Jump to content

Båtsommeren 2007 langt bedre enn sitt rykte


Messy

Recommended Posts

Sakset fra Båtavisa i Vestfold:

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Båtsommeren 2007 langt bedre enn sitt rykte

 

Også denne sommeren har fritidsbåtfolket hatt en fin sesong med gunstig utvikling i skadefrekvensen. Dette kan TrygVesta slå fast etter gjennomgang av skadesituasjonen for fritidsbåter hittil i år.

Dette til tross for tidenes største båttetthet i Norge, og det står i klar kontrast til all svartmalingen mange har kommet med når det gjelder båtsesongen 2007.

På sjøen kan enhver skade utvikle seg til å bli dramatisk. Slike situasjoner har nok oppstått for enkelte i år også, men generelt sett har sesongen 2007 så langt hatt en gunstig skadeutvikling for fritidsbåter. De siste årene har vi opplevd en stadig bedring i skadesituasjonen og denne utviklingen har fortsatt og er svært gledelig.

 

”Virkeligheten på skadesiden står i klar kontrast til svartmalingen som stadig gjøres over båtbruk og båtfolket i kystnasjonen Norge. Vi tror riktig informasjon, gode råd og øket bruk av teknologiske hjelpemidler er viktige årsaker til den pene skadeutviklingen. I TrygVesta ønsker vi å informere og rettlede kundene våre fremfor å svinge pisken som enkelte andre gjør, - gjerne allerede før sesongen starter” sier båtmann og pressetalsmann Roald Stigum Olsen i TrygVesta i en kommentar.

”Viktige sikkerhetstiltak som åpenbart virker skadereduserende, ser det ut til at båtbrukerne våre i stor grad følger rådene om” tilføyer han.

Men utviklingen kan bli enda bedre viser oppsummeringen av sesongen 2007 så langt for fritidsbåtbransjen:

 

Seilbåtene synes å ha en økende skadefrekvens i forhold til andre fritidsbåt typer. Ofte er det grunnstøtinger som gir de alvorligste skadene. Seilbåtskader er dessuten ofte særlig dyre å reparere.

 

Det er også generelt en økning i tyveriskader relativt sett i forhold til andre skadetyper. Dette gjelder særlig mindre båter og der en god del av dem ikke kommer til rette. Det stjeles også mye påhengsmotorer. Trendens synes å ha gått fra større dyrere båter til mindre og lett omsettelige båter og motorer. Dette tyder på tyverier forårsaket gjennom organisert kriminalitet. Det er også et markert utviklingstrekk at båter eid av personer under 29 år har en høyere tyverifrekvens enn andre.

 

I denne forbindelsen anbefaler vi større grad av bedret sikring av egne verdier, for eksempel både med installering av gjenfinningssystemer, fjerning av vitale deler som hindrer enkel oppstart og tilsyn og organisert vakt og tilsyn gjerne gjennom en organisert båtforening.

 

En god del av skadene i Âr kommer etter uhell ved grunnstøting med umerkede undervannsskjær samt ved passering på feil side av staker. Vi minner i den forbindelse om stor oppmerksomhet og kunnskap om bruk av både elektroniske navigasjonshjelpemidler og tradisjonelle sjøkart særlig ved ukjent farvann der disse navigasjonsmidlene kan ha avvik fra hverandre. Samt at det er generelle fartsbegrensninger ved trange farvann.

De områdene med mest fritidsbåtskader synes å være i området ytre Oslofjord, Østfold og Vestfold.

 

De typiske familiebåtene, ofte en lukket båt som også kan brukes til ferieturer og som opererer innen relativt moderate fartsområder, synes å ha den gunstigste utviklingen når det gjelder forsikringsskader.

 

”Når en skade har skjedd er det et økende problem å få utbedret båtskadene på en hensiktsmessig måte innen rimelig tid i løpet av sesongen” avslutter Roald Stigum Olsen og peker på at dette er en ytterligere god grunn for båtfolket til fortsatt å vise oppmerksomhet og hensyn når båtfolket fortsetter den gode seilas resten av sesongen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg finner det merkelig at forsikringselskapet er så positive i forhold til tingenes tilstand. I følge KNBF, Redningsselskapet og Politiet oppfører båtfolk seg verre enn noen sinne. En gjeng med bøller og fyllekjørere som fliser over alle skjær de kan se.

 

Hva kan en slik forskjell i virkelighetsopplevelse skyldes?

Forsikringsselskaper burde jo være de fremste til å hyle om obligatoriske førerbevis samt mye politi på sjøen og andre restriksjoner.

Er det slik at de som hyler verst har økonomisk eller annen egeninteresse i innføring av restriksjoner og overvåkning ?

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Folk kjøper seilbåter, men ber oss om hjelp ved motorhavari. Når vi spør om de ikke heller kan sette seil viser det seg at de ikke kan seile, forteller Vaage fra redningselskapet til Syvert i Knbf.

 

Nå stemmer jeg for obligatorisk seilundervisning for pinne båteiere på lik linje med båtførerprøven. Dette støttes sikkert av både Syvert og Vaage. :flag:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Jeg merket meg også formuleringen i innlegg #1:

Seilbåtene synes å ha en økende skadefrekvens i forhold til andre fritidsbåt typer. Ofte er det grunnstøtinger som gir de alvorligste skadene. Seilbåtskader er dessuten ofte særlig dyre å reparere.

 

Innlegget var absolutt ikke ment som noe kritikk av seilbåtførere. TrygVesta får stå for sine formuleringer.

 

Meningen var å vise at ikke alle involverte synes det går så ille for båtfolket at det er nødvendig med obligatoriske forordninger, mye politi og generelle restriksjoner for å 'temme' de ureflekterte, naive og uansvarlige båtfolkene.

 

Noen av oss er utpå i fartøy som gjør max 10-12 knop og kan noen ganger bli irritert på Hekksjø Generalene, men vil ikke la dette ta fra oss gleden og frihetsfølelsen av å være 'utpå'. Vi er mer bekymret for etablering av et overformynderi som på byråkratisk vis vil ende opp i ymse avgifter for å dekke utgiftene til 'barnepass'.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

For å formulere meg litt mer positivt: Jeg er nå i ferd med å gå gjennom loggen for sesongen 2007. Jeg tror jeg har omlag 78 overnattingsdøgn hittil, muligvis noe mer. Ektefellen minner meg stadig med spørsmålet "Vet du hvor du bor?". Hva skal man svare til slikt når man har en trawler? Jeg ser ut fra loggen at det så langt synes å være 4 av disse 78 døgnene hvor jeg har vært "plaget" av dårlig vær under selve seilasen. Dette var i en periode fra omlag St.Hans pluss noen dager da jeg seilte fra Son via vestkysten av Sverige til Anholt og videre til Kiel. Ellers har vi alltid tilpasset seilasen i forhold til værprognosene fra dansk meterologisk institutt - vindmodellene de har presentert i sommer har vært fabelaktige for oss.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil nå si det slik:

Det er flott at de som ikke er båtvante kjøper seilbåt, disse oppnår ikke så stor fart. tenk heller på de som ikke er båtvante og kjøper store cabincrusere og legger utpå, og tar en "Ali" i indre havnebaseng. :nonod:

 

Potensialet for skader er mye større her i gården. :smash:

 

Obligatorisk opplæring må komme, så slipper vi slike tilstander.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Også denne sommeren har fritidsbåtfolket hatt en fin sesong med gunstig utvikling i skadefrekvensen. Dette kan TrygVesta slå fast etter gjennomgang av skadesituasjonen for fritidsbåter hittil i år.

 

Seilbåtene synes å ha en økende skadefrekvens i forhold til andre fritidsbåt typer. Ofte er det grunnstøtinger som gir de alvorligste skadene. Seilbåtskader er dessuten ofte særlig dyre å reparere.

 

De områdene med mest fritidsbåtskader synes å være i området ytre Oslofjord, Østfold og Vestfold.

 

De typiske familiebåtene, ofte en lukket båt som også kan brukes til ferieturer og som opererer innen relativt moderate fartsområder, synes å ha den gunstigste utviklingen når det gjelder forsikringsskader.

 

Dette er en sammensatt greie.

At skadestatistikken går nedover en sommer som denne er ikke så rart, det er få som har brukt båtene no særlig, og de som har brukt båten er gjerne de som er meget erfarne på sjøen.

 

At seilbåtene har en økende skadefrekvens i forhold til andre fritidsbåter er heller ikke overraskende, da seilfolket er flinkere til å bruke båten uansett vær.

 

At det er flest skader i området Ytre Oslofjord, Østfold og Vestfold er også naturlig, det er jo der Preben, Camilla, og Nicolas har hytten sin, stort sett enten Tjøme eller Hvaler eller no sånt.

 

At de typiske familiebåtene har den gunstigste utviklingen skyldes samme forhold som at seilbåter har en dårligere utvikling.. Familietur har ikke vært særlig fristende i sommer.

Link to post
Share on other sites

Seilbåtene synes å ha en økende skadefrekvens i forhold til andre fritidsbåt typer. Ofte er det grunnstøtinger som gir de alvorligste skadene. Seilbåtskader er dessuten ofte særlig dyre å reparere.

 

...er jo ikke spesielt imponert over merkingen av skjær osv i en mer og mer be-tettet skjærgård.

Det finnes jo steder som absolutt burde vært merket... :sailing:

 

Regner med at disse "stedene" legges ut her... :seeya:

Redigert av regina_nei_takk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Føler ikke at ssongen 2007 har vært noe værre enn andre. Jeg har loggført 75 overnattingsdøgn siden påske, omtrent som i fjor. Nå går det vel på noen til i og med at vi skal fortsett båtlivet utover vinteren. Det som sitter i minnet er det utrolig fine været vi hadde fra midten av juni og ut måneden. Det er vel ferieværet som de fleste setter som status for året vil jeg tro. Noe vindvær hadde vi ikke av betydning. Når de fleste lå å plasket på sørlands- eller svenskekysten hadde vi vår lune plaskedam her inne i Indre Oslofjord.

 

Jeg tror nok båtfolket på Vestlandet og Midt-Norge hadde en flott sommer. De hadde jo en lang periode med godt og varmt vær.

Så får vi håpe at høsten og vinteren farer fint med oss som skal tyne sesongen til det siste.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...