ter-av Startet 23.Januar.2004 Del på Facebook Startet 23.Januar.2004 Noen som har erfaring med å bruke en liten påhengsmotor som nødmotor? Vil en 4-6 hk motor kunne hektes bak på badeplattformen og være tilstrekkelig for å manøvrere inn i en nødhavn dersom man får full stopp på en båt som veier 3500 kilo? Noen gode tips? Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 23.Januar.2004 Del på Facebook Svart 23.Januar.2004 absolutt. En forutsetning dog. Ingen vind, bølger eller strøm. I så fall kan du glemme det. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
giver Svart 23.Januar.2004 Del på Facebook Svart 23.Januar.2004 Noen som har erfaring med å bruke en liten påhengsmotor som nødmotor? Vil en 4-6 hk motor kunne hektes bak på badeplattformen og være tilstrekkelig for å manøvrere inn i en nødhavn dersom man får full stopp på en båt som veier 3500 kilo? Noen gode tips?HeiDu kan banne på at motorstopp skjer når det minst passer, eksempelvis mye vind og sjø. Jeg tror jeg heller ville brukt pengene på VHF og drivanker. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 23.Januar.2004 Del på Facebook Svart 23.Januar.2004 samt et ekstra anker eller 2, skikkelig tunge med bra med kjetting, og ekstra L A N G E tau. 2 x 50 m er minimum, under benker og køyer kan jeg glatt trylle frem 3 x 50 meter, utover det vanlige ankringsgodset. Ved innsjakling av vekter på hver skjøt, daumenn eller en dregg tror jeg at jeg kan ankre trygt ved et havari. Men ved stopp i skipsleia er det greit å komme seg litt vekk før en lar ankeret går da... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
JanS/EIR Svart 23.Januar.2004 Del på Facebook Svart 23.Januar.2004 Du sier ikke hvilken båttype det gjelder, men jeg vil tro at riktig plassert på dorgebrakett ville en 9,9 HK (15 !) være kraftig nok under normale værforhold. Brukte selv en 6 HK på Finnsport 540 DC, og det holdt i massevis. Fikk aldri bruk for den -- håper du heller ikke får det! Men du føler deg langt tryggere når du vet den er der! mvh JanS m/y Gygra Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 23.Januar.2004 Del på Facebook Svart 23.Januar.2004 stooor forskjell på en 4 HK og en 9,9 ( 15 ) Den siste gjør nok susen, men den første .. ? Hadde 4 HK på min første seilbåt. 21 fot og 1800 kg var nok det, greit på flatt vann, en pine i motsjø. En båt på 3500 kg er ikkeno`problem, det er vindfanget som er problemet ... Husk også at en kortstammet motor ( f.eks en motor fra jolla ) ikke så lett " rekker ned til vannet". Derfor en en hev-senk brakett påkrevet. Dennne er ikke dyr, men å montere den uten at den herper uteseendet på båten kan være en utfordning.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
giver Svart 23.Januar.2004 Del på Facebook Svart 23.Januar.2004 samt et ekstra anker eller 2, skikkelig tunge med bra med kjetting, og ekstra L A N G E tau. 2 x 50 m er minimum, under benker og køyer kan jeg glatt trylle frem 3 x 50 meter, utover det vanlige ankringsgodset. Ved innsjakling av vekter på hver skjøt, daumenn eller en dregg tror jeg at jeg kan ankre trygt ved et havari. Men ved stopp i skipsleia er det greit å komme seg litt vekk før en lar ankeret går da... Suzuki HeiEr man i nød, så er man i nød. Sannsynligheten for å få raskere hjelp hvis man ligger midt i leia er stor. Gitt at du har en VHF og får gitt melding om det. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 23.Januar.2004 Del på Facebook Svart 23.Januar.2004 Har en bekjent som kom seg hjem med en Fanatsy 37 fra syd for Strömstad til Son ved hjelp av jollemotoren på 4 hk. Fremdriftsmotoren hadde streiket og det var ikke vind. Nå er det jo ikke seilbåter som har den verste krisen når jernfokka streiker. Og det er klart, kan man greie en situasjon uten å behøve å alarmere noen, er vel det være det beste. 1 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ter-av Svart 23.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2004 Takk for innspill. En av dere spurte hva slags båt jeg har - det er en Nidelv 28. Vurderer nå å kjøpe meg en jolle med Suzuki 5 hk, og spørsmålet var altså om denne motoren kunne fungere som en nødmotor også. En annen av dere anbefalte VHF og drivanker. Joda, det er på plass - men det kunne jo være greit å kunne komme seg i havn uten å måtte bry andre i et nødstilfelle. Erfaringen som tilsa at det går an å komme seg fra Strømstad til Son på denne måten høres jo positivt ut. Noen flere som har erfaringer? Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 23.Januar.2004 Del på Facebook Svart 23.Januar.2004 Jeg har en 4 hk på min 22 fots trebåt (helplaner) den minste vind så har jeg ikke tjangs, må nok skaffe meg minimum 6 hk eller aller helst 8 tror jeg. Noen som har noen mening om hvor mye sterkere en 6hk er kontra en 4hk?? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 23.Januar.2004 Del på Facebook Svart 23.Januar.2004 Jeg har en 4 hk på min 22 fots trebåt (helplaner) den minste vind så har jeg ikke tjangs, må nok skaffe meg minimum 6 hk eller aller helst 8 tror jeg. Noen som har noen mening om hvor mye sterkere en 6hk er kontra en 4hk??50 % ? Seriøst, jeg mener også du bør satse på en minimum 6 HK. Dette ersom regel 2 sylindrete motorer, de har som regel bedre skyvekraft. En egen propell for høyere "thrust" vil også hjelpe. Vi hadde det på seilbåten vår, og den gjorde susen.. Langt bedre skyvekraft, og ikke minst langt bedre reversegenskaper / manøvreringsegenskaper. Til en sånn liten tass koster ikke en ekstrapropell mange kroner, og er absolutt verd pengene. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 24.Januar.2004 Del på Facebook Svart 24.Januar.2004 Hvis du først skal ha en ekstra påhenger med ombord til bruk til jolle så er det bare dumt å ikke ha en ekstra brakett slik at denne kan brukes i nødsfall. Skjønner ikke helt at mange har en påhenger på ripa men ingen brakett på badeplattformen den kan henges på. Klart at du sliter hvis det er stor sjø men problemer kan du få på flatt hav også. Ikke nødvendigvis rare kraften som skal til få å endre kursen på båten litt slik at du går klar av de skjærene du driver ned mot. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonette Svart 26.Januar.2004 Del på Facebook Svart 26.Januar.2004 Hei. Det går nok greit å få båten i havn i pent vær og smul sjø. Men jeg ville ikke hatt for store forhåpninger i litt ruskevær. Vindfang har vært nevnt. En annen ting er at en kortstammet motor plassert langt nede på akterspeilet kan drukne av bølger (medsjø) som bryter. :diving Sitér dette innlegget /MS Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 26.Januar.2004 Del på Facebook Svart 26.Januar.2004 Kanskje dumt dette her ,men prøver meg Hvis du har jolle, hvorfor ikke slepe båten da En har vel ikke det beste utsynet når man evt. står på kne på badeplattformen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 26.Januar.2004 Del på Facebook Svart 26.Januar.2004 Kanskje dumt dette her ,men prøver meg Hvis du har jolle, hvorfor ikke slepe båten da En har vel ikke det beste utsynet når man evt. står på kne på badeplattformen? Sikkert mulig hvis været ikke er for ille Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 26.Januar.2004 Del på Facebook Svart 26.Januar.2004 Kanskje dumt dette her ,men prøver meg Hvis du har jolle, hvorfor ikke slepe båten da En har vel ikke det beste utsynet når man evt. står på kne på badeplattformen? Det gir en helt annen kraft at motoren dytter bak på den tunge båten enn at den prøver å trekke båten med en liten jolle. Sikkert noen som kan forklare hvorfor. Stiller du friksjonsskruen på påhengeren til litt stram kan den stå i midtstillingen mens du styrer med båtens vanlige ror. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 26.Januar.2004 Del på Facebook Svart 26.Januar.2004 ...og forøvrig er en jolle svært vanskelig å styre når den skal taue noe tungt - og dermed sakte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 26.Januar.2004 Del på Facebook Svart 26.Januar.2004 ...og forøvrig er en jolle svært vanskelig å styre når den skal taue noe tungt - og dermed sakte. visst kan det vare svårt o dra en litt större båt med eksempelvis en gummibåt, har en kompis med Maxi95 som fikk motorhaveri på Laesö! han puffade (eller 'pushade') hem '95an fra Laesö til Göteborg! han sa det fanns ikke tilstymmelse til vind, havet låg spegelblankt, o hjem måste han, annars er det veldi dejligt på Laesö ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.