Jump to content

Hvordan heve snekke som er gått under

M/S Bastard

Recommended Posts

Lurer på om noen har noen smarte metoder på og heve ei snekke.

Snekka ligger med halve skroget under vann. Ligger på bunn akter.

Jeg har ikke tenkt og bade :yesnod:

Klarer man og dra opp akterenden med håndmakt til ripa er i vannlinje.

Har elektrisk (220v) Senkepumpe så den skulle ta unna en del.

Smarte (gratis) løsninger ønskes!!

Per Chr

Det første og største spørsmålet er: Kommer det inn mer vann enn du klarer å pumpe ut?

Sagt på en annen måte: hvis båten ligger sånn til at vannet flommer inn etter hvert som du pumper, ja da kan du pumpe til høna går til alters og hanen legger egg.....

Men hvis vannmengden som kommer inn er noenlunde moderat   -   da burde du vel ha en sjanse til å kjøre på med pumpe og litt etter litt se at båten begynner å flyte selv. Eventuelt kan du hjelpe til med litt ekstra løft fra en annen båt hvis det bare er noen centimetere om å gjøre for f.eks å få esingene over vann.

Å hale opp med bil kommer helt an på hvordan terrenget ser ut, men det er vel neppe så flatt og glatt at den løsningen er spesielt god.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Dette høres spennende ut, fortell fortell.. :sailing:

Du kjenner sikkert noen som dykker, megselv; Ingar og sikkert fler på forumet har utstyret som skal til. Heveballonger, laget av f.eks en tom kraftforsekk kan benyttes, sammen med en diger planke. Disse har løfteører som tåler over 1200 kg tilsammen..Traktorslanger og trykkluft er en annen metode, samt tidligere nevnte fat av enten stål eller plast. Disse digre 1000 liters pallecontainerne ckan også nyttes. Kommer litt an på vekta da..

Suzuki

No boat needed..

den tipper jeg kan heves ved bruk av en bensindrevet lensepumpe fra f.eks et utleiefirma. Kanten på båten er over vann såvidt jeg kan se, så å heve denne bør være enkelt. Hva som skjer om isen har frysi fast i skoget ( revning ) er en anne sak. Å ha en diger gassbrenner ( 10- 12KW ) for koking av vann til smelting av is er en bra ide. Dessuten kan du kjøpe sjøsalt i 500 kg sekker,  ( samma som brukes til bla.a vegsalting ) til tining av is. Dyrt er det heller ikke..

Suzuki

No boat needed..

da er løsningen løftetønner, og stropper.

Er det åpen råk rundt båten ? I så fall ville jeg brukt en tønne ( evt 2 ) på hver side, og stropper under skroget. ( f.eks jekkestropper til lastebil, tåler 4 tonn og kan lett regulere lengden.

Da blir løsningen å fylle tønnene med vann, slepe de til rett sted ( evt legge de på rett sted å pumpe vann inn i de ) og så senke de. Deretter legger man stropper under båten og rundt tønnene. Deretter presses vannet ut med trykkluft, og hele stasen hever seg. Om du har tilgang til strøm kan en kompressor brukes. Hvis ikke er lån av trykkluftsflasker tingen. Går ca 3000 liter med luft i en flaske, så kjempemange trenger du ikke.

Såfort kanten er over vannflaten gjelder det å pumpe, som bare f... Da kan en bensindrevet pumpe gjøre susen. De elektriske b :lol:lir tuslete i forhold, hvis man ikke har tilgang til 3 faset strøm da.

En slik redningsaksjon er et passende kameratprosjekt, greit å være noen til lempe ting, tappe luft på sb / bb side osv osv.. Dessuten tenker fler hoder bedre enn ett. Har aldri vært med på noe slikt selv, men holmestrand er ikke SÅ langt unna.. Har komplett dykkerigg, tilhenger, stropper og taljer. Masse tau, kjetting og planker har jeg også.., men god tid har jeg egentlig ikke.. Men morsomme prosjekter er det vel tid til eller ?

Blir noen andre fra Baatplassen med om Bastard 3000 spør ? I så fall blir jeg med også.. For jeg forstår det som om dette er en båt du vurderer å kjøpe så og si " på rot " eller skal vi si "på bunn " ? :sailing:

Suzuki

No boat needed..

Hvorfor ikke bestille en kranbil til å løfte hele båten rett på land? Den veier antageligvis mye nå som den står full av vann, men de største kranene har vel en løftekapasitet på 6 tonn +... Egenvekten på båten er vel ikke mer enn 2,5 - 3 tonn!? Ser ut som en 21 - 23 foter ?

Evt. få kranbilen til å " holde " båten i vannlinja mens du lenser? Hvis det lar seg gjennomføre ville jeg tro at det er den letteste måten.  :sailing:

Blir noen andre fra Baatplassen med om Bastard 3000 spør ? I så fall blir jeg med også.. For jeg forstår det som om dette er en båt du vurderer å kjøpe så og si " på rot " eller skal vi si "på bunn " ? :yesnod:

Suzuki

Vel, kjøpe og kjøpe! 500,- må vel være passe :puke:

Nå som den er gått ner er det jo litt ekstra som må gjøres.

Motor må tømmes for vann, men den starter nok igjen.

Det som er noe dritt er hvis det blir kaldt igjen, da er det ikke sikkert den båten er noe mer og ha!

Hvis det blir noe av sier jeg ikke nei takk til hjelp :sailing:

Hvorfor ikke bestille en kranbil til å løfte hele båten rett på land? Den veier antageligvis mye nå som den står full av vann, men de største kranene har vel en løftekapasitet på 6 tonn +... Egenvekten på båten er vel ikke mer enn 2,5 - 3 tonn!? Ser ut som en 21 - 23 foter ?

Evt. få kranbilen til å " holde " båten i vannlinja mens du lenser? Hvis det lar seg gjennomføre ville jeg tro at det er den letteste måten.  :sailing:

Tror den ligger litt langt ifra for en kranbil. Men uansett må jeg jo under for og få stroppen rundt. Brrrrrr.

Vanlig takst for denne typen redningsoppdrag er vel noen  :sailing::yesnod: etter ( evt ) vel utført oppdrag..

Men som noen er inne på, en diger kran, bil eller mobil, gjør nok susen. Da får du den rett på tilhenger også om det er ønskelig. Dermed kan du lettere få den et sted der du kan konservere motoren osv. For DET trengs nok, spesielt om den er full av vann....

Suzuki

No boat needed..

å utti vannet nå, krever tørrdrakt.Basta bom. Hvis ikke fryser du ihel ( nesten ).

Dykka litt i fjor vinter, 20 blå i lufta og 2 kalde i vannet ned til ca 10 meter før man var på null, krever sitt av ustyret. Var ikke vondt med en varm kopp te / sjokolade når man var vel på land igjen, og evt. varme pølser el.l.

Suzuki

No boat needed..

Dette skal man passe seg litt for. Selv om båten er konstruert for å holde vannet ute, er det ikke sikkert den er dimensjonert for å holde det samme vannet inne. Belastningen på nagler osv. kan bli så stor at det rett og slett revner i bordgangene.. Husk at vannet da presser UTOVER stikk imot det båten er konstruert for å tåle..

Suzuki

No boat needed..

Dette skal man passe seg litt for. Selv om båten er konstruert for å holde vannet ute, er det ikke sikkert den er dimensjonert for å holde det samme vannet inne. Belastningen på nagler osv. kan bli så stor at det rett og slett revner i bordgangene.. Husk at vannet da presser UTOVER stikk imot det båten er konstruert for å tåle..

Suzuki

løfter bare sånn at man kan lense uten at det kommer mer vann inn!

Da er presset like stort ute som inne.

enig. Trodde planen kunne være å løfte hele båten på land, med vann og alt...

En DIGER mobilkran koster mindre enn man tror. har bestillt kran til nedheising av maskina i INITIUM. Kunne løfte 1 tonn på 20 m arm ( bilmontert kran ) Tok omlag 650 kr for denne jobben, tilsvarende en times jobb med kjøring til og fra. Ikke ille det, alternativet var å slite i timesvis for å få maskina ned ..

Suzuki

No boat needed..

Blir noen andre fra Baatplassen med om Bastard 3000 spør ? I så fall blir jeg med også.. For jeg forstår det som om dette er en båt du vurderer å kjøpe så og si " på rot " eller skal vi si "på bunn " ? :seeya:

Suzuki

En skal passe seg for å møte noen man treffer på nettet sier polti.

Det kan være stygge menn.

Spøk til side, hvor ligger båten?

Store Norske Kullseilingskompani.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...