johnson_90 Startet 23.Januar.2004 Del på Facebook Startet 23.Januar.2004 Har en propell med en del småhakk. motoren er en 9,9 hk. hvor mye/store hakk kan "tillates" før det er fare for skade på akselen/giret ? Hadde tenkt å file vekk de verste "utstikkerne" og slipe den forholdsvis jevn.men det vil fortsatt være en del hakk i den. Nevnte motor er en tohatsu . Hadde ikke tenkt å spandere ny propell på den.- Det er så mye annet å bruke penga på. Sitér dette innlegget Link to post
johnson_90 Svart 26.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2004 Ingen propell eksperter her ? - snodig ! Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 26.Januar.2004 Del på Facebook Svart 26.Januar.2004 Ingen propell eksperter her ? - snodig !Ingar er ekspert på propellere, om det omfatter påhengere vet jeg ikke. Men en propell er vel en propell?? Kanskje Ingar kan hjelpe? Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Marna Svart 26.Januar.2004 Del på Facebook Svart 26.Januar.2004 Det er nok slik at i utgangspunktet bør en propeller være feilfri og testet for god balanse. Så er det nå en gang slik at dette vet man kun når propelleren er ny, eller kommer fra rep. hos propellerverksted. Jo flere hakk, jo dårligere virkningsgrad, hvor mye dette slår ut i praksis, er ikke godt å si, det vil være avhengig av flere ting, ikke minst hvor mye motoren skal jobbe med, og i hvilket turtall. Det kan godt tenkes at en kjører med en propeller, full av hakk og sår, og egentlig ikke merker den store forskjellen på båtens presterende. Hakk og sår i seg selv skader ikke motoren. Det som tar knekken på lager, foringer, drev og pakninger, er ubalanse i propelleren. Hakk og sår kan skape slik ubalanse, men det er ikke sikkert. Har propelleren fått harde slag på en eller flere av bladene, gjerne i kjøreretningen, da vet du at den etter all sannsynlighet er i ubalanse. Alt i alt blir dette et vurderingsspørsmål. Går båten dårligere, kaviterer propelleren mer enn før, vibrerer motoren mer enn før, økt bensinforbruk? Ingen kjede er sterkere enn det svakeste ledd, er det noe som heter. Det er sannsynligvis langt rimeligere å sende av gårde propelleren til rep og balansering, enn det er å skulle bytte simmeringer og pakninger i et undervannshus. HVis du er i den minste tvil, send propellren til Winrace i Arendal. Du får en "ny" propeller for godt under tusenlappen. Det er en god investering. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.