Jump to content

Skade ved opptak med kranbil - hvem er ansvarlig ?

Slagskibet

Recommended Posts

Regnet nå med at dette med gode merker for seilbåtdrevet var standard på alle dyre båter, på min billigbåt er dette selvsagt merket av på begge sider av skroget... Selvsagt så følger det også med en løfteinstruks som fremlegges kranføreren som sider hvor tygdepunket i båten ligger og hvor stråppene skal plasseres...

Slike ting er muligens for mye forlangt på andre merker, men for kvalitesbåter er det en selvfølgelighet at all dokumentasjon er i orden...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

På seilbåter burde kanskje slik merking være unødvendig,

Det stemmer sikkert vil jeg tro... siden seilbåter ikke har hverken drev eller aksel som kan stikke ut fra skoget på de merkeligste plassene slik som motorbåter har...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

AhAaaa, så det var derfor "min" kranbilfører ba MEG feste stroppene og på-se at alt var klart til å hive opp :rolleyes: :rolleyes:

Hadde skjedd noe skade DA (med mindre krana eller bilen hadde sviktet), well, da hadde det vært MIN feil??

Det er feil. Jeg kjører til daglig mobilkran. Og kranfører er ansvarlig for skader som oppstår under opptak. Selv om du hadde brukt dine egne stropper og løfteåk så hadde kranfører fått skylden. For kranfører skal forvisse seg om alt er forskriftsmessig i orden og at løftet skjer uten skade.

Jeg syns også noen kranbiler har for smale åk, slik at det klemmes mye på skroget.

Det har jeg ikke helt sansen for

Man trenger ikke åk. Bruker aldri det jeg. Har kjettingskrev på 8 meter pluss stropper som er 16 meter lange. Nesten ikke belastning på skroget:-) Har løfta på Princess, min egen snekke og Colin Archer...

Redigert av enter4u (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...