Jump to content

"Nødmotor" til cabincruiser?


ter-av

Recommended Posts

Noen som har erfaring med å bruke en liten påhengsmotor som nødmotor? Vil en 4-6 hk motor kunne hektes bak på badeplattformen og være tilstrekkelig for å manøvrere inn i en nødhavn dersom man får full stopp på en båt som veier 3500 kilo? Noen gode tips?

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med å bruke en liten påhengsmotor som nødmotor? Vil en 4-6 hk motor kunne hektes bak på badeplattformen og være tilstrekkelig for å manøvrere inn i en nødhavn dersom man får full stopp på en båt som veier 3500 kilo? Noen gode tips?

Hei

Du kan banne på at motorstopp skjer når det minst passer, eksempelvis

mye vind og sjø. :sailing:

Jeg tror jeg heller ville brukt pengene på VHF og drivanker.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

samt et ekstra anker eller 2, skikkelig tunge med bra med kjetting, og ekstra L A N G E tau.

2 x 50 m er minimum, under benker og køyer kan jeg glatt trylle frem 3 x 50 meter, utover det vanlige ankringsgodset. Ved innsjakling av vekter på hver skjøt, daumenn eller en dregg tror jeg at jeg kan ankre trygt ved et havari. Men ved stopp i skipsleia er det greit å komme seg litt vekk før en lar ankeret går da...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

:sailing:

 

Du sier ikke hvilken båttype det gjelder, men jeg vil tro at riktig plassert på dorgebrakett ville en 9,9 HK (15 !) være kraftig nok under normale værforhold. Brukte selv en 6 HK på Finnsport 540 DC, og det holdt i massevis. Fikk aldri bruk for den -- håper du heller ikke får det!

Men du føler deg langt tryggere når du vet den er der! :yesnod:

mvh

JanS m/y Gygra

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

stooor forskjell på en 4 HK og en 9,9 ( 15 ) Den siste gjør nok susen, men den første .. ?

Hadde 4 HK på min første seilbåt. 21 fot og 1800 kg var nok det, greit på flatt vann, en pine i motsjø.

En båt på 3500 kg er ikkeno`problem, det er vindfanget som er problemet ...

 

Husk også at en kortstammet motor ( f.eks en motor fra jolla ) ikke så lett " rekker ned til vannet". Derfor en en hev-senk brakett påkrevet. Dennne er ikke dyr, men å montere den uten at den herper uteseendet på båten kan være en utfordning..

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

samt et ekstra anker eller 2, skikkelig tunge med bra med kjetting, og ekstra L A N G E tau.

2 x 50 m er minimum, under benker og køyer kan jeg glatt trylle frem 3 x 50 meter, utover det vanlige ankringsgodset. Ved innsjakling av vekter på hver skjøt, daumenn eller en dregg tror jeg at jeg kan ankre trygt ved et havari. Men ved stopp i skipsleia er det greit å komme seg litt vekk før en lar ankeret går da...

 

Suzuki

Hei

Er man i nød, så er man i nød. :sailing:

Sannsynligheten for å få raskere hjelp hvis man ligger midt i leia er stor.

Gitt at du har en VHF og får gitt melding om det.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Har en bekjent som kom seg hjem med en Fanatsy 37 fra syd for Strömstad til Son ved hjelp av jollemotoren på 4 hk. Fremdriftsmotoren hadde streiket og det var ikke vind. Nå er det jo ikke seilbåter som har den verste krisen når jernfokka streiker. Og det er klart, kan man greie en situasjon uten å behøve å alarmere noen, er vel det være det beste. 1

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill. En av dere spurte hva slags båt jeg har - det er en Nidelv 28. Vurderer nå å kjøpe meg en jolle med Suzuki 5 hk, og spørsmålet var altså om denne motoren kunne fungere som en nødmotor også.

 

En annen av dere anbefalte VHF og drivanker. Joda, det er på plass - men det kunne jo være greit å kunne komme seg i havn uten å måtte bry andre i et nødstilfelle.

 

Erfaringen som tilsa at det går an å komme seg fra Strømstad til Son på denne måten høres jo positivt ut. Noen flere som har erfaringer?

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 4 hk på min 22 fots trebåt (helplaner) den minste vind så har jeg ikke tjangs, må nok skaffe meg minimum 6 hk eller aller helst 8 tror jeg. Noen som har noen mening om hvor mye sterkere en 6hk er kontra en 4hk??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 4 hk på min 22 fots trebåt (helplaner) den minste vind så har jeg ikke tjangs, må nok skaffe meg minimum 6 hk eller aller helst 8 tror jeg. Noen som har noen mening om hvor mye sterkere en 6hk er kontra en 4hk??

50 % ?   :cheers::seeya:

 

Seriøst, jeg mener også du bør satse på en minimum 6 HK. Dette ersom regel 2 sylindrete motorer, de har som regel bedre skyvekraft. En egen propell for høyere "thrust" vil også hjelpe. Vi hadde det på seilbåten vår, og den gjorde susen.. Langt bedre skyvekraft, og ikke minst langt bedre reversegenskaper / manøvreringsegenskaper. Til en sånn liten tass koster ikke en ekstrapropell mange kroner, og er absolutt verd pengene.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hvis du først skal ha en ekstra påhenger med ombord til bruk til jolle så er det bare dumt å ikke ha en ekstra brakett slik at denne kan brukes i nødsfall. Skjønner ikke helt at mange har en påhenger på ripa men ingen brakett på badeplattformen den kan henges på.

 

Klart at du sliter hvis det er stor sjø men problemer kan du få på flatt hav også. Ikke nødvendigvis rare kraften som skal til få å endre kursen på båten litt slik at du går klar av de skjærene du driver ned mot.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det går nok greit å få båten i havn i pent vær og smul sjø. Men jeg ville ikke hatt for store forhåpninger i litt ruskevær. Vindfang har vært nevnt. En annen ting er at en kortstammet motor plassert langt nede på akterspeilet kan drukne av bølger (medsjø) som bryter.  :diving

/MS

Link to post
Share on other sites

Kanskje dumt dette her ,men prøver meg :lol:

Hvis du  har jolle, hvorfor ikke slepe båten da :eek:

 

En har vel ikke det beste utsynet når man evt. står på kne på badeplattformen? :smiley:

Sikkert mulig hvis været ikke er for ille

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Kanskje dumt dette her ,men prøver meg :lol:

Hvis du  har jolle, hvorfor ikke slepe båten da :eek:

 

En har vel ikke det beste utsynet når man evt. står på kne på badeplattformen? :smiley:

 

Det gir en helt annen kraft at motoren dytter bak på den tunge båten enn at den prøver å trekke båten med en liten jolle. Sikkert noen som kan forklare hvorfor.

 

Stiller du friksjonsskruen på påhengeren til litt stram kan den stå i midtstillingen mens du styrer med båtens vanlige ror.

Link to post
Share on other sites

...og forøvrig er en jolle svært vanskelig å styre når den skal taue noe tungt - og dermed sakte.

visst kan det vare svårt o dra en litt större båt med eksempelvis en gummibåt,

har en kompis med Maxi95 som fikk motorhaveri på Laesö!

 

han puffade (eller 'pushade') hem '95an  fra Laesö til Göteborg!  :lol:

 

han sa det fanns ikke tilstymmelse til vind, havet låg spegelblankt, o hjem måste

han, annars er det veldi dejligt på Laesö !    :smiley:     :eek:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...