BårdK Startet 27.September.2007 Link til dette innlegget Startet 27.September.2007 Var på vei til Kambo ved Moss sammen med ny eier av min båt i dag da vi etter en time i pen marsjfart hørte et vanvittig spetakkel av en lyd - har aldri hørt en motor skjære seg, men det var det første jeg tenkte, bortsett fra det pinelige faktum at båten jeg nettopp hadde solgt "havarerer" på vei til sin nye havn . Vi setter motoren i fri og finner ikke noe (synlig) galt med motor eller gir, men da vi forsiktig gir forover merker vi at båten rister og vibrerer og det høres ut som om propellen slurer. Vi kommer oss fram til den nye hjemmehavnen etter halvannen time i ca. 3 knops fart (etter å snakket med kystpatruljen som var for langt unna til å bidra med noe slep, og dykker kunne de heller ikke stille med, selv om vi begge hadde totalmedlemsskap). Selvfølgelig alfor kaldt til å dykke selv, så vi får se når ny eier får den på land - ps! jeg skal bekoste utgiftene. Vi var på dypt vann og det hørtes ikke ut som om vi gikk på drivgods - noen ide om hva som kan ha foregått? Vi får ikke noe endelig svar før om ca. tre-fire uker, da ny eier jobber skift med tre uker på og tre uker av. Sitér dette innlegget Link to post
kurth Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 (redigert) Hadde noe tilsvarende engang,hadde da fått tau i propellen. Merket at båten ristet og vibrerte slik du beskriver, ,kom inn i gjestehavna i Havstensund og kunne dra ut massevis av oppfliset tauverk. Redigert 27.September.2007 av kurth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 har du sjekket motorfestene ? Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 28.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Kan jo håpe på tau, det blir vel det billigste. Har ikke sjekket motorfestene direkte, men motoren så ut til å sitte godt på tomgang, altså på samme måte som tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Hvordan gikk det? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Har to tips: enten plastpose eller tau i propellen, eller mengel på vannsmuring av cuttlesslageret i akselgjennomføringen. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 6.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Det blir spennende å se når ny eier kommer tilbake fra jobb om et par-tre uker. De fleste forslagene her høres jo greie ut å fikse. Motorfestet er helt OK. Har også tenkt på skadd eller løs propell. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Akkurat det skjedde med Tuffff en gang på vei fra Brevik til Stavern. I det jeg kommer inn Stavernsundet så begynner det å riste og skake noe forferdelig. Fikk honket meg på tomgang inn til Dampskipsbrygga og fikk slep derfra og hjem til Vadskjæret. Når jeg tok opp båten i krana så viste det seg at jeg manglet et propellblad (treblads propeller). Det hadde rett og slett brukket tvers av inn ved navet. Kunne ikke merke noe spesielt i det det skjedde og det er 40 meter dypt der, men det kan naturligvis ha ligget noe akkurat i vannflata som jeg traff. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 6.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 (redigert) Har to tips: enten plastpose eller tau i propellen, eller mengel på vannsmuring av cuttlesslageret i akselgjennomføringen. Hvordan finner vi ut om problemet er mangel på vannsmøring? Og hva blir i så tilfelle ødelagt? Redigert 6.Oktober.2007 av BårdK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 6.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Akkurat det skjedde med Tuffff en gang på vei fra Brevik til Stavern. I det jeg kommer inn Stavernsundet så begynner det å riste og skake noe forferdelig. Fikk honket meg på tomgang inn til Dampskipsbrygga og fikk slep derfra og hjem til Vadskjæret. Når jeg tok opp båten i krana så viste det seg at jeg manglet et propellblad (treblads propeller). Det hadde rett og slett brukket tvers av inn ved navet. Kunne ikke merke noe spesielt i det det skjedde og det er 40 meter dypt der, men det kan naturligvis ha ligget noe akkurat i vannflata som jeg traff. mvh tuffff Jeg merket en svak uvant ekstra vibrasjon i ca. 30-40 sekunder før det smalt, så det kan vel være både plast, tau og et propellblad som løsner. Hva koster en ny propell sånn ca (Nimbus 31 Ultima, VP tamd 41B)? Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 (redigert) Vet ikke hvor stor diameter du har på din propell, men om vi sier ca 20" må du vel betale mellom 6 og 8 tusen. Om det viser seg at det er tau/plast i propellen eller annen ytre årsak, synes jeg vel ikke du er pliktig til å erstatte når båten er solgt og du bare var med som mannskap. Redigert 6.Oktober.2007 av Ojda (see edit history) Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
BårdK Svart 6.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Det var ikke så galt Ojda. Har uansett lovet at dette ikke skal koste ny eier noe så dette får jeg ta - det var det første jeg så når det smalt. Det har noe med følelsen av å selge en båt til 800 K å gjøre og så skjer dette på turen til ny eier. Selv om det ikke er min feil så føler man seg både flau og ansvarlig. Så lenge ny eier er innstilt på å fikse dette på en normalt rimelig måte er jeg medgjørlig, vil gjerne at både selger og kjøper skal være fornøyde. Ny eier er også en trivelig kar og det påvirker også min innstilling. Er det ytre forhold som er årsaken så blir det vel uansett en forsikringssak, har egenandel på 6 K om jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Neida, det er hyggelig med folk som holder løfter, det er ikke noen selvfølge lenger. Så får vi bare håpe at det er et fremmedlegeme som sitter rundt aksel/propell, og at det ikke er påført båten ytteligere skade. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
MajorAndy Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Det lyder VÆLDIG meget som den oplevelse jeg havde for et par år siden. Først mærkede jeg en svag vibration. Lidt senere gassede jeg op fra tomgang og der lød et højt smæld så jeg nærmest faldt i vandet af forskrækkelse. Jeg blev tauet ind til havnen og da jeg fik båden opp (Skilsø 33 Arctic) så den sådan ud: Værre var at holderen til akslen (fast aksel) havde løsnet sig og så således ud: Båden tog vand ind gennem hullet og det var et held, at det skete tæt på havnen så jeg undgik større uheld. Årsagen var tilsyneladende, at en støbefejl i den originale propel sammen med galvanisk korrosion havde tæret metallet i en grad, der til sidst ødelagde propellen. Jeg mistænker en nabobåd (fastligger) med et dårligt el-system for at have sat gang i processen. Forsikringen ordnede det! Prisen for ny propel, ny aksel og reperation af aksel-holderen blev i omegnen af 20.000 kroner. Dansken Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 (redigert) Skjedde det samme med en Sandvik 945 i havna her forleden. Han fikk det også på forsikringen. Hvorfor er propellvingen falt av? Skyldes det tæring eller er det ytre påvirkning som har ført til dette? Kankje en matrialsvakhet i propell? Når slikt skjer blir det ofte mer en bare propell som må byttes. Ting løsner. Stevnlager rister løs og man kan få vanninntregning. Det skjedde også på Sandviken`n som jeg nevnte. Redigert 6.Oktober.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 (redigert) Hvordan finner vi ut om problemet er mangel på vannsmøring? Og hva blir i så tilfelle ødelagt? Forutsatt at vibrasjonen beror på manglende vannsmurning kan dette være forårsaket av at rur har blitt slitt noe løs og tettet vanntilførselen til stevnelageret slik at cuttlesslageret ikke har fått saltvannssmørning. Forutsatt at dette kan være årsaken er det bare å fjerne rur og stake opp vanninntaket på selve stevnelageret. Redigert 6.Oktober.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 (redigert) Selv om det ikke er min feil så føler man seg både flau og ansvarlig.Det er slett ikke sikkert det er noe eller noen som har noe ansvar, rett og slett en slik sak som havner på "shit happends"-kontoen. Det skjer fra tid til annen, heldigvis ikke særlig ofte, at en propell kaster et blad uten noen ytre påvirkning. Siden dette skjedde så kjapt etter salg villle jeg nok blitt en smule sur som kjøper om jeg måtte ta hele kosten selv... Redigert 6.Oktober.2007 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
MajorAndy Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 En interessant ting jeg fandt ud af er: Den originale propel var lavet af en legering ved navn mangan-bronze. Men min motor (Yanmar 6LP-STE) havde et moment på 650 Nm, og derfor kan sådan en legering ikke holde. Korrekt propel var derfor lavet af Nibral (legering af nikkel-bronze-aluminium). Jeg fik lavet en ny i USA af Michigan Propellers i Nibral og den sidder stadig på båden... Dansken Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 (redigert) En interessant ting jeg fandt ud af er: Den originale propel var lavet af en legering ved navn mangan-bronze. Men min motor (Yanmar 6LP-STE) havde et moment på 650 Nm, og derfor kan sådan en legering ikke holde. Korrekt propel var derfor lavet af Nibral (legering af nikkel-bronze-aluminium). Jeg fik lavet en ny i USA af Michigan Propellers i Nibral og den sidder stadig på båden... Dansken Sandviken har en VP 41 uten spesielt stort derimoment. Tviler vel på at dette er årsaken til at det skjedde. Har mer tro på at det har vært en matrialsvakhet. ar f.eks proppellen vært bearbeidet på noen måte, endret vridning (pitch)? Redigert 6.Oktober.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Værre var at holderen til akslen (fast aksel) havde løsnet sig og så således ud: Jeg har aldri sett så dårlig innfesting av en propellakselbrakett. Hva slag båt var dette? Kan ikke riktig forstå at det kan ha vært en Skilsø. Men det var jo du som førte båten. Så dette må du jo vite. Har Skilsø hatt flere slike problemer? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 ...og for at alle bådelskere kan sove godt i nat lægger jeg et billede til, der viser båden EFTER reperationen. Klar til nye eventyr.... Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 7.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2007 Det siste bildet var veldig beroligende, MajorAndy. Takk ellers til alle sammen for gode tips, de kan jo også vise seg å bli direkte lønnsomme hva angår en mulig diskusjon med forsikringsselskapet. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 hvordan går det videre her da? Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
BårdK Svart 9.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 Ny eier er "på sjøen" og er tilbake om et par uker. Først da får vi vite hva som er galt. Skal selvfølgelig holde dere oppdatert. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 En interessant ting jeg fandt ud af er: Den originale propel var lavet af en legering ved navn mangan-bronze. Men min motor (Yanmar 6LP-STE) havde et moment på 650 Nm, og derfor kan sådan en legering ikke holde. Korrekt propel var derfor lavet af Nibral (legering af nikkel-bronze-aluminium). Jeg fik lavet en ny i USA af Michigan Propellers i Nibral og den sidder stadig på båden... Dansken Jeg har hør at denne Nibral sammensettningen benyttes fordi man da kan lage propellbladene tynnere(mer effekt med tynne blader). Har aldri hørt om at ordinære propeller ikke tåler belastningen de utsettes for. De har jo tilsvarende tykkere gods. (det står forøvrig en del om dette på hjemmesiden til Progess Ingeniørfirma) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.