Jump to content

Overplaning - bygge om undervannsskrog eller ei?

Hjortefot

Recommended Posts

Lille Mary Mc Kear oppfører seg alldeles nydelig fra 14-19 GPS-målte knop. Alt over det er, i mine øyne, en risikosport.

Motor og propell er beregnet til max hastighet i underkant av 30.

Årsaken er, i følge undertegnede, at siste fjerdedel av undervannsskroget har en markant konkav form. Det frister unektelig å modifisere slik at jeg kan ha en marsjhastighet rundt 25, spesielt etter at Droll har vært frampå med å si at jeg kan få ut 60 hk av motoren.

Spørsmålet mitt er todelt.

- Hva er lureste måten å bygge om undervannsskroget på?

- Hvor mye vil jeg tape på å gjøre det, siden jeg setter pris på relativt lav planingsterskel i grovere sjø?

MVH

Rolf

• 2 uker senere...

Eller hvis du har betalt såpass lite for båten at det ikke betyr noe særlig om du ødelegger den, i så fall kan det være et lærerikt prosjekt å modenifisere den/forandre den

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Enig med Ingar, bedre å kjøpe en båt med skrog som er bygd for mer fart, dette skroget ser ut til å trives best med 20-30hk...

Å bygge om skroget kan vel gjøres på 2 måter slik jeg ser det, begge relativt arbeidskrevende. (Og uten garanti for at man oppnår det resultatet man ønsker..)

Enten fylle i/bygge opp det konkave området med sparkel , eller skjære bort plast bakerst på skroget for så å bygge opp igjen med rettere linjer.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...