MajorAndy Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 Jeg er ikke ingeniør - men jeg har set dette flere steder - fx her: http://www.coastalprop.com/article1.htm "Your first choice is material - bronze or Nibral. Bronze propellers provide outstanding general service, while Nibral is simply a high-strength bronze alloy made of nickel, bronze, and aluminum. It provides greater strength and durability than plain bronze props, but costs roughly twice as much. Still, you may need Nibral if you have high-torque, high horsepower diesel engines, and many new boats come standard with Nibral props these days. Performance with either bronze or Nibral props should be about the same" (og flere andre reference kan findes...) Dansken Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 25.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Da har det vært en dykker under båten (venter i kø for å få den på land) og det mangler et propellblad. Hvordan det har løsnet vet vi foreløpig ingenting om. Verkstedet som skal skal sette på ny propell og foreta justering etc. sender en rapport til forsikringsselskapet mitt så får vi se om forsikringsselskapet tar det eller om jeg må punge ut selv. Dette har vel igjen med å gjøre om hvorvidt det er slitasje eller om noe har kommet borti i propellen? Kan ma se det da? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Jeg har visst ikke fulgt helt med på denne tråden: Hva slags propell er det vi snakker om hvor et propellblad har "løsnet"? Jeg trodde først det var en helstøpt propell, men det er det altså ikke? Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 25.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Nei, si det. Kan vel kanskje være materialsvakhet? Får vel muligens en forklaring fra verkstedet som skal sette på ny propell. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Vær opmærksom på om dette kan skyldes dårlig anodisk beskyttelse. Evt. tæring på grund af en båd i nærheden med "dårlig" landstrøm. Jeg postede billeder af min egen, ødelagte propel i en metallurgi-gruppe og fik bl.a. følgende analyse: "The failure appears to be the result of a crack which developed over time, and gradually incerased in size to the point where there was no longer enough metal left to support the structural load. So the question is, what caused the initial crack, and why did it go undetected for so long? Dezincification is one possible reason. If you have inadequate electrolysis protection from sacrificial zincs on you prop shafts, the zinc in your bronze props will gradually disappear through electrolytic action, and the metal will be weakened leading to structural fatigue, cracking, and failure. Another possibility is that the prop was damaged in some way from striking a submerged object or accidental grounding. That could have lead to a small crack which gradually increased to a large crack and failure." Var et et drev eller eller en fast propel? Andy Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Interessant å få vite årsaken til dette. Om det er tæring eller om det er noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 På Andy`s propell ser man jo tydelig en form for korrosjon på overtflaten også. Vedkommende som opplevde det samme som Andy sa at hans propell ble sort på overtflaten. En annen i havna har 2 motors Fairline. Der er den ene propellen helt klart sortfarget og den andre helt fin. Han har originalanoder. Dvs to stor anoder knyttet til bla ehver sin aksel med sleperingskoblinger. Den en slepekoblingen ordnet han i fjor. Den ble smurt opp og den har nå mye bedre kontakt til aksel. Det var på denne siden propellen var fin. På den siden hvor slepekoblingen ikke var sjekket opp ble propellen sortfarget utvendig. Jeg tok noen bilder etter opptak av min egen båt før rengjøring/skraping. Hadde bare spylt. Synes det meste ser meget bra ut, men var litt overrasket over at sinkene på roret hadde tært mye i forhold til de andre sinkene. Kan det bare være fordi roret ikke er overflatebehandlet der sinkene sitter slik at kontakflaten blir mye større mellom sink og ror? Hadde vært ok med en kommentar fra Ole Petter (fint navn forresten ). Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 26.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Var et et drev eller eller en fast propel?Andy Fast aksling. Trøsten min får være at det nok ikke blir så stor forskjell på å betale egenandel til forsikringsselskap (kr. 6000) og ny propell. Hva det sanns.vis skyldes får jeg ikke vite noe om ny eier har fått opp båten. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 En annen sak er om forsikringen dekker hvis det er snakk om skader pga tæring? Hvis tæringen skyldes dårlig vedlihold på egen båt vil de kanskje krangle? Faller et propellblad av pga "pluttselig ytre påvirking" så dekkes det vel uansett. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Jeg vil sette stor stor pris på å se endel bilder av denne hendelsen BårdK. Jeg er særlig interessert i nærbilder av propellen og anoder i nærheten som porpellmutteranode, akselanode, roranode, trimflapsanode, akterspeilanode, og eventuelt andrre anoder. Videre vil det være fint å få opplyst hvor mye du har ligget for landstrøm, hvor du har ligget, om det har vært andre stålbåter i nærheten og annen viktig informasjon. Dersom du har landstrøm er det fint å få endel opplysninger om hvordan denne er koblet. Jeg kommer sikkert tilbake med flere spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 26.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Olpi, fordi en ny propell antageligvis ikke koster noe særlig mer enn egenandelen er jeg ikke så opptatt av om dette går på forsikring eller ikke og derfor er det ikke noen øk. krise om det er tæring. Roaldbj, når det gjelder dokumentasjon skal jeg skaffe det jeg får tak i, men jeg vil ikke plage ny eiere for mye heller. Men som tidligere nevnt skal det firmaet som skal skifte propell ta bilder og visstnok skrive en rapport med henblikk på mulig forsikringssak. Når det gjelder landstrøm kan dette godt være problemet. Fikk denne båten fra Stavanger i april, uten å ha sett under den. Fikk papirer fra verksted om at den var fin under, samt at de foretok bunnsmøring, sinkskifte og motorservice like før den gikk fra Stavanger. Jeg har faktisk ikke sett båten under etter at jeg fikk den heller - fikk aldri kjøpt meg våtdrakt i sommer . Denne båten var også min første med landstrøm (originalt fra Nimbus, men jeg er dessverre helt grønn på hvilken type og hvordan koblingen er foretatt - siden det har fungert TILSYNELATENDE greit har jeg ikke undersøkt noe nærmere). Etter å ha spurt her på båtplassen ble jeg i vår tipset om at det var bra for batteriene å ha den tilkoblet landstrøm hele tiden når den ikke var i bruk - dette har jo også vært praktisk ifb. med å la kjøleskap kunne stå på med innhold. Ergo har den ligget tilnærmet kontinuerlig med landstrøm, noe som vel også er en medvirkende årsak til at ny eier fant ut at to av batteriene var gått tørre (så vi spleiser på to nye). Det fant han ut etter at båten lå i 3-4 uker uten landstrøm som førte til at to av forbruksbatteriene var flate, mens det tredje var greit, startbatteriet var helt fint (som kanskje betyr at landstrømmen ikke har noe med det å gjøre, obs. obs. jeg er grønn ). Båten har hatt hjemmehavn i Gyssestad Båtforening i Bærum, og jeg kan ikke huske at det har vært noen stålbåter i havna. Til de av dere som forarger dere over min skjødesløshet og mangel på kunnskap om elektrisk osv. og at jeg ikke undersøkte båten mer nøye før jeg kjøpte den, kan jeg berolige dere med to forhold: (1) Jeg kan mye mer om båtteknisk nå enn før jeg ble medlem her og (2) på nybåten har selger lovet meg teknisk og motorteknisk minikurs i forbindelse med overtagelse i mai neste år. Har allerede fått en demo og jeg har faktisk klare amibsjoner om å skifte olje, sink og filtre selv på denne, men så har den et mye bedre tilgjengelig motorrom med en Yanmar i også da . Jeg har foreløpig ikke fått opprettet noe godt kundeforhold til et verksted ennå, men de jeg brukte til motorservice og sinkskifte på den jeg solgte i våres (en Tresfjord 28) hadde faktisk "glemt" skifte av sink, noe som ble oppdaget først etter at båten var på satt på vannet - så det er vel ingen fornuftig vei utenom å lære seg det mest basale selv. Men jeg har tenkt motsatt, sikrere at eksperter gjør det enn at en amatør prøver seg frem. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 29.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 Snakket med ny eier i dag og det var et propellblad som hadde falt av, sannsynligvis grunnet svikt i materialet og ikke som følge av at propellen har vært borti noe eller korrosjon - sinken var helt OK. Totalt kom alt av reparasjoner og løft o.l. på ca kr. 8500, hvorav egenandelen min utgjør kr. 6000. Takstmannen har tydeligvis åpnet for ytre påvirkning som årsak? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 Er det mulig å fa tatt et bilde av propellen hvor det ene bladet har falt av? Det kunne være av interesse å se selve bruddflaten. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 30.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 Skal høre med forsikringsselskapet og ny eier om det finnes et fotografi. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 30.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 Fint det finnes ærlige og redelige selgere og kjøpere som oppfører seg som de har kjøpt brukt båt. (noen kjøpere tror de kjøper nytt noen ganger) Rydda fint opp her "BårdK" Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
BårdK Svart 30.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 Takk for det. Kan legge til at vi også spleiset på to ny batterier og på noe elektriske greier på tilsammen til et par-tre tusenlapper. Strengt tatt ikke kontraktfestet, men en hyggelig gest slik at ny eier får grei båt. Det har også noe med det å selge på høsten å gjøre uten å ta opp båten og uten klargjøring - da er det greit å love at dersom noen overraskeleser dukker opp så får vi ordne det på en måte vi blir enige om. Dersom jeg hadde solgt den til en "som den står-pris" hadde det forholdt seg på en annen måte. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 30.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 Jeg var ute for samme greie for noen år siden. Igrunnen er jo dette helt etter boken. Når hundre - trehundre hester skubber konstant , vil prop.bladene bøyes ørlite fremover. Mere under minst oppe, fordi her vanntrykket halvert. I tillegg passerer vingen bak kjøl/ lagerfot som lager et lite vikk i bladet. Har en i tillegg treblads propell, vil trykket pr. vinge sef. være større. Resultatet er typisk tretthetsbrudd. Dere som har kunnskap om metall-legeringer etc, kan kanskje svare på om en kan se misfarving på propellen (messing-bronse?) som kan indikere at noe er i gjære? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 Bildet fra MajorAndy (innlegg 14) viser et typisk utmatningsbrudd. En ser helt tydelig linjer etter hvert som bruddfronten har beveget seg, inntil det er for lite materiale igjen og en får såkalt plustselig restbrudd. Det er den kornete flaten øverst. Her ser det ut til at det hele har startet fra en overflatefeil nederst på bruddflaten. Det kan godt være at det er en materialfeil fra støpingen. En bør absolutt sjekke propellen sin fra tid til annen mhp. slike overflatefeil og begynnende utmatningssprekker. Disse kan en som regel se som hårfine riss. Det er da en viss sannsynilghet for at en kan oppdage feilen før det kommer til brudd. Det finnes også spesielle metoder for å sjkke mhp. overflatefeil på bronsepropeller (fargeflux), men jeg tror en lupe burde greie seg når det er så små områder som skal sjekkes som her. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
MajorAndy Svart 30.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 Specielt interesserede kan se en stor version af bruddet her: Andy Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 Flott MajorAndy. Jeg har tillatt meg å legge bildet inn her med noe dårligere kvalitet. Det virker på meg som at Radice propellen har klare rosa tegninger og mange tæringspunkter som kan tyde på langvarig korrosjon. Har du sjekket andre skroggjennomføringer og observert om det finnes flere tæringstegn? Det kan eksempelvis være lurt å bruke baugfilblad på innsiden av skroggjennomføringene og se om det er tilløp til rosa farge på messinggjennomføringer. Hvordan så sinkanodene ut på båten? Har du sinkanode på lydpotta som også er tæret? Det er et svært dypt "krater" på øvre del av bruddflaten og midt på propellbladet i forhold til dette bildet. Jeg tror ikke jeg har sett slik tæringsflate så dypt på propellbladet tidligere. Det virker nærmest som at det går tæringsflater symmetrisk rundt dette krateret dypere ned i propellbladet. Kan du fortelle mer om hva spesialistene har sagt om denne bruddflaten? Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 30.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 Har denne båten ligget mye med landstrøm for vedlikeholdslading? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
BårdK Svart 30.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 Min hadde det, men i følge ny eier ser det ikke som om det var synderen. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 Mener du roaldbj at dette kan være et problem med avsinking på denne propellen? Jeg trodde at propeller ikke ble laget i messing med høyt innhold av sink? Ellers kan jeg være enig i at det er en mistenkelig rosa farge til stede. Jeg har ingen spesiell formening om hva som er årsaken til overfletefeilene, men tror nok de har vært sterkt medvirkende årsak til å starte utmatningsbruddet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
roaldbj Svart 30.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 Jeg tror aldri jeg har sett så "aggressivt" parti på en propell tidligere. Det må være en eller annen god foklaring på slitasjen. Radice propellene er jo vanligvis av ypperste kvalitet. Har forstørret bruddflaten ytterligere. Her må det være grunnlag for fagpersonell til å komme med flere forklaringer. Jeg har sett andre noenlunde tilsvarende bruddflater hvor fagpersonell har angitt avsinking som mulig hovedårsak (har ikke artikkelen umiddelbart tilgjengelig). Jeg ville tro at metallurger ganske lett kan stille alternative "diagnoser". Håper at vi får gode forklaringer på fenomenet fremover. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 30.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 (redigert) Dette skete for mig i 2004 - så det er altså en gammel skade. Propellen var 18 måneder gammel! Som alle uheld mener jeg, at der er tale om flere, samvirkende faktorer: Båden (fabriksny Skilsø 33) blev leveret med for lidt zink-anoder. Der var en anode på akslen og på trimflaps men intet på roret eller andre steder. Akselanoden var væk, da jeg fik båden op og der var rustpletter på roret. En båd, der lå ved siden af mig (en Princess 50 fod) fik i samme periode voldsomme skader på sine aksler. Begge aksler måtte skiftes på grund af tæring. Jeg mistænker galvanisk tæring fra enten min båd, Princess'en eller en fastliggende båd, der lå ved siden af os. (en af disse "jeg-er-lidt-kaotisk-og-bor-på-min-selvbyggerbåd"-typer) Der har været en skade (støbefejl eller lignende) som har været arnested for revnen. Således min egen diagnose. Men som tidligere skrevet: Forsikringen dækkede, jeg var glad og båden er solgt i dag. (som man ser på billeder blev den forsynet med ekstra anoder inden den blev søsat.) Redigert 30.Mars.2008 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.