Jump to content

Halveis motorhavari og rabalder fra propell eller aksling


BårdK

Recommended Posts

Var på vei til Kambo ved Moss sammen med ny eier av min båt i dag da vi etter en time i pen marsjfart hørte et vanvittig spetakkel av en lyd - har aldri hørt en motor skjære seg, men det var det første jeg tenkte, bortsett fra det pinelige faktum at båten jeg nettopp hadde solgt "havarerer" på vei til sin nye havn :sad: . Vi setter motoren i fri og finner ikke noe (synlig) galt med motor eller gir, men da vi forsiktig gir forover merker vi at båten rister og vibrerer og det høres ut som om propellen slurer.

 

Vi kommer oss fram til den nye hjemmehavnen etter halvannen time i ca. 3 knops fart (etter å snakket med kystpatruljen som var for langt unna til å bidra med noe slep, og dykker kunne de heller ikke stille med, selv om vi begge hadde totalmedlemsskap). Selvfølgelig alfor kaldt til å dykke selv, så vi får se når ny eier får den på land - ps! jeg skal bekoste utgiftene. Vi var på dypt vann og det hørtes ikke ut som om vi gikk på drivgods - noen ide om hva som kan ha foregått? Vi får ikke noe endelig svar før om ca. tre-fire uker, da ny eier jobber skift med tre uker på og tre uker av.

Link to post
  • 2 weeks later...

Det blir spennende å se når ny eier kommer tilbake fra jobb om et par-tre uker. De fleste forslagene her høres jo greie ut å fikse. Motorfestet er helt OK. Har også tenkt på skadd eller løs propell.

Link to post

Akkurat det skjedde med Tuffff en gang på vei fra Brevik til Stavern. I det jeg kommer inn Stavernsundet så begynner det å riste og skake noe forferdelig. Fikk honket meg på tomgang inn til Dampskipsbrygga og fikk slep derfra og hjem til Vadskjæret. Når jeg tok opp båten i krana så viste det seg at jeg manglet et propellblad (treblads propeller). Det hadde rett og slett brukket tvers av inn ved navet. Kunne ikke merke noe spesielt i det det skjedde og det er 40 meter dypt der, men det kan naturligvis ha ligget noe akkurat i vannflata som jeg traff.

 

mvh tuffff

Link to post
Har to tips: enten plastpose eller tau i propellen, eller mengel på vannsmuring av cuttlesslageret i akselgjennomføringen.

 

Hvordan finner vi ut om problemet er mangel på vannsmøring? Og hva blir i så tilfelle ødelagt?

Edited by BårdK (see edit history)
Link to post
Akkurat det skjedde med Tuffff en gang på vei fra Brevik til Stavern. I det jeg kommer inn Stavernsundet så begynner det å riste og skake noe forferdelig. Fikk honket meg på tomgang inn til Dampskipsbrygga og fikk slep derfra og hjem til Vadskjæret. Når jeg tok opp båten i krana så viste det seg at jeg manglet et propellblad (treblads propeller). Det hadde rett og slett brukket tvers av inn ved navet. Kunne ikke merke noe spesielt i det det skjedde og det er 40 meter dypt der, men det kan naturligvis ha ligget noe akkurat i vannflata som jeg traff.

 

mvh tuffff

 

Jeg merket en svak uvant ekstra vibrasjon i ca. 30-40 sekunder før det smalt, så det kan vel være både plast, tau og et propellblad som løsner. Hva koster en ny propell sånn ca (Nimbus 31 Ultima, VP tamd 41B)?

Link to post

Vet ikke hvor stor diameter du har på din propell, men om vi sier ca 20" må du vel betale mellom 6 og 8 tusen.

Om det viser seg at det er tau/plast i propellen eller annen ytre årsak, synes jeg vel ikke du er pliktig til å erstatte

når båten er solgt og du bare var med som mannskap.

Edited by Ojda (see edit history)
Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post

Det var ikke så galt Ojda. Har uansett lovet at dette ikke skal koste ny eier noe så dette får jeg ta - det var det første jeg så når det smalt. Det har noe med følelsen av å selge en båt til 800 K å gjøre og så skjer dette på turen til ny eier. Selv om det ikke er min feil så føler man seg både flau og ansvarlig.

 

Så lenge ny eier er innstilt på å fikse dette på en normalt rimelig måte er jeg medgjørlig, vil gjerne at både selger og kjøper skal være fornøyde. Ny eier er også en trivelig kar og det påvirker også min innstilling. Er det ytre forhold som er årsaken så blir det vel uansett en forsikringssak, har egenandel på 6 K om jeg ikke husker feil.

Link to post

Neida, det er hyggelig med folk som holder løfter, det er ikke noen selvfølge lenger.

Så får vi bare håpe at det er et fremmedlegeme som sitter rundt aksel/propell, og

at det ikke er påført båten ytteligere skade.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post

Det lyder VÆLDIG meget som den oplevelse jeg havde for et par år siden. Først mærkede jeg en svag vibration. Lidt senere gassede jeg op fra tomgang og der lød et højt smæld så jeg nærmest faldt i vandet af forskrækkelse. Jeg blev tauet ind til havnen og da jeg fik båden opp (Skilsø 33 Arctic) så den sådan ud:

 

prop.jpg

 

Værre var at holderen til akslen (fast aksel) havde løsnet sig og så således ud:

 

strut.jpg

 

Båden tog vand ind gennem hullet og det var et held, at det skete tæt på havnen så jeg undgik større uheld.

 

Årsagen var tilsyneladende, at en støbefejl i den originale propel sammen med galvanisk korrosion havde tæret metallet i en grad, der til sidst ødelagde propellen. Jeg mistænker en nabobåd (fastligger) med et dårligt el-system for at have sat gang i processen.

 

Forsikringen ordnede det! Prisen for ny propel, ny aksel og reperation af aksel-holderen blev i omegnen af 20.000 kroner.

 

Dansken

Link to post

Skjedde det samme med en Sandvik 945 i havna her forleden. Han fikk det også på forsikringen. Hvorfor er propellvingen falt av? Skyldes det tæring eller er det ytre påvirkning som har ført til dette?

Kankje en matrialsvakhet i propell?

 

Når slikt skjer blir det ofte mer en bare propell som må byttes. Ting løsner. Stevnlager rister løs og man kan få vanninntregning. Det skjedde også på Sandviken`n som jeg nevnte.

Edited by OLPI (see edit history)
Link to post
Hvordan finner vi ut om problemet er mangel på vannsmøring? Og hva blir i så tilfelle ødelagt?

 

Forutsatt at vibrasjonen beror på manglende vannsmurning kan dette være forårsaket av at rur har blitt slitt noe løs og tettet vanntilførselen til stevnelageret slik at cuttlesslageret ikke har fått saltvannssmørning. Forutsatt at dette kan være årsaken er det bare å fjerne rur og stake opp vanninntaket på selve stevnelageret.

Edited by roaldbj (see edit history)
Link to post
Selv om det ikke er min feil så føler man seg både flau og ansvarlig.
Det er slett ikke sikkert det er noe eller noen som har noe ansvar, rett og slett en slik sak som havner på "shit happends"-kontoen. Det skjer fra tid til annen, heldigvis ikke særlig ofte, at en propell kaster et blad uten noen ytre påvirkning. Siden dette skjedde så kjapt etter salg villle jeg nok blitt en smule sur som kjøper om jeg måtte ta hele kosten selv... Edited by SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

En interessant ting jeg fandt ud af er:

 

Den originale propel var lavet af en legering ved navn mangan-bronze. Men min motor (Yanmar 6LP-STE) havde et moment på 650 Nm, og derfor kan sådan en legering ikke holde. Korrekt propel var derfor lavet af Nibral (legering af nikkel-bronze-aluminium). Jeg fik lavet en ny i USA af Michigan Propellers i Nibral og den sidder stadig på båden...

 

Dansken

Link to post
En interessant ting jeg fandt ud af er:

 

Den originale propel var lavet af en legering ved navn mangan-bronze. Men min motor (Yanmar 6LP-STE) havde et moment på 650 Nm, og derfor kan sådan en legering ikke holde. Korrekt propel var derfor lavet af Nibral (legering af nikkel-bronze-aluminium). Jeg fik lavet en ny i USA af Michigan Propellers i Nibral og den sidder stadig på båden...

 

Dansken

 

Sandviken har en VP 41 uten spesielt stort derimoment. Tviler vel på at dette er årsaken til at det skjedde. Har mer tro på at det har vært en matrialsvakhet. ar f.eks proppellen vært bearbeidet på noen måte, endret vridning (pitch)?

Edited by OLPI (see edit history)
Link to post
Værre var at holderen til akslen (fast aksel) havde løsnet sig og så således ud:

 

strut.jpg

 

Jeg har aldri sett så dårlig innfesting av en propellakselbrakett. Hva slag båt var dette? Kan ikke riktig forstå at det kan ha vært en Skilsø. Men det var jo du som førte båten. Så dette må du jo vite. Har Skilsø hatt flere slike problemer?

Link to post

Det siste bildet var veldig beroligende, MajorAndy. Takk ellers til alle sammen for gode tips, de kan jo også vise seg å bli direkte lønnsomme hva angår en mulig diskusjon med forsikringsselskapet.

Link to post
En interessant ting jeg fandt ud af er:

 

Den originale propel var lavet af en legering ved navn mangan-bronze. Men min motor (Yanmar 6LP-STE) havde et moment på 650 Nm, og derfor kan sådan en legering ikke holde. Korrekt propel var derfor lavet af Nibral (legering af nikkel-bronze-aluminium). Jeg fik lavet en ny i USA af Michigan Propellers i Nibral og den sidder stadig på båden...

 

Dansken

Jeg har hør at denne Nibral sammensettningen benyttes fordi man da kan lage propellbladene tynnere(mer effekt med tynne blader). Har aldri hørt om at ordinære propeller ikke tåler belastningen de utsettes for. De har jo tilsvarende tykkere gods.

(det står forøvrig en del om dette på hjemmesiden til Progess Ingeniørfirma)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...