den har virkelig kraft i massevis, og det er viktig da det er i dårlig vær man trenger den. Slike godværs visper duger ikke. Jeg ville vurdert den nye SP80 på B39, tror den duger i ruskevær, selv om vindfanget ditt er større enn mitt Sydvesten. Uansett, fjernkontroll :yesnod: det er tingen.

 

Når det gjelder Sidepower SP95/100 i en Bavaria 42 så høres det riktig ut. Sidepower har jeg bare godt å si om, og den var grei å montere. God monteringsanvisning for de som vil gjøre deler av jobben selv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fjernkontroll med ledige kanaler på til vinsjen, den kan jeg koble på baugpropellen... hva jeg ender opp vet jeg ikke... 75/80 og 95/100 bruker vel begge samme rør med 185mm så dett går bra... har planer om få en støpt inn tunnelen i høst, båten skal opp om en drøy uke... jobben gjør at et bruken er tilnærmet lik null nå om dagen..

 

Jeg skal i allefall ha en som er så stor at den funger i frisk bris til liten kuling.... om ikke annet så skal den holde igjen på avdriften

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar, da blir det Sleipner

 

Calidris: Hvor har du sett at SP95 erstattes av SP100? Finner ikke noe om dette på Sleipner sine sider

Baatsman: Mulig jeg tar en tur ut for å se på cockpiten din. Går det greit å få senter av 185mm tunellen 20 cm under vannlinjen på B42C? Sliter du alikevell med at den trekker luft? (skal uansett ha dette montert av fagfolk, 2x18 cm hull i skroget er langt over min DIY'a-terskel :crazy: )

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Jeg har en Sleipner SP55 som har fungert upåklagelig de to årene jeg har brukt den. Jeg bruker den ofte, og i og med at jeg på samme tid har kjørt 350 motortimer - vil det nok tilsi bruk over gjennomsnittet.

 

Det er ikke snakk om godkjent for eller ikke. SP'n kan bruke en hvilke som helst vender. Rele og forsinkelse ligger i selve motoren.

 

Jeg har koplet baugpropellen til trimbryter på enspakskontrollen (gassen/giret), og det er jo praktisk å kunne betjene den uten å flytte hånda fra denne.

Det er en liten bryter på håndtaket som du betjener med tommelen. Når giret står rett opp (i fri) betyr det at når du trykker inn øvre del av knappen, så svinger baugen mot styrbord - det er greitt. Imidlertid, om giret står i reversj, blir det litt annerledes, det er selvfølgelig fortsatt øvre del av knappen som skal inn, men gjør du nå den samme håndbevegelsen som da giret stod i fri, går det motsatt vei. Skal du betjene både ratt, gir, gass og baugpropell samtidig, gjør denne detaljen at det skjærer seg litt oppe i hue mitt. Må innrømme at jeg har dunka i brygga en gang pga dette. Derfor starter jeg alltid bagpropellen nå bare når giret står i fri.

 

Jeg hadde også en ledig kanal på fjernkontrollen til ankervinsjen, og denne har jeg brukt til baugproppellen, og det er praktisk - spesiellt når jeg drar inn dregg, og står bak og passer kjettingen. Drar vind meg i en uønsket retning, kan jeg kjapt korrigere.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...