Jump to content

Hvordan heve snekke som er gått under

M/S Bastard

Recommended Posts

Ett annet jæ... godt forslag er å kjøpe skøyta mi og bruke vinsjen  på dekk til å heve ræva på  snekka. denne løsningen koster bare 70000!

:flag: :flag: :seeya::lol:

Ikke dumt det. :crazy: Får se hvordan den saken utarter seg og. (i nær fremtid håper jeg)

vel, forutsetningen for at hevert skal funke er høydeforskjell. Tror problemet vil bli verre og ikke bedre hvis din metode følges..

Bastard 3000, hvor dypt er det på plassen ? Står man der i dykkerdrakt, eller trenger man svømmeføtter ??

Suzuki -  ut å shoppe litt tror jeg

No boat needed..

Nei, seriøst... på en så gammel båt hadde jeg prøvd å lage ett pent hull under dolbordet, for å trekke et stramme band gjennom. Festet tønner i båndet  på siden og trekt tønnene under vann. hvis oppdriften er stor nok vil båten heve seg nok til at du kan begynne å lense.  Båten veier vel bare 1/3 av opprinnelig  vekt under vann? dette er vel det billigste du kan gjøre hvis du kommer til

Espen

vel, forutsetningen for at hevert skal funke er høydeforskjell. Tror problemet vil bli verre og ikke bedre hvis din metode følges..

Bastard 3000, hvor dypt er det på plassen ? Står man der i dykkerdrakt, eller trenger man svømmeføtter ??

Suzuki -  ut å shoppe litt tror jeg

Jeg vil tippe en dybde på rundt 2 meter!

Prosjekt er herved avsluttet!

Eier forlangte 15 000,- :sleep::eek:

Jeg tilbydde 1500,- maks!

Vel vel, jeg er nå klar for nye utfordringer :lol:

Må vel være en av gutta på brygga i Holmestrand som eier den vel , til den prisen må han ha fått i seg mye frostveske ,  :seeya: Bastard , mange båter skal du ha da ?  :cheers:

Hilsen Kaptein på Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Må vel være en av gutta på brygga i Holmestrand som eier den vel , til den prisen må han ha fått i seg mye frostveske ,  :seeya: Bastard , mange båter skal du ha da ?  :cheers:

Hilsen Kaptein på Tine II

Får vel aldri nok av båt. :sleep:

Ser jeg noe som er intressant så må man jo undersøke sakene, ikke sant!

• 1 måned senere...

Har ikke gitt helt slipp på denne snekka enda. Men nå ligger den jo under.

Skroget ser veldig bra ut. Men han får aldri 15000,- for den. Jeg gir 500,- hvis ikke så må han snart betale for at Holmestrand småbåthavner tar den opp! Og da blir det ikke billig!

Bilde

Dette synet er bare trist.

Tvangsheving?

Ja det er trist!

Jeg snakket med Holmestrand Småbåthavn og de sa at den måtte opp! Den ødelegger brygga der den ligger. Har han ikke forsikring så må han dekke alt av egen lomme. Men det må han kanskje uansett da forsikring ikke dekker eiers dumhet!

Trist syn  :yesnod:

Minner meg litt om en trebåt jeg hadde en gang....

Strategien må være å få løftet snekka såpass at man kan lense den med en kraftig lensepumpe. Det burde ikke være umulig å få til, enten v.h.a. heveballonger, oljefat e.l., eller en lastebil med kran.

Hvordan er isforholdene i havna?

Ang. prisen så ser den jo veldig forhandlingsbar ut. Hvis båtforeningen har satt en dato for når båten må vekk før de fjerner den for eiers regning har du litt bedre muligheter.

GeirKS

Hvis det blir noe av at jeg tar den så hadde jeg tenkt og legge en bjelke oppunder dollborda, og stroppe den til kran. På den måten så får jeg kanskje løftet den opp i vannflata for og lense.

Isen er borte litt utenfor bilde. så noen dager til med mildvær burde det meste være borte!

Men jeg får se om eier skal ha båten eller ikke.

Blir den satt på land så blir den nok ødelagt, evt ribbet for motor/utstyr.

Senk gjerne noen vannfylte oljefat under som du stropper fast. Disse tømmer du for vann ved hjelp av trykkluft. Tror nok at båten da blir liggende over vannlinja slik at du kan tømme resten. Lykke til

Mvh jonkare

Jeg må bare si at jeg beundrer arbeidsviljen/lysten din bastard3000.

Viljen er der men lysten hender glimrer med sitt fravær :lol:

Den snekka er det i grunn ikke noe særlig arbeid med. Motoren må jo gåes over men det skal ikke være store saken.

Snekka var tenkt som ekstra båt hvis jeg ikke skulle bli ferdig med prosjektet mitt. :lol:

Hørte jeg noe i retning av fler-båteri? Nå begynner det å ligne! Bedre med to båter enn en båt. Bedre med tre båter enn to båter. osv. :lol:

Får slå meg opp som skikkelig reder, hvis jeg har råd til flere båtplasser da!

Men nå utvides båthavna i Holmestrand, så da blir nok plass.

Det er bare det at innskudd er så dyrt :lol:

• 1 år senere...

Lite artig når båten synker,men etter det jeg forstår så er det kun akter enden som ligger under,og om du da kunne fått en lang stropp under baugen og dratt den bakober,og så brukt en krane/talje til å løfte akter enden opp til vannlinjen burde du kunne lense den med en god pumpe elektrisk el bensindrevet. Slike får man låne av brannvesenenet evt leie av firma som driver med utleige av allt mulig. :confused:

Uansett hva du gjør for å heve snekka og uansett hvor stor kran du kan få tak i, så vær klar over følgende: En slik trebåt er konstruert for å tåle (vann)trykk utenfra. Hvis du løfter den opp med ei kran MÅ vannet ut av båten i (minst) samme tempo som båten hever seg, ellers vil vanntrykket INNE I BÅTEN kunne sprenge hele konstruksjonen!

Tro meg - jeg har sett det med egne øyne - og gjett om reder'n strigråt!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...