Jump to content

Overplaning - bygge om undervannsskrog eller ei?


Hjortefot

Recommended Posts

Lille Mary Mc Kear oppfører seg alldeles nydelig fra 14-19 GPS-målte knop. Alt over det er, i mine øyne, en risikosport.

Motor og propell er beregnet til max hastighet i underkant av 30.

Årsaken er, i følge undertegnede, at siste fjerdedel av undervannsskroget har en markant konkav form. Det frister unektelig å modifisere slik at jeg kan ha en marsjhastighet rundt 25, spesielt etter at Droll har vært frampå med å si at jeg kan få ut 60 hk av motoren.

Spørsmålet mitt er todelt.

- Hva er lureste måten å bygge om undervannsskroget på?

- Hvor mye vil jeg tape på å gjøre det, siden jeg setter pris på relativt lav planingsterskel i grovere sjø?

 

MVH

Rolf

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Og båten blir umulig å selge.

Dette er egentlig det beste argumentet til å droppe det. Hold båtene stort sett originslr, med mindre du har funnet båten du skal "til du dør" :-)

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Eller hvis du har betalt såpass lite for båten at det ikke betyr noe særlig om du ødelegger den, i så fall kan det være et lærerikt prosjekt å modenifisere den/forandre den

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Enig med Ingar, bedre å kjøpe en båt med skrog som er bygd for mer fart, dette skroget ser ut til å trives best med 20-30hk...

 

Å bygge om skroget kan vel gjøres på 2 måter slik jeg ser det, begge relativt arbeidskrevende. (Og uten garanti for at man oppnår det resultatet man ønsker..)

Enten fylle i/bygge opp det konkave området med sparkel , eller skjære bort plast bakerst på skroget for så å bygge opp igjen med rettere linjer.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...