Jump to content

Årets blåskjell og rur dyrker ?


Slagskibet

Recommended Posts

img_2164.jpg

 

Et høyst uvanlig sted å ha groe på Slagskibet, men det skulle bli værre....

 

 

img_2165.jpg

 

Trimsylindrene er nesten like tjukke som en telefonstolpe og ei fin kake med blåskjell trives godt under propellen.

 

Skikkelig lekkert er det blitt. I morgen ryker propellen av ,den var helt dekket av rur og trenger litt ordentlig pleie nå. Av det som var så stort at det kunne

samles opp så ble det veid til til nesten 2 kg ! Så mye groe har jeg aldri hatt på båten, men så har den aldri vært så lite brukt noengang heller. 2007 sesongen

har vært et elendig kapittel.

Link to post
Share on other sites

Ikke helt til topic, men jeg spør alikevel.

Ser at du har baugpropell, det slår meg at av antall 25 fotere utstyrt med dette hjelpemiddelet må Skilsø 750 være høyt opp på lista . Er denne båten spesielt følsom for vind eller er det tilfeldig at det er slik.

 

Liker båten :flag: og har derfor lest et stort antall annonser av tilsalgs annonser og har heftet meg med akkurat dette

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at denne båten er utstyrt med baugpropell er ganske enkelt at på forrige båtplassen så var det så langt å bakke ut at det var et mareritt ved vind fra ugunstige retninger. Det var ikke plass nok til å snu heller annet enn ved ideelle forhold. Generellt for denne båten vil jeg påstå at den lystrer ikke ror ved bakking og den har et svært vindfang ifht lengden. Den er høyere enn en del 30 fotere. Du trenger ikke vispen til daglig men den er gyselig kjekk å ha pga vindfanget.

Som en liten kuriositet så er Geir sin båt den 1ste Skilsø 750 i Norge utstyrt med baugpropell, Slagskibet er nr. 2. Jeg pønsker på en grusom hevn for dette nederlaget :smash::wink:

Redigert av Slagskibet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke mye blåskjell så lenge man prater om kg.

Her måler vi mengden på to forskjellige måter, kubikk og tonn.

 

(Neida)

 

I fjor hadde jeg såpass mye blåskjell under at jeg fylte opp et fat på 50 liter, da hadde båten ligget ute 3 mnd.

I år vet jeg ikke hvordan det er, men jeg tror faktisk det er bedre.

Link to post
Share on other sites

Hadde båten i krana denne uke , den hadde grodd mye på baugtrøster og akslingen . Der var det rimelig fult med hvite ruer og under flapsa var det mye , bortsett fra det var selve båten helt ren å pen etter å ha liggi ute siden april /mai i fjor. Ser andre som tar opp om dagen , dem er nesten nedgrodd dem fleste . Bruker jo båten endel jeg , tipper det hjelper på også var den skrapa ned og tatt fra bunn av i fjor. Veit ikke om det har noe å si men , blei nå gjort . Etter at jeg fikk av guffa på akslingen og trøster , merka jeg stooor forskjell . Trøsteren dytta skuta ut på en snæpp og farta var det merkbar forskjell på , da hadde jeg ruer på akslingen og jernet og under flapsa . Enda merka jeg så stor forskjell på farta , marsjer i 9.5 kn på 1.600 omdreininger og før jeg tok opp måtte jeg opp i borti 1.900 . Merker det vel på forbruk og tipper jeg .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Vel. Derom strides de lærde vil jeg tro ? Minste motor du burde kjøpe er nok Volvo Penta TAMD 30 på 105 hk. Men det er jo en gammel motor så regn med at "moroa" kan komme når som helst. Det er en del båter med TAMD 31 med 124 hk på markedet. Etter mitt syn et bedre utgangspunkt selv om det forlanges mere for båtene.

Jeg har en Volvo TAMD 31L på 124 hk som gjør 18,94 knop målt på gps med behagelig kjølevannstemp på 90 grader ved 3900 rpm. Geir vet jeg marsjer 15 knop uten problem. Jeg marsjer til vanlig 13 knop. Aanton på forumet her har en TAMD 31 på hele 144 hk, han er nesten luftbåren :eek:

Link to post
Share on other sites

Tok opp båten for ca 2 uker siden. Det var utrolig mye rur og blåskjell på drev og trimflaps, og ellers var det mye groe i vannlinjen.

Men jeg var positivt overasket over hvor lite groe og rur det var der båten var bunnsmurt. ( bare litt rød sleipe, som lett lot seg spyle av

med høytrykksspyleren)

Bunnsmurte i år med bunnsmurning fra Biltema (hvit), og der det var groe i vannlinjen var faktisk over bunnsmurningen. :yesnod:

Så jeg ser ingen grunn til ikke å spare noen kroner på bunnsmøringen til neste sesong også, men jeg skal sette av vannlinjen litt høyere på skroget :smash:

 

Knut

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Jeg satt ny personlig rekord i rurdyrking denne sommeren:

rur.jpg

 

Og dette er ETTER høytrykksspyling. :sad:

 

Er det noen som har tips om hvordan dette bør angripes? Saltsyre er ihvertfall kjøpt inn. Så planen er dynke ruren litt med syre, vente en stund og (forhåpentligvis) spyre bort det verste.

Link to post
Share on other sites

Saltsyre er aggressivt ja, men effektivt er det! Brukte dette selv til å fjerne mengder av rur på propellen i vår, og selv med dette måtte det 8-10 påføringer til samt lett pussing med smergelpapir til slutt.

 

Ellers kan man også bruke eddik etter hva jeg har hørt, men må da beregne lenger virketid. Ville da ha surret det hele inn i filler, påført disse eddik og latt det stå en time eller to.

 

Smurte inn propellen med QMI fett etter rengjøring, skal bli artig å se hvordan den ser ut ved neste opptak...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hadde båten oppe for første gang nå for tre uker siden, har aldri hatt mindre groe enn nå. :flag:

 

Det var noen få rursaker på propellen, og litt grønske i vannlinjen.

Da hadde båten lagt på vannet siden begynnelsen av mai.

 

Første gang jeg har et hempelrodukt under( båten er levert med dette), ser ingen grunn til å bytte stoff i alle fall.

Blir opp til våren forå heve vannlinjen 5 cm bak, samt flikke litt på primingen rund trusteren.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde inntrykk av at det var mye groe i år, men kjørte båten inn til vinteropplag nå. Toppfart 46 knop, mot 45 tidligere i år. Tyder jo ikke akkurat på at den er særlig grodd. Båten ligger på Nøtterøy.

 

Men når sant skal sies var båten nå tømt for adskillig med ting og tang.

Link to post
Share on other sites

Tok opp båten i helgen (har en til ute). Hadde den oppe for ca: 1 måned siden for noen justeringer og kunne ikke se antydning til groe. Heller ikke nå. Tror det er veldig individuellt dette med groe, spesiellt hvor båten ligger,brakkvann,saltvann sollys, farge på bunnstoff, type bunnstoff. I år har jeg kun hatt Jotun hard racing (rød), ikke selvpolerende utenpå som jeg har benyttet i alle år tidligere. Jeg bare spør, kan det ha noe med at groe ikke hefter så godt på hard bunnstoff??? Ellers har båten blitt vesentlig mindre benyttet i år enn tidligere sesonger.

Båten ligger i Ytre Drammensfjord, hvor det har vært mye fersksvann p.g.a. flom tidligere i sommer.

Interessant å høre andres erfaringer. :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg satt ny personlig rekord i rurdyrking denne sommeren:

rur.jpg

 

Og dette er ETTER høytrykksspyling. :sad:

 

Er det noen som har tips om hvordan dette bør angripes? Saltsyre er ihvertfall kjøpt inn. Så planen er dynke ruren litt med syre, vente en stund og (forhåpentligvis) spyre bort det verste.

 

Etter 3 runder med saltsyre (5-10%) og 90 minutter skrubbing var det meste av driten borte. Saltsyre var effektivt, men en del skrubbing var nødvendig.

drevetter.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...