POPEYE2 Startet 27.September.2007 Del på Facebook Startet 27.September.2007 Kjøpte en Scand Classic m/VP MD17D 36 hk motor i sommer. I det siste har den blitt så tørst på vann at jeg fyller på for hver tur jeg skal på som varer i mer enn 4 timer. Har noen tips til meg på hvorfor den har blitt slik? Hva bør jeg sjekke først? Hilsen en litt uerfaren båteier. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Spørsmålet er hvor mye. Hvis du må fylle før hver tur, bør det være mulig etter en tur å se etter lekkasjer. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Regent Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Hei Hvis du ikke ser utvendige lekkasjer, eller symptomer på toppakning, så ligger varmeveksleren langt framme i pannebrasken hos meg. Det er jo ikke en ungdom vi snakker om. Lykke til Sitér dette innlegget Hei og hå Regent Link to post
eysteind Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 regner med det er olje den er tørst på, eller er det diesel? Sitér dette innlegget Link to post
balja Svart 28.September.2007 Del på Facebook Svart 28.September.2007 Hei Antar at det ikke er tvil om at det er kjølevannet vi snakker om her (ferskvann). Sjekk selvfølgelig først etter vann lekasjer mens du kjører (lurt å ha med en person til å kjøre mens du sjekker, Om du har tilkoblet varmtvannstank eller annet som bruker av kjølevannet så må du også sjekke disse. sjekk vannpumpa/impeller for ferskvannet .(mener at den er i forkant av motoren) Sjekk også begge ender av varmeveksler. Det er ofte lekkasje i disse pakningene. Om du ikke finner noen lekkasjer så er nok problemet større. Toppakning o,l. Sjekk om olja er fin. Er den grå så er det mulig noe av vannet havner her. Lykke til mvh Balja Sitér dette innlegget Link to post
POPEYE2 Svart 1.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Svar/spørsmål: Hei Bjørn: Må fylle ca. 1 liter hver 3.dje time når den er i gang. Har da gått i 8 knop 1,5 time og på lav fart resten av tida. Ser ingen lekkasjer noe sted på motoren. Hei Regent: Ingen utvendige lekkasjer eller syptomer på toppakning. Hvor finner jeg varmeveksleren og hvilken funksjon har den? Hei eisteind: Nei, vann... Hei balja: Det er ikke kjølevannet (som er saltvann....tror jeg), men vannet på motoren. (Håper ikke dette er det samme nå da, slik at jeg dummer meg helt ut....) Det blir iallefall tomt i den plastbeholderen som er montert øverst på motoren. Har sjekket for lekkasjer, men finner ingen. Har ikke varmtvannstank. Olja ser helt fin ut, lys brun og blank. Er dette et symptom på at dieselfilteret begynner å bli dårlig. Båten har dessuten i få tilfeller litt problem med å komme opp i turtall. Kan dette ha noe med vannforbruket å gjøre? Det er første gang jeg forsøker å få svar gjennom dette forumet og jeg er KJEMPEHAPPY med at hele 4 av dere gadd å bry dere. Tusen takk!!! Hilsen, POPEYE2 Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Ta sjekk av bunnvannet i båten, er det frostveske i dette er det der vannet ditt havner. siden det ikke er vann i olja, må det i såfall bli med eksosen ut, eller at det lekker over til saltvannsiden i kjølesystemet. Trykktesting av ferskvannsiden på kjølesystemet mener jeg er beskrevet i en annen tråd her. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Hvis det er så at motoren heller ikke går helt som den skal er det vel en viss fare for at toppakningen har tatt kvelden... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.